Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Isolering eller ej  (läst 6143 gånger)

Alphus

  • Inlägg: 2
    • Östergötland
Isolering eller ej
« skrivet: 24 aug-14 kl 10:58 »
Hej jag renoverar ett gammalt trähus till större delen byggt 1939. Ytterväggen ser ut så här, inifrån och ut:
tapet  -  Masonit 5mm  -  stående trä/spont 21 mm  -  luftspalt 55 mm (liggande reglar)  -  "timmer" 55 mm  -  papp  -  fjällpanel 15mm

Nu undrar jag hur man bäst får till en vinterbonad miljö utan att förstöra husets välbefinnande. Jag är ute efter att hitta någon enkel lösning som förbättrar inomhusmiljön men för den skull inte någon överdrivet tät och varm lösning då jag inte tror att det är bra för huset eller oss som bor i det och dessutom säkert kostsamt. Värmekällor i huset är luftvärmepump, kakelugn, gjutjärnskamin samt ett antal direktel-element som vi försöker att inte använda. Eventuell tilläggsisolering gör jag hellre inåt än utåt.

Hoppas ni kan hjälpa mig

Skogsola

  • Gäst
SV: Isolering eller ej
« Svar #1 skrivet: 24 aug-14 kl 11:28 »
 Det var inte mycket till vägg. Aningen bättre än tält. ;D Varför vill du inte isolera utåt? Fjällpanel är ändå fult som stryk. Riv bort skiten. Sätt dubbla lager 50 mm Gullfiber med överlappande skarvar. Asfaboard på det och så en riktig brädfodring.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Isolering eller ej
« Svar #2 skrivet: 24 aug-14 kl 11:45 »
Typ minsta drag som kommer in i den där luftspalten, kyler som tusan på vintern. Hade satsat på att fylla den.
Kanske möjligt att spruta in lösull?
Rör sig massa kalluft där inne, så hur mycket nytta gör mer isolering utanpå väggen?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Isolering eller ej
« Svar #3 skrivet: 24 aug-14 kl 12:40 »
Är det ingen luftspalt mellan "timret" och fjällpanelen?

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Isolering eller ej
« Svar #4 skrivet: 24 aug-14 kl 14:35 »
skulle nog satsat på att fylla luftspalten med ecofiber ( cellulosafiber som andas med väggen). UNDVIK ALL ISOLERING TYP STENULL OCH MINERALULL.
Huset är inte byggt för det ,du saknar kondensspärr på insidan som är en förutsättning för att mineralull skall funka.Du kan komplettera på insidan med träfiberskivor som liksom ecofibern andas så du slipper plast i huset.Kolla  på  www.pavatex.se , en av flera tillverkare av riktig isolering som funkar ihop med gamla hus.
Det var inte mycket till vägg. Aningen bättre än tält. ;D Varför vill du inte isolera utåt? Fjällpanel är ändå fult som stryk. Riv bort skiten. Sätt dubbla lager 50 mm Gullfiber med överlappande skarvar. Asfaboard på det och så en riktig brädfodring.


och därmed har du förändrat huset till ett annat utseende som kanske inte passar hustypen...
Man skall vara rädd om ett hus utseende,det avspeglar den tiden och tillhör vårt kulturarv.
Mineralull är lika fel på ett gammalt hus som de vidriga plastfönster som folk fördärvar sina hus med. Inte bara att de är fula,de är fullständigt miljövidriga och hållbarheten är dålig. ulf

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Isolering eller ej
« Svar #5 skrivet: 25 aug-14 kl 08:26 »
Jag håller med Ulf. Glasull (gullfiber) och bergull fordrar en tät fuktspärr på insidan av väggen och en sådan är mer eller mindre omöjlig att åstadkomma i ett gammalt hus utan att riva sönder hela huset.
Jag skulle börja med att fylla luftspalten med cellulosabaserad isolering. Till exempel Ekofiber. Sådan isolering finns numera att köpas i skivform. Jag skulle ta loss bräderna på insidan och sätta isoleringsskivor mellan de liggande reglarna och spika upp bräderna på nytt. Komplettera med nya bräder där de gamla inte gick att få loss hela. På besvärliga ställen där man inte kan ta loss bräderna utan att ställa till en massa elände skulle jag försöka packa in lösull från sidan och stampa ihop den med en brädlapp från sidan. Då bräderna är på plats skulle jag spika upp tjärpapper och sedan 25 mm porös träfiberskiva på insidan. Till exempel Treetex eller Huokoleijona.


Rent principiellt brukar det finnas risk för kondens i väggar med tjock tilläggsisolering på insidan....... så om du vill förbättra isoleringen ännu mer så  kan du kanske byta de liggande reglarna från 50 till 75 mm men mer isolering än så skulle jag inte våga lägga på insidan....... 

En alternativ lösning skulle vara att lämna insidan orörd och riva bort fjällpanelen och skåla på utsidan med 100 mm reglar och Ekofiberskivor klädda med bitumenbehandlad porös träfiberskiva (tex. Hunton eller Bitulit) och sedan spikreglar och ny isolering. Tyvärr skulle det ändra husets utseende väldigt radikalt.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Isolering eller ej
« Svar #6 skrivet: 25 aug-14 kl 11:42 »
 ... men om man isolerar från utsidan och låter luftspalten  vara kvar måste man kolla om luften i spalten kan röra sig. Som Pentti skriver kan en sådan spalt kyla om den inte är tät mot utsida,den kan ta luft från grunden eller från vindsutrymme och då funkar inte isolering på utsida,den är faktiskt ganska verkningslös då du har nerkyld luft innanför isoleringen. Ulf

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Isolering eller ej
« Svar #7 skrivet: 25 aug-14 kl 20:42 »
Helt korrekt!
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16951
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Isolering eller ej
« Svar #8 skrivet: 25 aug-14 kl 21:07 »
Jag håller med Ulf. Glasull (gullfiber) och bergull fordrar en tät fuktspärr på insidan av väggen och en sådan är mer eller mindre omöjlig att åstadkomma i ett gammalt hus utan att riva sönder hela huset.
Jag skulle börja med att fylla luftspalten med cellulosabaserad isolering. Till exempel Ekofiber. Sådan isolering finns numera att köpas i skivform. Jag skulle ta loss bräderna på insidan och sätta isoleringsskivor mellan de liggande reglarna och spika upp bräderna på nytt. Komplettera med nya bräder där de gamla inte gick att få loss hela. På besvärliga ställen där man inte kan ta loss bräderna utan att ställa till en massa elände skulle jag försöka packa in lösull från sidan och stampa ihop den med en brädlapp från sidan. Då bräderna är på plats skulle jag spika upp tjärpapper och sedan 25 mm porös träfiberskiva på insidan. Till exempel Treetex eller Huokoleijona.


Rent principiellt brukar det finnas risk för kondens i väggar med tjock tilläggsisolering på insidan....... så om du vill förbättra isoleringen ännu mer så  kan du kanske byta de liggande reglarna från 50 till 75 mm men mer isolering än så skulle jag inte våga lägga på insidan....... 

En alternativ lösning skulle vara att lämna insidan orörd och riva bort fjällpanelen och skåla på utsidan med 100 mm reglar och Ekofiberskivor klädda med bitumenbehandlad porös träfiberskiva (tex. Hunton eller Bitulit) och sedan spikreglar och ny isolering. Tyvärr skulle det ändra husets utseende väldigt radikalt.

Tjärpapp?   Verkar den inte som en fuktspärr?    Då borde en vanlig diffusionsöppen vindpapp vara betydligt bättre.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Isolering eller ej
« Svar #9 skrivet: 25 aug-14 kl 21:37 »
Tjärpapp?   Verkar den inte som en fuktspärr?    Då borde en vanlig diffusionsöppen vindpapp vara betydligt bättre.
Tjärpapper fungerar som en sorts fuktspärr men den är inte heltät som plast. Den bromsar fuktvandringen inifrån och ut så att fukten vandrar långsammare och det minskar risken för kondes inne i väggen men den stoppar inte fuktvandring helt och hållet så som plast gör.

Eftersom det är praktiskt omöjligt att få till en absolut tät fuktspärr av plast i ett gammalt hus brukar man istället satsa på ett fuktbromsande lager av till exempel tjärpapper plus en cellulosa- eller linfiberbaserad isolering som kan leda bort den fukt som ändå kommer genom.

I ett konventionellt modernt nybygge använder man en fuktspärr av plast som i teorin är helt tät. Sedan isolerar man med glasull som inte kan ta hand om den fukt som kan komma genom läckor i plasten.

Vad det gäller tilläggsisolering inåt går jag och grunnar på om 50-75 mm är maximigräns så som jag skrev eller om man skulle väga lägga på ett lager till av 50 mm reglar och ull så man får totalt 100 mm tjocklek.... jag är osäker..... men eftersom jag inte vet så vill jag inte ge någon rådet att göra det. Risken är att insidan av "timret" blir för kall och börjar samla kondens.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Isolering eller ej
« Svar #10 skrivet: 25 aug-14 kl 22:00 »
det finns ersättning för tjärpapp i de system som föreskrivs vid isolering med typ ecofiber,cellulosaisolering m.fl . De funkar på samma sätt,de bromsar luftströmmen men är inte fukttäta. tjärpapp kan dessutom lukta lite när man sätter den så nära insidan... Ulf

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Isolering eller ej
« Svar #11 skrivet: 25 aug-14 kl 22:43 »
Menas inte vindpapp, med tjärpapp då? För det som väl mest nu kallas tjärpapp här, är väl de där plastvävsgrejerna, som man har till underlagstak?

Farsan säger förhydningspapp om vindpapp, men en gåggling på förhydningspapp verkar innebära en annan modell. Sådan man hittar bakom 40-talsfasader typ. Alltså tjärad lumppapp.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Isolering eller ej
« Svar #12 skrivet: 26 aug-14 kl 08:03 »
Tja,tjärpapp är fortfarande tjärpapp i min värld och finns att köpa både till tak och som underlagspapp.
det ersätts ofta idag av folie som undertak men folien är oftast plastbaserad.
Vindpapp bakom fasader är även den oftast papper med ett plastskikt eller en vindtät väv.
På ecofiber fronten finns även här olika dukar beroende på användningsområde,alla är diffusionsöppna men är baserade på polypropan. Ulf

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Isolering eller ej
« Svar #13 skrivet: 27 aug-14 kl 21:09 »
I min värld är tjärpapper ett kraftigt papper impregnerat med bitumen. Här i Finland står det Tervapaperi-Tjärpapper på rullarna.

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Byggeri

  • Inlägg: 3
SV: Isolering eller ej
« Svar #14 skrivet: 14 sep-14 kl 15:05 »
Jobbar med ICell som liksom ekofiber är ett svenskt material.
Hade helt klart kört cellulosa då det kan transportera fukt. Tjärpapp är alldeles för tätt. Kör med en ångbroms istället som är något genomsläpplig utåt och öppen inåt. T-Emballages ångbroms är riktigt bra och prisvärd.
Lycka till!

 

Alphus

  • Inlägg: 2
    • Östergötland
SV: Isolering eller ej
« Svar #15 skrivet: 18 sep-14 kl 22:51 »
Tusen tack för alla svar och ert engagemang i frågan! :) renoveringen har stått still ett tag nu, men nu tänkte jag ta tag i den igen. Jag har bestämt mig för att gå vidare med isolering inåt med det material och den metod som ulf och TW (mfl) tycks samstämmiga om som en bra lösning för att få ett fortsatt friskt hus och dessutom bevarar dess karaktär.

Så här tänkte jag göra:
Riva bort den stående panelen så gott det går. Någon slags ekofiberskivor i luftspalten (och lite nya el-rör), på med panelen igen, upp med en ångbroms och utanpå den en träfiberskiva som jag sedan målar eller tapetserar. Hoppas jag förstått rätt.

Rent praktisk undrar jag dock en del (många frågor och jag räknar inte med att få svar på alla).
1.  Var får jag bäst tag i det material jag behöver? Helst vill jag hitta en och samma firma som jag kan köpa allt av utan att bli ruinerad. Betalar dock hellre lite mer och får bra kvalitet än tvärt om.
2a.  Luftspalten är 55 mm, den närmaste isoleringstjocklek jag hittar är 50 mm - gör det något att det blir lite glapp?
2b.  ”Ekofiber” är en djungel, vilken ska man välja (Pavatex, Isolina, Feelingwood etc)?
2c.  Är det någon som har åsikter om vilket material som är att föredra (Lin, Hampa, Cellulosa etc)?
3.  Ångbroms, behövs den verkligen, fungerar inte tapeten eller väggfärgen som broms (dum fråga antar jag, men jag är amatör på det här)?
4.  Om jag ska ha ångbroms, är T-emballages ångbroms (Byggeri's inlägg) ett bra alternativ även enligt er andra?
5.  Träfiberskivan, det verkar finnas mängder av alternativ, vilken ska man välja?? Jag vill ha en som är relativt hård så att inte väggen blir "ömtålig".

Återigen tack för all hjälp!

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Isolering eller ej
« Svar #16 skrivet: 20 sep-14 kl 18:32 »
Nu känner jag ju inte till alla varumärken och leverantörer i Sverige men vissa frågot tror jag att jag kan svara på.

2a. Glapp är aldrig bra men vad kan man göra..... 5 millimeter glapp är inte hela världen.  En nödlösning som jag skulle kunna tänka mg att ta till om glappet känns stort är att fylla upp glappet med en wellpappskiva....men jag tror att det är onödigt.

2b. För att inte sjunka i en vägg skall det vara isolering i skivform. Det dräller av mer eller mindre seriösa tillverkare med väldigt olika priser. En sak att tänka på är om skivorna överhuvudtaget går att såga eller skära. Linskivor måste såvitt jag vet skäras med vinkelslipmaskin vad tillverkaren än påstår. Somliga mindre seriöst tillverkade cellulosaskivor faller sönder om man försöker skära dem.
Isolerskivor baserade på returpapper brukar vara billigast.

2c Du kan jämföra godkända lambda värden för att se hur bra olika material isolerar teoretiskt. Lin och cellulose är två bra alternativ. Hampa känner jag inte till.

3. Ångbroms behövs för att minska risken för kondens på insidan av "timret". Vid närmare eftertanke så kunde man sätta ångbromsen bakom bräderna istället för utanpå bräderna bakom träfiberskivan.... men båda placeringarna fungerar. Du har fritt val.

5. Valet står mellan tjocka mjuka skivor som förbättrar isoleringen och tunna hårda skivor som ger en tåligare yta. Du kan till och med välja olika skivor i olika rum om du vill. Till exempel tåligare i köket och varmare i sängkammaren.

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Isolering eller ej
« Svar #17 skrivet: 20 sep-14 kl 18:47 »
Masonit är hård. Lumppapp eller pappspänning direkt på råsponten blir också hårt.

Har huset inte behövt extra ångbromsar innan, så lär det inte behövas för de extra 5 centimeterna cellulosaisolering heller.
Åtminstone inte om det finns fungerande ventilation.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Isolering eller ej
« Svar #18 skrivet: 21 sep-14 kl 10:32 »
Har huset inte behövt extra ångbromsar innan, så lär det inte behövas för de extra 5 centimeterna cellulosaisolering heller.
Åtminstone inte om det finns fungerande ventilation.

Tyvärr är det inte riktigt sådär enkelt även om det eventuellt kan fungera om man har tur. När man tilläggsisolerar på insidan sjunker yttremperaturen på insidan av "timret" och kondensrisken ökar eftersom ångtrycket är högre inomhus än utomhus under större delen av året och ånga därför strömmar utåt genom väggen. Det kan man motverka med någon typ av ångbroms som minskar men inte hindrar ånggenomströmningen och alltså minskar mängden vatten som kan kondensera.
Om man däremot isolerar på utsidan så hålls timret varmare och då möter inte ångan någon tät kall timmeryta på sin vandring utåt och då finns det ju ingen större risk för kondens i väggen.

Någon riktig fuktspärr av plast behöver man däremot inte och en sådan skulle troligen göra mer skada än nytta eftersom den hindrar konstruktionen från att andas.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Ollilag

  • Inlägg: 10
    • Västergötland
SV: Isolering eller ej
« Svar #19 skrivet: 31 okt-14 kl 17:49 »
5 mm glapp kan förstöra hela isolering för luften kan börja cirkulera, slå på ströläkt och isolera med 70mm istället. I en sådan konstruktion alltid ångbroms på insidan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

493 gäster, 1 användare
Lena Jensen

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser