Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Annan färg på "fiberduk"/kålnät?  (läst 3472 gånger)

Irmelinis

  • Gäst
Annan färg på "fiberduk"/kålnät?
« skrivet: 21 apr-10 kl 14:43 »
Alla dukar och kålnät verkar vara vita i affärerna. Jag förstår ju att det blir ljust och fint för plantorna med vitt, men skulle det gå att använda tunna nät-gardiner av annan färg?
Jag har t,ex ljust lila, genomskinliga nätgardiner med små, små maskor. Kan jag använda dessa på grönsakslandet som skydd, tror ni?

Nog för att det skulle bli snyggt i landet :D, men skuggar det växterna för mycket?

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Annan färg på "fiberduk"/kålnät?
« Svar #1 skrivet: 21 apr-10 kl 21:15 »
Det går utmärkt att använda gamla nätgardiner, oavsett färg.

Det finns ett danskt program som heter Friland, där de använder svart nät av typen myggnät. Snyggt tycker jag, syns inte lika mycket. Det växer bra under dessa näten i alla fall.

För något år sedan kom speciella kålnät, som ser ut som myggnät. Detta är bättre än fiberduk, eftersom kål inte vill ha det för varmt, nät luftar bättre än fiberduk. 
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Irmelinis

  • Gäst
SV: Annan färg på "fiberduk"/kålnät?
« Svar #2 skrivet: 21 apr-10 kl 21:26 »
Tack så mycket för svar!
Då kommer jag nog ha det färggrannaste landet  på kolonin i sommar... till och med innan det kommit upp några blommor.

Utmärkt återanvändning av gamla tyger och gardiner också :)

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Annan färg på "fiberduk"/kålnät?
« Svar #3 skrivet: 21 apr-10 kl 21:42 »
Jag har gamla blå gardiner med guldstjärnor på ...... låter som om vi skulle bli snygga ihop ;D ;D ;D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Irmelinis

  • Gäst
SV: Annan färg på "fiberduk"/kålnät?
« Svar #4 skrivet: 21 apr-10 kl 22:42 »
javisst skulle det vara fint! Tänk när den gröna kålen växer till sig och lyser igenom gardinerna :D

Zeus

  • Inlägg: 10
SV: Annan färg på "fiberduk"/kålnät?
« Svar #5 skrivet: 13 maj-10 kl 11:35 »
Hej!
Jag undrar om någon där ute vet om man kan använda vilket tyg som helst istället för fiberduk?! Kålrötter skall odlas.
Har ett tunt, halvsyntetiskt mörkblått tyg som inte gör någon som helst nytta på vinden.
Mvh

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Annan färg på "fiberduk"/kålnät?
« Svar #6 skrivet: 13 maj-10 kl 21:12 »
Nja, det beror på hur mycket ljus det släpper igenom. Om det är både mörkt och tätt blir det troligen för mörkt under duken.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

363 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser