Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lösning för semestern  (läst 9626 gånger)

andtol

  • Gäst
SV: lösning för semestern
« Svar #20 skrivet: 15 jun-16 kl 10:18 »
Välvilliga grannar ska man vara mycket rädd om! ;)

Jag tycker din lösning låter bra!

Vår bevattningstimer lossnade en gång från väggen så vattnet stod och sprutade. Det är bra om daglig eller varannandaglig tillsyn.

offgrid.se

  • Inlägg: 10
    • Södermanland
    • Offgrid.se
SV: lösning för semestern
« Svar #21 skrivet: 18 aug-17 kl 20:21 »
Jag använder Gardena Smart System. Det finns ju vattenpump från dem som kan styras. Kan vara nått att titta på.
Jag använder en sensor och en ventil för att vattna mitt växthus. Vi var borta i 2 veckor och allt klarade sig bra.

Gardena Smart System i växthus https://youtu.be/9lzSaJHEqhE?list=PLXoUayD20Sx7ZuA9A5707-mMmVm0paH37
Följ mig gärna på http://youtube.offgrid.se

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: lösning för semestern
« Svar #22 skrivet: 19 aug-17 kl 08:39 »
I år var jag borta i 14 dagar utan vattning. Jag bara mättar bädden rejält innan jag åker. då räcker det i 10-20 dagar utan bevattning beroende på väder. Nackdelen är att det blir lite hög luftfuktighet därinne. Men det går bra ändå och nu skördar vi mer än vad vi kan äta.

Mvh
Magnus

csidesignträdgård

  • Inlägg: 3
    • Uppland
SV: lösning för semestern
« Svar #23 skrivet: 19 aug-17 kl 09:33 »
Jag har tagit en blå 200l tunna och borrat hål längst ner och satt en kran som är kopplad till trädgårdstimer som i sin tur har en trädgprdsslang med massa små borrade hål typ som droppslang fast billigare,i som jag har lagt i växthuset. Tunnan står utanför så att regnvatten och påfyllnadsvatten är lätt att fylla på med. Morgon och kvällsvattning på timern och då blir det vattnat i en vecka ca...funderar på att göra en till så att odlingslådorna ute får vatten även om det inte regnar, kostnad för timer vattenslang och kran samt tunna och tid= livslång billig investering och man behöver inte vara orolig för att huvudvattenkranen står på och grödorna får vatten och har man snälla grannar som kan fylla tunnan vid behov så är det super!jag har haft min MC gyver lösning i 4år i växthuset och är nöjd över min uppfinning!

Postat med Alternativ.nu´s app


csidesignträdgård

  • Inlägg: 3
    • Uppland
SV: lösning för semestern
« Svar #24 skrivet: 19 aug-17 kl 09:52 »
Största problemet är nog det här med självfall och det lägre trycket man får då. Wilab garden hade något de kallar för hydromat, den skall justera vattenmängd efter värmen. Det låter ju bra i teorin, undrar om det funkar och är pålitligt? Överkomligt pris var det och skall gå att köra med självtryck.

MVH
Magnus

Jag har ställt min tunna på lecablock och det fallet räcker utmärkt,köpte en sån grej från Willab garden men fick den aldrig att fungera då trycket måste vara högt och att vattenkran en behöver vara på jämt...känns inte okej....
Hej

Det känns som att det är lika bra att börja att planera redan nu. Vi kommer att vara borta ifrån hemmet under två av varandra påtskillda veckor i sommar. Normalt sett så vattnar jag växthuset genom självfall från dammen. Nu skulle jag vilja ha förslag på någon fiffig lösning som gör att jag kan få vatten från dammen till bäddarna i växhuset även när jag inte är hemma.

Bevattningstimers är ju hyffsat billiga och pålitliga numer. Men de kan nog inte arbeta med så lågt tryck, eller? Pumpar som används för att få upp trycket i en tank kostar skjortan, eller?

MVH
Magnus



Postat med Alternativ.nu´s app


tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: lösning för semestern
« Svar #25 skrivet: 19 aug-17 kl 10:16 »
Vad är det för timer du har?

Jag har en magnetventil liggandes. Men då måste jag ordna med transformator, för den är 12v.

Jag har inte ännu fått in el till växthuset, men kanske nästa år?

Mvh
Magnus

Skogsvilde

  • Inlägg: 16882
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: lösning för semestern
« Svar #26 skrivet: 19 aug-17 kl 10:38 »
Har bestämt mig för denna lösningen i växthuset.
Det blir en 200L tunna som dels skall fyllas av regnvattnet, i botten sätter jag även in en flottör från en vattenklosett.
Då kan man ha vatten från egen brun anslutet hela tiden men samtidigt samla regnvatten då vattenklossetventilen bara tillåter 10 - 20 L lagring".
http://www.hydrogarden.se/odlingssystemkrukor/bevattning-pumpar/tropf-blumat-bevattningssystem/?gclid=Cj0KCQjwnubLBRC_ARIsAASsNNkRXKwYSgz-TQYdm0KpLlgr741LuRemt1HuXLUsUejRwMBCrUdPEGEaAi7tEALw_wcB
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: lösning för semestern
« Svar #27 skrivet: 20 aug-17 kl 18:31 »
Blumat ser ju bra ut på pappret. Om den funkar är det ju ett både enkelt och prisvärt alternativ.

Mitt problem är bara att jag har ett högkvalitativt vatten att vattna med från dammen. Men det är ju spillvatten, så det är långt ifrån rent. Massor av bös som kan sätta igen lite här och var.

Men med tillräckligt bra lösning så kan jag tänka mig att filtrera det innan. Behövs ju bara typ en saftsil att tömma igenom.

Jag avvaktar Skogsvildes utvärdering. Det kanske rent av är riktigt bra för mig.

Mvh
Magnus

Skogsvilde

  • Inlägg: 16882
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: lösning för semestern
« Svar #28 skrivet: 20 aug-17 kl 20:39 »
Blumat ser ju bra ut på pappret. Om den funkar är det ju ett både enkelt och prisvärt alternativ.

Mitt problem är bara att jag har ett högkvalitativt vatten att vattna med från dammen. Men det är ju spillvatten, så det är långt ifrån rent. Massor av bös som kan sätta igen lite här och var.

Men med tillräckligt bra lösning så kan jag tänka mig att filtrera det innan. Behövs ju bara typ en saftsil att tömma igenom.

Jag avvaktar Skogsvildes utvärdering. Det kanske rent av är riktigt bra för mig.

Mvh
Magnus

Vattnet du tar från dammen, pumpar du det?
För då kan du faktiskt väldigt enkelt filtrera det.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: lösning för semestern
« Svar #29 skrivet: 21 aug-17 kl 11:28 »
Vattnet du tar från dammen, pumpar du det?
För då kan du faktiskt väldigt enkelt filtrera det.

Det är spolvatten som kommer när jag backspolar filter. Det rinner med fall ner till lägsta punkten där jag har en automatisk dränerings pump. Idag pumpar den till en balja i trädgården. Där hämtar jag det mesta vattnet till trädgården. Det är inte bara dammvatten utan det kommer dräneringsvatten från backen också där.  Om jag skulle rensa det för att använda i automatisk bevattning så skulle det vara härifrån till en annan behållare med rent vatten. Man kan ju utnyttja trycket och bara svänga över flödet med kulventiler. Det enklaste vore att ha en saftsil innan behållaren och köra manuellt. Filtrering blir sällan enklare. Vilken lösning tänkte du på?

MVH
Magnus

Skogsvilde

  • Inlägg: 16882
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: lösning för semestern
« Svar #30 skrivet: 22 aug-17 kl 13:05 »
Vi köpte två filterhylsor på rinkaby rör.
Där har vi ett grovfilter som är rensbart, och har möjlighet att sätta in ett pappersfilter vid behov.
Det var riktigt vettiga priser på det.
Det så kallade grovfilter ta ganska småttingarna partiklar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: lösning för semestern
« Svar #31 skrivet: 22 aug-17 kl 13:29 »
Den lösningen funkar säkert om du vill filtrera regnvatten. Om det är dammslurry så lär det sätta igen ganska så fort. Då är lösninen med saftstrumpa bättre för att det är enklare att tvätta rent.

MVH
Magnus


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

353 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Tiomilaskogen, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser