Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  FSC-märkt virke  (läst 1053 gånger)

ingemarsland

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
FSC-märkt virke
« skrivet: 30 jun-15 kl 16:56 »
Hej allihop,

jag är ganska ny här men har länge läst kloka råd om odling och renovering. Tack för alla fina tips.

Som nybliven torpägare vill jag dela med mig av en debattartikel om miljömärkt virke som jag skrivit tillsammans med två kompisar. FSC-märkningen har säkert varit uppe till diskussion på forumet tidigare, men nu när FSC Sverige är nominerade till Greenwashpriset 2015 kändes det lite extra aktuellt.

Hur är det möjligt i ett land som Sverige att det inte finns en fungerande miljömärkning av virke? KRAV-märkt mat ökar med cirka 30% om året, men när vi kommer till brädgården verkar vi helt tappa miljöperspektivet. Varför är det så?

Länk till artikeln: http://www.arkitekt.se/debatt-meningslos-miljomarkning-ger-besk-eftersmak/

Hoppas att den kan väcka några funderingar : )

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: FSC-märkt virke
« Svar #1 skrivet: 30 jun-15 kl 19:00 »
Det låter helt ärligt som att du inte är riktigt insatt i ämnet och din debatt artikel är som debattartiklar oftast är rent nonsens som ska väcka opinion utan något fast att ta på.
Därmed tycker jag inte du gjort något fel, så fungerar denna typ av artiklar.
En del sväljer det okritiskt en del gör det inte.

Mvh !


Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: FSC-märkt virke
« Svar #2 skrivet: 30 jun-15 kl 19:17 »
Debattartikeln uttalar konkret kritik i några sakfrågor. Du Jakobn framför däremot ingenting i sakfrågan.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: FSC-märkt virke
« Svar #3 skrivet: 30 jun-15 kl 20:02 »
Svenska Greenwashpriset kommer att delas ut nu under Almedalsveckan, de nominerade för 2015 är:

Body Shop, Cecilia Malmström för TTIP, EcoEnergy, Forest Stewardship Council och Rikshem.

http://www.jordensvanner.se/2015/greenwashpriset-2015

https://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_Greenwashpriset

http://www.skyddaskogen.se/sv/pressmeddelanden/1981-fsc-greenwash

ingemarsland

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
SV: FSC-märkt virke
« Svar #4 skrivet: 30 jun-15 kl 21:02 »
Citera
Det låter helt ärligt som att du inte är riktigt insatt i ämnet och din debatt artikel är som debattartiklar oftast är rent nonsens som ska väcka opinion utan något fast att ta på.

Oj, det var en ganska oväntad invändning.

Så här tänker jag: Vi som har skrivit är en journalist med fokus på miljöfrågor bland annat, en skogsingenjör med egen skog och som dessutom har suttit med i FSC Sverige. Och så jag som har ett professionellt och privat brukarperspektiv som landskapsarkitekt. De två andra är dessutom författare till boken Skogspraktikan. Jag tror att vi tre tillsammans är ganska välmeriterade när det gäller skogsfrågor och virkesanvändning.

Och en mer konkret kritik får man väl leta efter: 1. FSC är inte en miljömärkning att ta på allvar när det gäller svenskt trä. 2. Vill du göra något själv för att förändra situationen, försök hitta de små alternativa producenter som tillämpar plockhuggning. Och fråga efter den typen av virke på brädgården!

Men det är möjligt att vi har missat något perspektiv. Hur tänker du Jakobn?

Jag inser att många här på forumet kan använda egen skog, men alla har ju inte den möjligheten. Därför tänkte jag att detta kunde vara en intressant fråga. Med en liten efterfrågan på virke från icke kalhuggen skog kanske det skulle vara möjligt att återfå en del riktig skog i Sverige, istället för de plantager vi ser så mycket av idag.

Body Shop, Cecilia Malmström för TTIP, EcoEnergy, Forest Stewardship Council och Rikshem.

Ja, det är verkligen inte lätt att välja : )

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: FSC-märkt virke
« Svar #5 skrivet: 08 jul-15 kl 09:22 »
I mångt och mycket riktar sig kritiken mot de stora skogsbolagen, för det är de som ägnar sig tämligen aktivt åt att bryta mot FSC:s regler. Jag och min äkta partner äger lite skog, och den är FSC-certifierad. Det tar vi allvarligt på, och det är jag övertygad om att de flesta andra privata skogsägare också gör. Många bor på sin fastighet eller har ärvt den, och då vill en inte bidra till att förfula landskapet och den egna livsmiljön genom att ta upp jättekalhyggen. En känner sin skog och de djur och växter som bor där!
Skogsbolagen, som sitter och drar upp stora linjer i något styrelserum i Stockholm, har inte det personliga ansvaret för sin skog som ofta finns ett avsevärt antal timmar från just Stockholm. I delar av Sverige där andelen bolagsskog är stor, jäser missnöjet bland de boende!

Den urbana arkitekt som vill använda virke från privatägt familjeskogsbruk bör köpa det från en såg som ägs av den landsändans skogsägarförening! (Jag tror inte att så värst många skogsbolag tycker att de behöver vara med i en skogsägarförening, nej!)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Hylsan

  • Inlägg: 11
    • Blekinge
SV: FSC-märkt virke
« Svar #6 skrivet: 09 jul-15 kl 13:42 »
mm...tänk om man kunde köpa FSC-märkt virke på brädgården  :-[
Men det är väl som du säger Ingemar, man får väl ta sig i kragen och ställa krav och kanske köpa mer från lokala sågverk som får lokalt virke från småskalig skogsbruk.

Sen kan man alltid vänta på saker och ting. Tänk den dagen man inte behöver leta efter massa olika krumelurer på saker utan att alla varor är bra varor utan krav på certifieringar :)

andtol

  • Gäst
SV: FSC-märkt virke
« Svar #7 skrivet: 09 jul-15 kl 16:36 »
Intressant diskussion!

Den anknyter till diskussionen som varit här tidigare:

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=166032.0
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=172492.0;all

Skogsbruk är ett hett ämne. Och här försöker vi hålla oss till självhushållning. I dessa trådar krockar traditionellt skogsbruk och självhushållning. 

Jag tycker din artikel är intressant även utifrån självhushållning!



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

786 gäster, 3 användare (2 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser