Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Genbank - med flera raser?  (läst 1412 gånger)

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
Genbank - med flera raser?
« skrivet: 03 aug-10 kl 01:05 »
Det verkar vara rätt så svårt att få vara med i genbanken om man har fler raser än den man vill göra till genbank, hur har ni som har flera raser löst detta?

Gäller främst höns,ankor och gäss nu.
(Vill inte att det ska bli långa diskussioner om vad som är rätt och fel eller massa smutskastning som det brukar bli när man tar upp ämnet genbank)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Genbank - med flera raser?
« Svar #1 skrivet: 03 aug-10 kl 08:17 »
Nu har jag inte genbank, men jag har också klurat lite på detta, och frågat en som har genbank och har flera raser. Om jag förstått det rätt måste någon från genbanken godkänna ens anläggning, så att det bedöms som säkert att inga felparningar kan ske. Kan väl gå med tex ankor och gäss, med kaniner är det jättelätt (att se till att de inte hamnar på fel sida). Med höns tycker jag att det verkar svårt. Jag vill ha stora ytor till mina djur, och mina unghöns sitter 3 m upp i träd där det inte finns lägre grenar. Så tak är en nödvändighet. Och att sätta tak på ett par hundra kvadratmeter, det är svårt och dyrt.

Nu har jag tänkt ha flera avelsgrupper med höns, som ska vara säkra från raskorsningar, men de kommer att få vara lösa på alternerande dagar, och det tror jag inte att genbanken godkänner, det ska typ vara dubbla nät emellan.

Ankor däremot, som skrivet, tänkte jag ev bli genbank till i framtiden, när jag valt ras. När de är vingklippta så är de ju lätta att hålla på rätt sida om ett rimligt nät, jag har nu nät med fyrkantiga rutor, ca 7*7 cm, och där kommer ju ällingar igenom. Men om man kompletterar med hönsnät eller putsnät de nedersta typ 30 cm så borde det vara helt säkert. Ankor är ju ofta lite klumpiga också. Han jag pratade med hade tätt plank mellan inhägnaderna, och nät ut mot resten.

För gäss borde det funka som med ankorna, inga problem att hålla olika grupper åtskilda.

Det bästa är väl att kolla med någon som är genbanksansvarig. Så får man korrekt svar, förhoppningsvis. Jag antar att det är lite subjektivt hur man bedömer om en inhägnad är säker eller inte.

En tanke jag har är att man skulle kunna hyra ett uthus med rejäl markplätt av någon bonde i närheten. Det finns ofta gott om oanvända uthus, ibland på tomter där ingen bor, eller där folk bara bor sommartid. Eller helt enkelt där någon som inte själv håller djur, men som ändå gillar att ha djur där, om h*n slipper sköta dem, bor. Ofta kan uthusen vara i bättre skick än bostadshusen, om någon granne köpt upp gården, och huset inte använts, men lagården varit i användning in i modern tid. Nuförtiden anses ju inte småbruk vara lönsamt, därför används ofta inte lagårdar avsedda för typ 10 kor. Men man får plats med mängder med höns, ankor eller gäss där.

Jag har ju inte haft mina djur så länge, men man blir ju lätt fast. Det finns så många spännande raser, det är svårt att välja bara en. Kanske är det en fas, och när jag experimenterat i några år, kanske det är lättare att välja att ha bara en ras, men i nuläget känns det inte så. Jag skulle gärna vilja göra en insats för bevarandet av våra gamla, fina, friska och produktiva lantraser, och det vore ju fantastiskt om man kunde göra det samtidigt som man tillfredsställde sin nyfikenhet på andra raser. Att bygga säkra inhägnader är ju en nödvändighet i alla fall, bor man på landet finns det ju rovdjur. Och om rovdjuren inte kan komma in, så kan inte en parningsgalen höna/anka/gås det heller.

Bara lite tankar från mig, som också undrar exakt vilka regler som gäller, om det nu finns exakta regler.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Genbank - med flera raser?
« Svar #2 skrivet: 03 aug-10 kl 10:16 »
Där mina höns bor finns det andra raser alldeles intill. De andra raserna är inte mina och jag kan därför inte bestämma något över dem utan får bygg säkert till mina egna höns.
Jag har genbank på Gotlandshöns och har genom hela byggandet av hönsgården fått planera för detta problem. Min hönsgård är ungefär 170 m2 och har bedömts som säker. Den är byggd med ett yttre nät som är 90 cm högt + del som grävts ner samt ett extra nät innanför (vilket kanske var överkurs enligt genbanksansvarig). Taket har jag gjort genom att slå ner 2 höga stolpar och sedan låtit nätet slutta ner mot kantnätet. Är nöjd med konstruktionen förutom när jag behöver jaga höns i de yttersta delarna ;). Samt att det blir problem med snö på taknätet vintertid. Detta problem tror jag dock uppstår oavsett konstruktion.
I mitt kontrakt finns det med en klausul om att ifall det blir kontakt mellan grupperna så är det 1 månads karens på att samla ägg till avel. Hittills har inga problem uppstått.
Genbank för Gotlandshöns

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Genbank - med flera raser?
« Svar #3 skrivet: 03 aug-10 kl 13:33 »
Grundtanken med lantraser och bevarande av dessa är att de ska hållas så fritt och naturligt som möjligt och att man ska försöka ta bort djur som inte fungerar i flocken.

Därför är det är det enklast att hålla sig till en ras. Ingen risk för oönskade korsningar eller förväxlingsrisk av ägg.

Man har dock inte helt velat utestänga alla som av någon anledning vill ha mer än en ras. Jag tänker inte bara på privatpersoner utan även på tex Nordens Ark och Ingelstad som är med i olika genbanker.

Det finns genbanksregler. De är helt klart strängare om man väljer att hålla flera raser/blandraser, än om man håller sig till en. Om jag inte minns fel så finns dessa regler någonstans på SLK:s hemsida. I vilket fall så kan de fås genom föreningen.

Hur var och en har löst detta, beror till en viss del på omständigheterna. I Gaminas fall har hon byggt säkert åt sina egna höns, trots att hon inte själv har annat än gotlandshöns.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Genbank - med flera raser?
« Svar #4 skrivet: 03 aug-10 kl 13:41 »
Grundtanken med lantraser och bevarande av dessa är att de ska hållas så fritt och naturligt som möjligt och att man ska försöka ta bort djur som inte fungerar i flocken.

Därför är det är det enklast att hålla sig till en ras. Ingen risk för oönskade korsningar eller förväxlingsrisk av ägg.
Precis. Av den anledningen har jag valt bort andra raser till förmån för mina fantastiskt fina ölandshöns. Jag vill kunna ha dem frigående på gården, och inte instängda i en liten grusad rastgård. Jag får planera för X antal extratuppar dock, eftersom hök och räv säkert kommer att skatta bestånden...
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Genbank - med flera raser?
« Svar #5 skrivet: 03 aug-10 kl 19:21 »
Själv är jag inte genbanksansluten nu men planerar att bli det. Jag har dock sådan stor förkärlek till olika hönsraser att jag känner det som en omöjlighet att bara ha en hönsras.  Därför får andra stötta genbankerna för de olika hönsraserna. Själv har jag beställt en trio Skånegås från en genbank som jag förhoppningsvis kan hämta inom en månad ungefär. Stället vi har klarar bara ungefär en trio med eventuella gässlingar så där är det perfekt med en ras  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

511 gäster, 1 användare
TindraTyra

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser