Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äldre höna värper ägg med sköra skal  (läst 1642 gånger)

Nina W

  • Inlägg: 3993
    • Värmland
Äldre höna värper ägg med sköra skal
« skrivet: 25 maj-16 kl 17:02 »
Idag hände det igen. Antingen en 3-årig eller en 4-årig höna har lagt ett ägg med så skört skal att det gått sönder då någon trampat på det, och då har den hönan ätit upp en del av innehållet. Jag är rädd att dom kommer på idén att börja picka på alla ägg... så att jag får riktiga äggätare.  :( Därför undrar jag om det finns något man kan ge hönstanterna för att dom ska lägga ägg med starkare skal. Jag förstår de tunna skalen beror på åldern.

 

hazybabe

  • Inlägg: 114
  • Skotska tjej förälskade i sverige.
    • Södermanland
SV: Äldre höna värper ägg med sköra skal
« Svar #1 skrivet: 01 jun-16 kl 00:11 »
Snäckskal ska ges till hönor som värpa. Själv har jag hönor som vid 5 och 6 år värpa ägg utan problem. Jag blanda det i deras vanligt mat.

Sent from my D6503 using Tapatalk

Livet är Kärlek. Frågan är om du är värd mitt kärlek och en del av mitt liv?

Nina W

  • Inlägg: 3993
    • Värmland
SV: Äldre höna värper ägg med sköra skal
« Svar #2 skrivet: 01 jun-16 kl 06:22 »
Mina høns får och har alltid fått snæckskal. Den ældsta ær fem år och hon lægger ægg med starka skal så det ær væl lite olika anlag, antar jag.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Äldre höna värper ägg med sköra skal
« Svar #3 skrivet: 01 jun-16 kl 07:30 »
När hönor blir äldre kan de få svårt att ta upp kalken, och då hjälper det inte hur mycket snäckskal de än äter. Det drabbar särskilt högvärpande höns. Det som kan hjälpa  tillfälligt är att tvinga fram en paus i värpandet,  men det är ju inte lätt denna årstid.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Svarthönan

  • Inlägg: 922
    • Skåne
    • Sorbiska ägg
SV: Äldre höna värper ägg med sköra skal
« Svar #4 skrivet: 18 jun-16 kl 09:03 »
Tydligen behöver de D-vitamin för att kunna ta upp calcium. Det finns tabletter som innehåller calcium och d-vit i rätt sammansättning som man kan ge. Calcium-dura VitD3, en tablett/dag/höna i flera veckor. Det tar tid att fylla på calciumförrådet igen. Men i de fall jag har testat har det inte hjälpt för det har nog berott på äggledarinflammation. Jag har även hört att det kan behövas K-vitamin?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

495 gäster, 2 användare
Siv Birgitta Olsson, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser