Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  livslängd på kanalplast?  (läst 8470 gånger)

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
livslängd på kanalplast?
« skrivet: 02 jul-16 kl 09:03 »
Hejsan.

Ja vad har de för livs span?10-20-30 år?

finns det att få tag på nytt när de måste bytas?

Mvh j
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: livslängd på kanalplast?
« Svar #1 skrivet: 02 jul-16 kl 09:13 »
Jag vet inte livslängden, men nytt finns att få så länge man har en standardstorlek eller byter allt på samma gång

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: livslängd på kanalplast?
« Svar #2 skrivet: 02 jul-16 kl 09:36 »
Räkna med 10 år om du inte får en piratkopia utan uv-skydd. Livslängden beror på antal timmar i solen och solens styrka. Tror att 5 år fullt exponerad i centraleuropa är någon slags norm de siktar på, så på norrsidan i Sverige håller de väl en livstid ;D

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: livslängd på kanalplast?
« Svar #3 skrivet: 02 jul-16 kl 15:34 »
ok, då kommer jag nog satsa på ett växthus med glas o aluminium som håller mkt längre:)

tack för hjälpen  ;D
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: livslängd på kanalplast?
« Svar #4 skrivet: 11 aug-16 kl 14:17 »
köper du kvalitet så håller det länge,mitt är nu 26 år och ser fortfarande nytt ut.vitsen med kanalplast är ju dels att man slipper kondens på insidan men också att det isolerar betydligt bättre än glas.
ulf

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: livslängd på kanalplast?
« Svar #5 skrivet: 26 aug-16 kl 09:52 »
köper du kvalitet så håller det länge,mitt är nu 26 år och ser fortfarande nytt ut.vitsen med kanalplast är ju dels att man slipper kondens på insidan men också att det isolerar betydligt bättre än glas.
ulf

Många fördelar med kanalplast. Vårt växthus är också 26 år, har inte bytt ut en enda skiva, och plasten är helt klar. Ljuset blir inte för starkt under högsommaren, behöver ej kalka eller skugga på annat sätt. Materialet är lätt och elastiskt, spricker ej vid sättningar i stommen. Isolerar mycket bättre än glas. Under årens lopp har det varit många höst- och vinterstormar som har plågat växthuset, skivor och takluckor har lossnat och flugit iväg, men ingenting har gått sönder, bara leta upp rymlingen och sätta på plats igen. Enda nackdelen är priset, dyrare än glas.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: livslängd på kanalplast?
« Svar #6 skrivet: 26 aug-16 kl 10:11 »
Jag har bara haft mitt växthus med kanalplast i en säsong, så erfarenheten är klart lägre än ovan talare. Dessutom privatimport från Kina så livslängden lär jag få reda på....

MEN: Genom mina inköpskanaler så var kanalplast och glas samma pris. Jag antar att landat pris i Sverige beror mer på var materialet köps ifrån och hur stor omsättningen är på vardera. Glas är ju klart dominerande i Svenska växthus. I vilket fall tillkommer lösningar för skuggning när man väljer glas som inte behövs om man väljer kanalplast. Såklart kan man minimera den kostnaden genom att addera arbete istället, typ krita på våren och avkrita på hösten. Men vill man ha en lättarbetat och flexibel lösning så springer pengarna iväg.

När det gäller funktion så är kanalplasten det klart bästa alternativet. Jämnare klimat, längre odlingssäsong och enklare underhåll. Dock kanske det estetiska talar för glas, men de flesta glasväxthus i Sverige verkar användas som uterum, inte odlingsutrymme. Kanske av just av ovan nämnda anledningar. DVS odlingsförsöken misslyckas pga brända blad och ojämn temperatur så man sätter in utemöbler istället.

MVH
Magnus

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: livslängd på kanalplast?
« Svar #7 skrivet: 26 aug-16 kl 17:06 »
1 år och 8 månader sedan blåser de bort!! :P

Åtminstone gjorde mitt växthus med aluminumram och kanalplast det.
Nu har jag 3 bättre växthus som håller :)
Bor på min lilla gård med min stora familj!

alter

  • Inlägg: 3
    • Uppland
SV: livslängd på kanalplast?
« Svar #8 skrivet: 31 aug-16 kl 11:17 »
Kan man få det att hålla längre?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: livslängd på kanalplast?
« Svar #9 skrivet: 31 aug-16 kl 19:24 »
I Doris fall helt klart genom bättre förankring ;)

Man får kolla upp den aktuella plasten, vilken tillverkare den kommer ifrån och hur mycket uv-stabilisator de hävt i. Sedan kan man ju skydda plasten mot uv genom att skugga den när solen står som högst.

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: livslängd på kanalplast?
« Svar #10 skrivet: 01 sep-16 kl 11:46 »
I Doris fall helt klart genom bättre förankring ;)

Inget fel på förankringen, utan det kom en liten tromb och vred runt hela skiten.
Plockade kanalplastskivor långt bort i skogen.
Men bottenlisterna satt fint fast i träramen vi gjort :D
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: livslängd på kanalplast?
« Svar #11 skrivet: 01 sep-16 kl 15:14 »
Skall det jävlas så...

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: livslängd på kanalplast?
« Svar #12 skrivet: 01 sep-16 kl 18:41 »
Jag gissar att samma växthus fast med glas inte hade gjort någon skillnad....eller jo föresten, flyger inte lika långt och svårare att städa upp.

Mvh
Magnus

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: livslängd på kanalplast?
« Svar #13 skrivet: 03 sep-16 kl 11:35 »
Vårt kanalplastväxthus är nu inne på 15:e säsongen och även om det kanske inte ser helt nytt ut så ser det ut att hänga i många år till. Även vårt växthus har blivit en aning demolerat i en storm och jag känner igen Doris och Börjes upplevelse av att leta kanalplastskivor i skogen. MEN hur hade det varit med ett glasväxthus??? Vågar inte tänka tanken. För nog 17 hade det också blåst sönder.

Den stora fördelen, som jag ser det, med plast jämfört med glas är hållbarheten. Att en sedan slipper att hålla på att måla eller på annat sätt skugga växterna under högsommaren är ett stort plus. De är inte vackra, det håller jag med om, men om odling är huvudanvändningen skulle jag aldrig köpa annat än plast.

Vi har ändå köpt ett ganska billigt, men inte superbilligt, växthus från Skånska byggvaror och är mycket nöjda.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 10 användare (2 dolda)
xaelanar, skräptanten, Själv är bäste dräng, Anders Flix, Oskari, Radar, ärt, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser