Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  befria djur  (läst 17238 gånger)

shriniva

  • Gäst
befria djur
« skrivet: 15 feb-04 kl 11:22 »
Hej!

Vi är ett nätverk av människor som ägnar oss åt att befria djur. Aktionerna bygger på principerna öppenhet, icke-våld och civil olydnad i Gandhis anda - för djuren. Vi släpper givetvis inte ut några djur i naturen utan ser alltid till att ha hittat hem åt dem innan aktionerna sker.  Syftet är dels att låta så många individer som möjligt skonas från det
lidande som dagens djurinustri innebär, samt att uppmärksamma djurens situation och väcka opinion för ett djurvänligare samhälle.

En förutsättning för vårt arbete för djuren är att hitta hem åt dem. Vi söker nu alltså kärleksfulla hem där hönorna kan få utlopp för sina naturliga behov och där de enbart avlivas vid svår sjukdom.

Även hem åt andra djur är av intresse!

Skicka ett mail eller ring
073-9538290

Alva

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #1 skrivet: 15 feb-04 kl 12:16 »
Jag är intresserad, men sitter lite löst i det hus jag nu bor i. Kan inte ta emot höns nu. Men har tidigare haft fjäderlösa höns med näst intill vita kammar som jag fått ordning på. Så jag lämnar min mail add här .  Får jag ordning på min bostadssituation så hjälper jag gärna till.
  ann.c.ryden@telia.com

lottis

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #2 skrivet: 15 feb-04 kl 13:23 »
Aja baja, kallas för stöld, och egenmäktigt förfarande.

Fy skäms.

shriniva

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #3 skrivet: 15 feb-04 kl 13:28 »
Alva

Det låter bra! jag sparar din mailadress. Om du vill får du väldigt gärna höra av dig till mig när läget blivit mer stabilt..

shriniva

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #4 skrivet: 15 feb-04 kl 13:35 »
Lottis

Och vad kallar du hönor som sitter i så trånga burar att de inte ens kan sträcka på vingarna, aldrig får se solljus, aldrig får sprätta i gruset eller leta mask?

Enligt djurskyddslagen ska djur ha möjlighet till ett naturligt beteende och hållas på ett sådant sätt att det främjar deras hälsa och skyddas mot sjukdomar. Något som knappast efterlevs på landets hönserier.

För min del är levande individer mer värda än materiella ting.


lottis

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #5 skrivet: 15 feb-04 kl 13:45 »
Tycker absolut som du, kom ihåg det...men att göra det på ditt sätt är ändå att göra det på fel sätt.

Det blir bara ni själva som gör så, som blir sedda som idioter i andras ögon. Nånstans måste man ändå lita på att lag och rätt i ett samhälle skall fungera. Gör man som ni blir man lagbrytare, och då kan man undra var man skall dra gränsen för vad som är rätt eller fel.

Vem är det som bestämmer vad som är rätt eller fel....???

Vad är det som säger att DU har RÄTT att göra som du gör???

Intressant diskussionsämne..

Lottis

Alva

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #6 skrivet: 15 feb-04 kl 13:53 »
Verkligen.... Men lag och ordning, vad är det ? Tycker du verkligen att man kan lita på lagen. Låter aningen naivt i mina öron. Framför allt gäller väl att man som hönsbefriarna här, inte bara förstör och utan tanke på konsekvenserna för de befriade djuren, kör "sin grej".
Skall man stilla vänta på att lagar ändras och träder i kraft ? Eller är det så att sådana här aktioner kan öppna ögonen på människor som inget vet ? Väcka en debatt om djurens rätt till ett drägligt liv, även om de skall ätas upp.

Alva

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #7 skrivet: 15 feb-04 kl 13:58 »
Våra"lagar" är inte gudomliga, de är stiftade av oss människor. Och om någon skadar eller inte tar hand om det som lever så måste väl de som ser och förstår göra något. Är inte underlåtenhetssynden den största av alla ?

lottis

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #8 skrivet: 15 feb-04 kl 14:06 »
Absolut skall man göra NÅGOT, men VEM bestämmer hur långt man får gå...

Om alla slutar att lita på lagen kan man lika gärna gå över ättestupet direkt, för det skall ju vara lagarna bl.annat som håller samhället uppe, eller????

Sen TYCKER jag det är för jävligt att människor inte kan vara snälla mot djuren, men att ta lagen i egna händer ÄR också FEL....

Lottis

Alva

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #9 skrivet: 15 feb-04 kl 14:24 »
I princip kan jag hålla med om att de lagar vi "gemensamt" kommit fram till bör följas. MEN, och det är ett stort MEN, håller du med om det när någon misshandlar ditt barn, avstår du då i från att ta lagen i egna händer och ringer polisen och väntar snällt på att de skall komma och hjälpa dig.? Vi har förhållandevis bra djurskyddslagar i det här landet, men efterföljs de?
Och har du en aning om hur lång tid det tar att använda sig av lagen? Har du någonsin försökt att den vägen rädda ett djur från sin ägares misshandel ? Det är näst intill omöjligt och tar i bästa fall flera år. Oavsett hur uppenbar misshandeln än är...
I bland krävs det att man tar tag i saker och ting själv.
Och även om en del djurrättsaktivister enligt min mening burit sig oerhört naivt åt och själva i somliga fall skapat lidande för djuren genom aktioner grundade på okunskap , så är det väl ändå så att en hel del fortfarande skulle vara odebatterat och oifrågasatt om de inte gjorts något alls...?

shriniva

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #10 skrivet: 15 feb-04 kl 14:59 »
Jag anser inte heller att lagar är något som är skrivet i sten. Lagar är och bör vara föränderliga. Jag är ingen lagbrytare i övrigt men det finns tillfällen då jag anser det vara rätt att bryta mot en lag för att följa en annan, nämligen den moraliska. Jag tror att det är livsfarligt att förlita sig helt på vårat rättssystem istället för att tänka själv.

Jag anser läget vara akut i dagens djurindustri och känner mig skyldig att göra vad jag kan för att iaf förbättra situationen för ett antal individer. Att befria hönor eller andra djur som tvingas leva i den misär dagens djurfabriker innebär och föra dessa till ett liv i frihet tycker jag är en handling i enlighet med djuskyddslagen.

Nuförtiden är de allra flesta överens om att de människor som gömde judar, homosexuella och oliktänknade under andra världskriget gjorde rätt, trots att dom i lagens mening begick ett brott.
Och jag hoppas att dagens djurrättsaktivister någon gång kommer att mötas med samma förståelse.

Civil olydnad - som vi sysslar med - har bl. a använts i kampen för kvinnors och svartas frigörelsekamp med framgång.



shriniva

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #11 skrivet: 15 feb-04 kl 15:10 »
Lottis

Ingen är mer tacksam än jag om du kommer med några konkreta exempel på vad man kan göra för att förbättra hönors och andra djurs liv.

Jag befriar inte hönor för att det är roligt eller för att få nån "kick". Snarare är det arbetssamt och kostsamt.

Men efter att ha engagerat mig i djurrättsfrågor i tio års tid och försökt alla möjliga och omöjliga vägar utan att ha sett att speciellt mycket har hänt har jag nu valt ett sätt som jag finner effektivt.

Därmed inte sagt att det ena utesluter det andra utan självklart arbetar jag fortfarande med mer traditionella metoder. Informationsspridning på olika sätt, uppmärksamma frågorna i riksdagspartierna osv osv...

lottis

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #12 skrivet: 15 feb-04 kl 15:43 »
Själva grejen ni gör är ju så att ni aldrig blir tagna på allvar, med ett sådant beteende. Då försvårar ni för er själva att göra nåt åt saken.

Skulle nån slå barn så polisanmäler jag, inte fan tror jag att en barnmisshandlare blir "botad" om jag skulle slå den på käften, eller dyl.

Det tar tid men jag tror i alla fall att det lönar sig i det lång loppet, för har man förändrat lagen till slut, så är det lättare att ta hand om efterföljande idioter som försöker sig på nåt dumt.

Och hur drar man gränsen, vad skall man säga till barnen, om lagbrott? DET här får man göra, för att.... men inte det här....vad är skillnaden???

Lottis

lottis

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #13 skrivet: 15 feb-04 kl 15:44 »
Förresten, det finns en lag om hönor va??

Eller har jag fel, sittpinne o.dyl.

Lottis

Alva

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #14 skrivet: 15 feb-04 kl 16:57 »
Menar du på fullaste alvar att du inte skulle ingripa ? Skulle du verkligen gå därifrån, säga till ditt barn att ta lite skit till medans du väntar på att någon annan kommer och tar hand om situationen ?
Läs igenom vad Shriniva skriver. Hon tar upp jämförelser bak i historien som visar på hur denna laglydighet du anammar tagit sig för yttringar.
Och hon håller också med om att man paralellt självklart skall arbeta med lagändringar osv.
Vad gäller djurhållningen så finns det riktlinjer, ja,,, men av ekonomiska skäl skjuts verkställandet upp.
Ungerfär som med kärnkraftverkens vara eller inte vara.
Hoppsan, vill folket inte ha den !! Då gör vi en ny omröstning med ett tredje alternativ för de som är tveksamma. Sen skjuter vi på förloppet så länge vi kan. Osv. Exemplen är så många. För barn kan man förklara sådana här saker, man bör lära dem att tänka själva, med både hjärta och hjärna.
Ditt resonemang håller inte riktigt tycker jag. Skall barnen i en diktatur också lära sig att inte protestera ?
Och naturligtvis tycker inte jag att våldsamhet är en lösning på våld. Däremot tror jag inte på att ta vad för skit som helst.Att vända andra kinden till fungerar inte. Sorgligt nog..

lottis

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #15 skrivet: 15 feb-04 kl 17:55 »
Om du har polisanmält någon för barnmisshandel så vet du att det inte dröjer länge innan nåt händer, kruxet är ju att få reda på nåt, och att anmäla är en skyldighet som alla borde fatta, så det argumentet är lågt.
Och skulle någon gå på MITT barn så skulle jag polisanmäla direkt, INTE ta lagen i egna händer, för då är jag lika lusig som den personen som ger sig på en annan människa. Sen är det min uppgift att skydda mitt barn.

Vad beträffar djuren så går det tyvärr kanske inte lika snabbt, och det beror väl på att djuren inte har samma status som människor, vilket är åt fanders.

Det är inte svårt att lära barn tänka själva heller, men samhället bygger ju på att alla skall följa de regler som samhället har satt upp, hur skulle det gå om en person i ett kollektiv t.ex. inte tycker att det är så viktigt att odla utan gifter utan att LITE kan man ju använda, vad säger då resten???

Vart går gränsen, att ta ett ansvar är inte detsamma som att skita i vad lagen i ett samhälle som vi all lever i.

Lottis

Alva

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #16 skrivet: 15 feb-04 kl 18:31 »
Jag ser på dina svar att du inte riktigt tar till dig det jag verkligen säger. Jag har inte sagt att man inte skall polisanmälla,jag frågade dig vad du skulle göra när det sker. Du talar om vad man gör efteråt och väljer att tolka det jag säger som något laglöst trams....
Och du, det dröjer allt... I somliga fall väldigt länge. Ett problem eftersom rättssäkerheten spelar in här, men det är en annan fråga . Paralell visserligen.
Men jag tror inte att vi kommer längre här....
För att det skall kännas meningsfullt för mig krävs en öppnare attityd och ett flexiblare tänkande. Och att svaren hör samman med frågorna...
Vi lever inte i ett Utopia, alltså får man anpassa sina handlingar efter situationen man befinner sig i. Om man nu inte anammar ett sekteristiskt tänkesätt. Det gör ju onekligen livet enklare , att följa reglerna till punkt och pricka, låta någon annan sätta ramarna och nöja sig med det...

shriniva

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #17 skrivet: 15 feb-04 kl 18:33 »
Lottis

"Förresten, det finns en lag om hönor va??

Eller har jag fel, sittpinne o.dyl."

1988 togs ett beslut i riksdagen om att all burhållning av hönor skulle vara borta inom tio år. När det började närma sig 1998 satt fortfarande miljontals hönor instängda i burar och hönseriägarna fick dispenser. Vi får inte glömma att det är oerhört starka ekonomiska intressen som ligger bakom och givetvis är det mer lönsamt att tränga in så många hönor som möjligt i varje bur istället för att låta dessa gå "fritt".

Lösningen blev till slut en kompromiss och den sk trivselburen uppfanns. Denna bur är något större men innehåller istället fler hönor vilket innebär att varje höna har fått någon ynka cm större utrymme. Burarna är även inredda med sandbad och sittpinne. Tyvärr är det inte så gemytligt som det låter - sittpinnarna är för korta och sandbadet för litet. Alla hönor får inte plats.

Jag tycker att den sk trivselburen är ett stort skämt och summa summarum är att hönseriägarna kan fortsätta ha kvar hönor i burar, så länge det är de nya burarna. Dock är det flera hönseriägare som har kvar hönor i de gamla burarna trots att den dispensen gått ut för länge sen..

Problemet kvarstår alltså - hönorna sitter i burar och drabbas därmed av deformerade fötter och ben, fjäderplockning, hackning mm. Hönorna är så sönderavlade att värpa extremt många ägg (ca 300/år) att de får äggledarinflammationer och benskörhet (allt kalk i kroppen går ju till äggen och inte till den egna benstommen).

De sk frigående systemen ger jag inte mycket för heller. Hönor är flockdjur, men blir otroligt förvirrad i en flock på tiotusentals hönor. Även här är det vanligt förekommande med fjäderplockning, hackning och ibland till och med kannibalism.

shriniva

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #18 skrivet: 15 feb-04 kl 18:40 »
Lottis

Jag har besökt hönserier, pälsfarmar och slakterier i Sverige. På samtliga ställen har jag upplevt att djurskyddslagen inte följs på ett flertal punkter. Jag har även kunnat kritisera bristande hygien på de flesta ställen. Polisanmälan har gjorts, ibland flera gånger, men inget händer!

Se bara på historien med Swedish Meat och deras slakterier som pågick i media för ett par år sedan. Folk upprördes, och slutade kanske i bästa fall äta korv på en vecka. Men sen? ingenting. Och det är djuren som får betala priset.


lottis

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #19 skrivet: 15 feb-04 kl 18:51 »
Jag kan ju begripa att man blir jävligt desperat i dessa lägen, för jag tycker precis som du, att det är förjävligt hur djuren blir behandlade.

Men likt förbannat måste vi på nåt sätt föregå med gott exempel, och INTE ta lagen i egna händer.

Jag är övertygad om att trägen vinner, och att går man bara till väga på rätt sätt, så blir det till slut ett bättre gehör.

I min stad har det varit just en hönsproducent, som dom så fint heter, eller var det äggproducent. som aldrig gjorde som han blev dömd att göra, och det värsta var att ju mera hans höns blev befriade, desto mera "synd" om honom blev det. Till slut när allting gick rätt till, så fick han yrkesförbud. Det tog en jävla tid, men nu får han aldrig aldrig mera ha hand om djur. Och DET är ett FRAMSTEG i rätt riktning.

Sen måste man ju informera all konsumenter om vikten att inte köpa deras ägg, och det blir ju mer och mer så att folk tänker efter innan dom handlar.

Långt och tungt arbete, javisst, men... som det heter: Rom byggdes inte på en dag.

Och Swedeis Meat var ju bara en nyhetsanka som media bestämde sig för att inte fortsätta ta tag i. Tragiskt.
Media har sån jävla makt.
Det är bara att stå på sig.

Lottis


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

755 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser