Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Måste man ha spärrgaller?  (läst 2901 gånger)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
Måste man ha spärrgaller?
« skrivet: 21 jul-14 kl 15:26 »
De honungsramar som sitter i yngellådorna innehåller inga ägg eller larver, möjligen lite pollen men det finns å andra sidan i skattlådorna oxå, åtminstone i några celler. Särskiljer bina på ramarna (honungsram-yngelram) sålänge de har tillräckligt med plats för drottningen att lägga ägg? Eller är det bara tillfälligheter som gör att det blir så? Föredrar de kanske äldre slitna ramar till ynglen?
Är det nån här som inte använder spärrgaller i sina kupor?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Måste man ha spärrgaller?
« Svar #1 skrivet: 21 jul-14 kl 17:55 »
Jag brukar ha några varje år utan, antingen för att jag haft för få eller glömt ta med det till bigården. Det fungerar bra utan. Det fungerar bättre med. Eller snarare blir det lättare att sköta med, på bina märker inte jag skillnad som en del hävdar.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Måste man ha spärrgaller?
« Svar #2 skrivet: 21 jul-14 kl 18:43 »
Går drottningen upp i skattlådorna och lägger ägg? Eller nöjer dom/hon sig med två yngellådor och håller ynglen där nere då?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Måste man ha spärrgaller?
« Svar #3 skrivet: 21 jul-14 kl 19:26 »
Går drottningen upp i skattlådorna och lägger ägg? Eller nöjer dom/hon sig med två yngellådor och håller ynglen där nere då?


Vill man av någon anledning skilja på yngel och honungskakor så bör det nog finnas spärrgaller. Annars går det utmärkt att skippa gallret och utöka utrymmet neråt. Då flyttas hela tiden det täckta ynglet uppåt och drottningen går ner i den nya lådan och lägger ägg.  När det äldre ynglet  är utkrupet fyller bina cellerna med honung och drottningen har inte där uppe att göra mera. Det blir ju lite jobbigare att utöka men annars funkar det fint.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Måste man ha spärrgaller?
« Svar #4 skrivet: 22 jul-14 kl 16:07 »
Tror bestämt jag ska ta och prova utan galler på min surriga kupa men eftersom de står på två lådor så blir väl stapeln rätt hög i början om jag sätter en yngellåda under de två andra? De måste ju få en chans att bygga ut och förbereda det nedersta yngelrummet eller tänker jag fel? Ponera sen att drottningen känner sig färdig med sin uppgift i mittersta och översta yngellådan - kryper hon då alltid ner till den nedersta lådan?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Måste man ha spärrgaller?
« Svar #5 skrivet: 22 jul-14 kl 19:02 »


Vill man av någon anledning skilja på yngel och honungskakor så bör det nog finnas spärrgaller. Annars går det utmärkt att skippa gallret och utöka utrymmet neråt. Då flyttas hela tiden det täckta ynglet uppåt och drottningen går ner i den nya lådan och lägger ägg.  När det äldre ynglet  är utkrupet fyller bina cellerna med honung och drottningen har inte där uppe att göra mera. Det blir ju lite jobbigare att utöka men annars funkar det fint.

 
Det borde ju i sammanhanget nämnas att utökar bisamhällen gör jag i april, maj och början av juni. Nu i juli är de flesta nektardragen slut och det är dags att minska ner utrymmet istället. Särskilt i sommar med denna torka blir det inte mycket nektar i blommorna. Vill man att bina ska bygga då måste ett simulerat nektardrag till.

 

MariaF

  • Inlägg: 70
  • 3 bikupor, 8 dvärghöns med 2 tupp, odling, växthus
    • Östergötland
SV: Måste man ha spärrgaller?
« Svar #6 skrivet: 23 jul-14 kl 17:45 »
jag brukar möblera om lite om jag inte har spärrgaller o flytta ner pollenkakorna till det blivande yngelrummet.
/Maria

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Måste man ha spärrgaller?
« Svar #7 skrivet: 13 sep-14 kl 18:20 »
Lyfter den här tråden igen eftersom jag nu har skrapat och rensat alla spärrgaller och dessutom fanns det drönarlik i det ena gallret så det måste varit en del drönare i en skattlåda som inte kunnat gå ut  :P


Min plan är nu att skippa gallren på försök till våren i de avläggor som är gjorda i år.
Om jag ökar på en låda nerifrån kommer det inte att bli väldigt jobbigt för bina att behöva ta sig igenom den lådan (LN) för att komma upp i de övre två lådorna eller hur lång tid kan det ta för drottningen att bli klar i de två lådorna hon redan har och sas gå ner i den nedersta lådan?

The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

poze

  • Inlägg: 630
    • Östergötland
SV: Måste man ha spärrgaller?
« Svar #8 skrivet: 13 sep-14 kl 20:41 »
efter 24 timmar var en outbyggd ram nästan full med ägg i våras när jag kikade, vaxet byggdes ut efter hand..

jag har slutat med spärrgaller på nästan alla mina samhällen med ungdrottningar i (byter 50-60% per år) då några har tenderar att lägga enorma mängder ägg... är det ett herrejössesbra drag och en drottning som lägger mängder av ägg kan det vara ägg i 4-5 lådor (3/4 langstroth) med pollen och honung som pluggar igen direkt när det kryper ut.. trevligt med köttdrottningar när man behöver jämna ut eller göra avläggare men har jag spärrgaller efter 3e lådan kan det bli svärmar...
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Måste man ha spärrgaller?
« Svar #9 skrivet: 13 sep-14 kl 20:56 »
..efter 24 timmar var en outbyggd ram nästan full med ägg i våras när jag kikade, vaxet byggdes ut efter hand..
Såna superfertila drottningar och högpresterande bin tror jag inte att jag har, inte vad de visat än iaf fast de är ju nya sen i somras.
Har du satt lådan med outbyggda ramar där det går så snabbt under de andra yngellådorna?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 3 användare (1 dolda)
Karin Flodin, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser