Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fönix x Araucana?  (läst 1329 gånger)

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
Fönix x Araucana?
« skrivet: 07 nov-12 kl 22:23 »
-
« Senast ändrad: 26 nov-12 kl 12:41 av DanieӀ »
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

gåsapågen

  • Inlägg: 37
    • Hälsingland
SV: Fönix x Araucana?
« Svar #1 skrivet: 11 nov-12 kl 17:37 »
testa köp ett gäng med araucana ägg och lite fönix ägg, och korsa sen! kan tänka mig köpa ägg av dig om de blir fina djur

Bjarne

  • Inlägg: 11
    • Uppland
SV: Fönix x Araucana?
« Svar #2 skrivet: 15 nov-12 kl 16:34 »
Jag har försökt läsa lite och det finns en dominant gen för lång stjärt, och en recessiv. Vilken bär fönix på? Vad blir resultatet vid denna korsningen?


Det blir stjärtlöst resultat .Efter som auracana anlaget tar bort hela stjärt fjäder fästet så finns det liksom inga stjärtfjädrar att förlänga..

Argona

  • Inlägg: 843
  • Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
SV: Fönix x Araucana?
« Svar #3 skrivet: 20 nov-12 kl 20:11 »
Blir det alltid stjärtlöst om man korsar Araucana med annan ras?
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Fönix x Araucana?
« Svar #4 skrivet: 22 nov-12 kl 06:55 »
Blir det alltid stjärtlöst om man korsar Araucana med annan ras?
Ja om Araucanan är homozygot för rumplöshet. Det finns en del heterozygota Araucanor då man har korsat in andra raser under historiens gång för att få fram nya färger, så i verkligheten kan man inte säga att det stämmer till 100% men oftast gör det det.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Argona

  • Inlägg: 843
  • Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
SV: Fönix x Araucana?
« Svar #5 skrivet: 22 nov-12 kl 09:48 »
Ok, det hade jag ingen aning om, det underlättar ju för mig att se vem som är korsning med Araucana och vilka som är rena Hedemora då. Jag har skrivit upp kycklingfärgerna och försökt hålla isär vilken kyckling som kläcktes ur vilket ägg men det är näst intill omöjligt att hålla sådan koll  :P(åtminstone för mig) När de blir äldre så visar det sig alltså om de får stjärt eller inte!
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Fönix x Araucana?
« Svar #6 skrivet: 22 nov-12 kl 10:48 »
Ok, det hade jag ingen aning om, det underlättar ju för mig att se vem som är korsning med Araucana och vilka som är rena Hedemora då. Jag har skrivit upp kycklingfärgerna och försökt hålla isär vilken kyckling som kläcktes ur vilket ägg men det är näst intill omöjligt att hålla sådan koll  :P(åtminstone för mig) När de blir äldre så visar det sig alltså om de får stjärt eller inte!
Du kan se & känna på en nykläckt kyckling om den är rumplös eller inte.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 2 användare
Lillskiten, GE202

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser