Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tuppar eller hönor? Isbar Barnevelder  (läst 2860 gånger)

binkrwe

  • Inlägg: 10
    • Västergötland
Tuppar eller hönor? Isbar Barnevelder
« skrivet: 02 aug-14 kl 17:34 »
Har 2 st 9 veckors kycklingar, Barnevelder och Isbar (osäker på om det är 100% Isbar pga färgtäckningen.) Behöver hjälp med att könsbestämma dessa. Har laddat upp bilder på nedan länk. Suuupertacksam för svar.
http://i-skafferiet.blogspot.se/2014/08/tupp-eller-hona.html?m=0

binkrwe

  • Inlägg: 10
    • Västergötland
SV: Tuppar eller hönor? Isbar Barnevelder
« Svar #1 skrivet: 27 aug-14 kl 08:49 »
Hej!
Hade varit såååå tacksam om någon kan hjälpa mig att könsbestämma. Har lagt till nya bilder då de nu är 13 veckor. Bor i tättbebyggt område, kan inte ha tupp och vill gärna ha god tid på mig att sälja ifall det blir tuppar så att jag slipper nacka dessa vackra raringar. Tusen tack för hjälp!!!

http://i-skafferiet.blogspot.se/2014/08/tupp-eller-hona.html

Har 2 st 9 veckors kycklingar, Barnevelder och Isbar (osäker på om det är 100% Isbar pga färgtäckningen.) Behöver hjälp med att könsbestämma dessa. Har laddat upp bilder på nedan länk. Suuupertacksam för svar.
http://i-skafferiet.blogspot.se/2014/08/tupp-eller-hona.html?m=0

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Tuppar eller hönor? Isbar Barnevelder
« Svar #2 skrivet: 27 aug-14 kl 11:36 »
Den ljusa skulle jag säga är en tupp och den mörka höna.
Genbank för Gotlandshöns

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Tuppar eller hönor? Isbar Barnevelder
« Svar #3 skrivet: 27 aug-14 kl 14:49 »
Det hade varit lättare att se med bilder på dem som lite äldre.
Men, tyvärr,  ha inte alltför stora förhoppningar om att kunna sälja tuppar. det räcker med en titt på annonserna här,  eller Blocket,  marknaden översvämmas av tuppar som alla är jättefina.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

binkrwe

  • Inlägg: 10
    • Västergötland
SV: Tuppar eller hönor? Isbar Barnevelder
« Svar #4 skrivet: 27 aug-14 kl 15:30 »
Tack för era svar. @Sonja på Slätten - är de fortfarande för unga när de är 13 veckor? Bilderna på slutet på min blogg är tagna idag. Hur gamla ska de vara för att kunna könsbestämmas? Bägge har ojämna taggiga kammar som är blekrosa. Det kommer massor av fjädrar på sadeln på bägge - men jag kan inte se några spetsiga. Är tuppens sadelfjädrar alltid spetsiga eller skiljer det sig beroende på ras?

Återigen - supertacksam för svar och gissningar!!

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Tuppar eller hönor? Isbar Barnevelder
« Svar #5 skrivet: 27 aug-14 kl 16:22 »
Oj, jag såg bara de första bilderna.
För att kunna uttala sig bör man nog känna till de två raserna,  vilket jag inte gör.
Men  allmänt kan sägas att hönor kan ha  ganska långa stjärtfjädrar,  deras stjärt brukas växa ut före tupparnas.  Och de långa stjärtfjädrarna  på bilden ser inte direkt tuppiga ut. Jag antar att isbar,  såsom en värpras, har rätt långa stjärtar.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Spurven

  • Inlägg: 2
    • Norge
SV: Tuppar eller hönor? Isbar Barnevelder
« Svar #6 skrivet: 27 aug-14 kl 18:20 »
Jeg tror din isbar er en høne :) Jeg har en høne og en hane av isbar som nå er 9 uker, og hanen har mye større kam enn din når den er 14 uker. Ser fjærene der sadelbehenget skal være er runde og feminine også, og ikke slike smale blanke fjær som en hane ville hatt på denne aldermen. Barnevelder har jeg dessverre ingen kjenskap til.

 

binkrwe

  • Inlägg: 10
    • Västergötland
SV: Tuppar eller hönor? Isbar Barnevelder
« Svar #7 skrivet: 23 okt-14 kl 13:24 »
Tänkte bara att det kan vara intressant för andra att veta att bägge dessa är hönor :D. De ser fortfarande likadana ut som på bilderna (där de är 13 veckor) förutom att de är större. Nu är de 21 veckor gamla. De har några veckor kvar till första ägget, men de kacklar på bra. Tänkte återkomma när de värpt sina första ägg för värpstartstatistiken.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

486 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser