Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Generator till trädgårdstraktor?  (läst 2163 gånger)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Generator till trädgårdstraktor?
« skrivet: 27 jul-16 kl 20:34 »
Min far har en mycket gammal trädgårdstraktor av Danskt fabrikat som jag tänkte hjälpa honom att renovera då den gamla motorn har klappat ihop bortom räddning på den, men mekaniken är oerhört starkt byggd på den och han köpte en ny fyrtakts japanare på strax över fem hästar till den för länge sedan, men kopplingen passade inte så vår tanke nu är att jag tar med hela maskinen upp till jobbet och tiullverkar en ny övergång till den gamla kopplingen om det går att få till en kona som passar på något vis...

Nå, den gamla tvåtaktsmotorn hade en spole som gav, jag tror, 6 eller 12 volt till ett litet uttag som satt bakpå maskinen och påminde om ett litet tvåpoligt släpvagnsuttag.

Detta skulle jag vilja återskapa, så jag funderar om man kunde hänga på någon liten generator, ungefär som på en bilmotor på den, eller om ni har bättre förslag?

Vilken typ av generator skulle ni rekommendera?
(Gärna begagnad för att hålla nere kostnaden, men inget Asiensmäck! (undantaget Japanare) ).
Helst med så litet elektronik som möjligt som kan gå sönder och robust och dammtålig.


Kan man sätta tex en klokoppling mellan motorn och det gamla drevet?
Eller är det bättre med remdrift?

Edit, det är alltså en sådan tvåhjulig maskin med styre.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16940
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Generator till trädgårdstraktor?
« Svar #1 skrivet: 27 jul-16 kl 20:47 »
Det finns ruskigt små generatorer att köpa på skroten. Liten bil brukar ha liten generator.
Denna du driva från utgående axel.
Rent automatiskt så ränker jag att du skall välja remskiva som förbindelse men samtliga funkar klokoppling jättebra. Eller ännu hellre en hardyskiva.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Generator till trädgårdstraktor?
« Svar #2 skrivet: 27 jul-16 kl 23:31 »
Tackar!
Det skall jag kolla upp!

Sitter redan en remskiva på den nya motorn, så skall fundera mer kring det...
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Generator till trädgårdstraktor?
« Svar #3 skrivet: 28 jul-16 kl 01:24 »
Generatorer med liten diameter kan man hitta på t ex Nissan Micra från 80-talet. Det finns också europeiska småbilar med ganska små generatorer (t ex Bosch typ G1 eller GC1).

Som regel är det mer förutsägbart hur en europeisk generator ska kopplas in än en japansk, det finns många underliga varianter på anslutning av magnetiseringsström, inbyggd laddningsregulator mm på japanska bilar. Samma generatorfabrikat kan ha helt olika inkoppling och märkning av anslutningar beroende på vilket japanskt bilmärke generatorn har suttit på.

Se upp med generatorer efter ca 2003 års modell eller från något av Chryslerkoncernens märken, de kan eventuellt ha en laddningsregulator som inte klarar sig självständigt utan är beroende av datakommunikation med motorstyrsystemet.

Under alla förhållanden är växelströmsgeneratorer från bilar beroende av att samarbeta med ett batteri. Dels behövs ofta batterispänning för att ge startmagnetisering så den kommer igång och börjar ge spänning, och dels är risken för spänningsspikar som förstör dioder och laddningsregulator stor om man inte har ett batteri där som kan "svälja" dem.

Ju mindre diameter hos generatorn desto högre varvtal krävs för att den ska ladda (samma periferihastighet hos rotorn på små och stora generatorer).  Försök välja utväxlingen så den går minst 2000 varv/min då motorn går på tomgång och inte riskerar att komma över 10000 vid fullgas.

G-son

  • Inlägg: 50
    • -
SV: Generator till trädgårdstraktor?
« Svar #4 skrivet: 28 jul-16 kl 21:06 »
Gräsklipparmotorer och liknande som har (eller kan ha) elstart har även en liten generator av någon form. Motorn han har kan redan ha en sådan, eller så kan det gå köpa en spole som bara är att skruva dit, och koppla in ihop med en spänningsregulator av lämplig typ.

Vad ska eluttaget användas till? Rätt stor skillnad på om man bara vill ha ett par watt till något litet, eller ett par tusen watt till något löjligt kraftigt - och dessutom kan acceptera att en generator som kan ge så mycket förbrukar flera hästkrafter för att ge så mycket ström! Man får konstruera allt med tanke på hur det ska användas...

Gilbert

  • Gäst
SV: Generator till trädgårdstraktor?
« Svar #5 skrivet: 28 jul-16 kl 22:04 »
Ofta monteras bara en spole med järnkärna i svänghjulet som på mindre båtmotorer. Brukar kunna ge ett par Ampere på 12V till belysning mm.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Generator till trädgårdstraktor?
« Svar #6 skrivet: 28 jul-16 kl 22:55 »
Det är ganska vanligt på åkgräsklippare mm där den där generatorspolen bara används för att ladda startbatteri, att det inte ens finns någon spänningsregulator utan bara en diod som halvvågslikriktar växelspänningen. Batteriet må kanske bli överladdat om man kör långa pass mellan varje gång startmotorn används, men brukar få acceptabel livslängd ändå.
På billiga EU-moppar är det ofta samma spole som används för både batteriladdning och lyse, men det är olika uttag på spolen som används för respektive ändamål. Där brukar det finnas spänningsregulator för lyset men inte alltid för laddningen.

 

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Generator till trädgårdstraktor?
« Svar #7 skrivet: 28 jul-16 kl 23:02 »
Vissa enklare motorer har haft en kombinerad startmotor och generator. Det är knappast optimalt men det är platseffektivt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Generator till trädgårdstraktor?
« Svar #8 skrivet: 05 aug-16 kl 18:16 »
Ursäkta sent svar, men jag hjälper en släkting att renovera hus på annan ort och jag har inte internet där.

Nå, För att försöka svara:

* Motorn går troligen på relativt lågt varv vid normal arbetsgång.

* Den nya motorn startas med ett dragsnöre (Det gjorde den gamla också).
Den har inte heller någon startmotor. (Kan kolla fabrikat mer exakt sedan, har det inte i skallen, men har löst för mig att det är en Hondamotor från slutet av 80-talet (som stått och samlat damm på en garagehylla) som skall i i stället för den gamla havererade tvåtaktaren.).
Den nya motorn är på 5 hästkrafter, möjligen något starkare än den gamla.

Motorn kommer troligen att gå relativt hårt.

* Jag tror att den gamla motorn har haft en spole liknande den i en mopedmotor men något kraftigare.
Den skall driva en mindre front/handlampa (som jag inte vet vad där har varit då original lampan är borta, men behöver nog inte vara så hiskeligt stark tror jag)
Jag tror att det har varit en liten frontlykta som gick att haka loss och också använda som handstrålkastare.

Jag vet inte exakt vad kontakten har varit avsedd för, men vad jag  *tror* är att man kunde koppla på ett slags ledad kärra med ett förarsäte så att den gick att sitta på när man körde och att kontakten har varit för kärrans bakljusramp. Tyvärr finns inte denna kärra kvar.

Generatorn bör vara så lätt att dra runt som möjligt för att inte belasta motorn i onödan.

Skall kolla om det går att montera på en till spole på den nya motorn, det vore ju onekligen allra smidigast...
Kom på det också när jag tittade på den gamla motorn, antog att det må ha varit som på en gammal mopedmotor ungefär.

.









Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

744 gäster, 3 användare (2 dolda)
Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser