Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ras som galer "tyst"?  (läst 5286 gånger)

09

  • Inlägg: 175
    • -
Ras som galer "tyst"?
« skrivet: 21 aug-12 kl 15:02 »
Hej! Har en blandrasgrupp med en blommetupp som tycker mycket om att gala. Han börjar ibland redan halv 3 på natten och galer även större delen av dagen. I början var dte lite kul, men nu börjar man bli trött på att aldrig få sova ordentligt!
Han galer väldigt högt och ljudligt.

Så jag undrar om det finns någon medelstor till stor ras som kanske galer lite dovare och tystare, så man inte vaknar lika lätt av det?

Vi har alla djuren instängda på natten, men det hjälper inte ett dugg. :/

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Ras som galer "tyst"?
« Svar #1 skrivet: 21 aug-12 kl 15:36 »
brahma galer oftast dovare..
Fjäderfän och kaniner

Majasmamma

  • Inlägg: 276
    • Gästrikland
SV: Ras som galer "tyst"?
« Svar #2 skrivet: 21 aug-12 kl 19:04 »
Har både rensasig brahmatupp och korsningar efter honom och han gal mycket "tyst" och stör knappt alls.
Är dessutom en underbar far när det kommer till kycklingarna.

Vill man så kan man ;P

09

  • Inlägg: 175
    • -
SV: Ras som galer "tyst"?
« Svar #3 skrivet: 21 aug-12 kl 20:33 »
Min tupp är en jättebra tupp och jättesnäll, men han galande på nätterna får mig att tappa tålamodet ibland.
Ska fundera lite till. Kanske blir att skaffa en brahma istället.
Men vi ska testa att bygga ett nytt hönshus längre bort från huset först, så får han iaf en chans till. :)

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Ras som galer "tyst"?
« Svar #4 skrivet: 27 aug-12 kl 08:39 »
Min tupp är en jättebra tupp och jättesnäll, men han galande på nätterna får mig att tappa tålamodet ibland.
Ska fundera lite till. Kanske blir att skaffa en brahma istället.
Men vi ska testa att bygga ett nytt hönshus längre bort från huset först, så får han iaf en chans till. :)
Isolerat hönshus med ordentliga fönster och gärna med fönsterluckor som mörklägger ordentligt. Brukar göra det tystare.

Sedan bör man betänka att om tuppar gal på natten när det är mörkt kan det bero på att dom blir störda, galandet är ju även en varningsläte. Möss och råttor i Hönshuset klan vara ett orosmoment.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Inga-Karin E

  • Inlägg: 413
    • Halland
SV: Ras som galer "tyst"?
« Svar #5 skrivet: 14 sep-12 kl 18:49 »
Jag skulle verkligen vilja hålla liv i den här frågan, finns det fler som har erfarenhet av tuppar som inte gal så ofta och heller inte så högt? Vi är på väg att skaffa en liten grupp och det vore roligt att kunna ha en tupp också utan att grannarna ska behöva lida för det. Tacksam för fler erfarenheter!

videvi

  • Inlägg: 438
  • Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
SV: Ras som galer "tyst"?
« Svar #6 skrivet: 15 sep-12 kl 11:51 »
Hade en dvärgcochintupp som gol väldigt tyst. Men det kanske var fel på honom?

Är kanske mer individuellt hur de galer?
Har en blommetupp nu som gal väldigt fult enligt mig.  ;D
Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

Fridur

  • Inlägg: 154
  • Letar efter ett nytt arbete!
    • Halland
SV: Ras som galer "tyst"?
« Svar #7 skrivet: 16 sep-12 kl 14:44 »
De Orpington tuppar jag haft, har i allmänhet galt lite, den jag har nu nästan inte alls.
Och det är inte sådär genomträngande heller utan mer dovt, nuvarande tupp är morgon trött så han gal bara lite när min man väcker honom vid sju ;D En trevlig ras.
Bor på landet med sambo, katter, kaniner, vaktlar och Höns! Letar efter en gård att fylla med allehanda djur :)

tottizen

  • Inlägg: 197
    • Västergötland
tystast tupp?
« Svar #8 skrivet: 08 okt-12 kl 09:39 »
Hejsan.

Vet någom om det finns några silkes och uppfödare nära göteborg??

Vilken ras har oftast tystast tupp?
« Senast ändrad: 09 okt-12 kl 11:23 av Sirpa »

Fridur

  • Inlägg: 154
  • Letar efter ett nytt arbete!
    • Halland
SV: Ras som galer "tyst"?
« Svar #9 skrivet: 10 okt-12 kl 06:42 »
Jag träffade en tjej igår som ville bli av med sina silkes höns, bor i kba jag kan se om jag kan få tag i henne. :)
Bor på landet med sambo, katter, kaniner, vaktlar och Höns! Letar efter en gård att fylla med allehanda djur :)

tottizen

  • Inlägg: 197
    • Västergötland
SV: Ras som galer "tyst"?
« Svar #10 skrivet: 15 okt-12 kl 09:17 »
är silkes tysta?

åååh, tysta brahma! d låter bra. d e ju barahma o silkes som ja e mest intresserad av =)

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Ras som galer "tyst"?
« Svar #11 skrivet: 15 okt-12 kl 17:02 »
är silkes tysta?

åååh, tysta brahma! d låter bra. d e ju barahma o silkes som ja e mest intresserad av =)
Jag tycker generellt sett att Silkestuppar är rätt tystlåtna även om dom inte är helt tysta  :D Men säg den regel som inte har ett undantag  :P Jag har under alla mina år med höns slaktat många tuppar men bar en för att jag inte stod ut att höra honom från morgon till kväll. Jag fattade aldrig när han hann med att andas  ::) Tuppen i fråga var en Dvärg Silke. Tack och lov har hans barn, barnbarn och barnbarns barn visat mer normala vokala uttryck och är trevliga att lyssna på när dom tjoar lite emellanåt ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

582 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser