Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förebyggande hälsovård för bin, SymBeeotic  (läst 5283 gånger)

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Förebyggande hälsovård för bin, SymBeeotic
« Svar #20 skrivet: 20 apr-15 kl 13:15 »
Om man blir försvagad av kyla, smittor av olika slag, stress inte minst m.m.

 Om det är så som du beskriver så är det ju i första hand förståelsen för binas behov under vintern som behöver förbättras.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Förebyggande hälsovård för bin, SymBeeotic
« Svar #21 skrivet: 20 apr-15 kl 14:17 »
...
Man rubbar ju i alla fall inga av deras egna balanser. Jag tror också att de borde få ha kvar en del av sin egen honung men det är nog inte den enda anledningen till bidöd och försvagade samhällen,> att vi ger de socker.
Bara för att produkten ev inte rubbar binas balans så kvarstår frågan om och varför man ska använda en produkt som bina själva tillverkat och som sedan är avdödad/steriliserad? Jag har fått lära mig att bina aldrig ska ges socker som varit kokt. Förra året hittade mina bin komposterade bär som kokat med socker och de var som tokiga i lagen som sedan fick vattnas ner i marken  :P Så de vet nog inte sitt eget bästa när det gäller sockerkällor eller är det en myt?
I raffinerat socker finns inga som helst nyttigheter kvar medan honung innehåller, precis som forskningen visar, mycket som bina behöver för att må bra och klara kalla vintrar.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Curt

  • Inlägg: 621
SV: Förebyggande hälsovård för bin, SymBeeotic
« Svar #22 skrivet: 20 apr-15 kl 17:16 »
Det är kanske dumt av mig att svara något i frågan om Symbeeotic. Det finns en hel del avhandlingar om mjölksyrabakterier i bin. Bilarvens mellantarm är avstängd från ändtarmen fram till förpuppningen. Det är alltså ganska enkelt att undersöka innehållet i mellantarmen på en larv. Här hittar man inga mjölksyrabakterier över huvud taget. Det kan låta märkligt eftersom det är vuxna bin som förser larven med foder. Man har visat att mjölksyrabakterier kan ta död på AY, men det har uppenbarligen ingen effekt i samhället. När det gäller binas förmåga att överleva höst till vår, så handlar det mest om vinterbinas fettkropp. Numera talar vi om proteinet Vittelogenin. Om vinterbina, dvs de bin som föds i augusti, inte har samlat på sig tillräckligt med protein, så hjälper inga mjölksyrabakterier i världen. Kolhydraterna är bara ett bränsle för att hålla temperaturen i kupan. Ju mindre mängd oförbrännbart det finns i vinterfodret, desto bättre för bina. Det som inte förbränns hamnar i tarmen. Blir det för fullt så släpper bina avföringen inne i kupan. Skiter en så skiter alla, dvs utsot. Mjölksyrabakterier kan naturligtvis inte motverka detta.

Sanntos

  • Gäst
SV: Förebyggande hälsovård för bin, SymBeeotic
« Svar #23 skrivet: 20 apr-15 kl 20:49 »
I raffinerat socker finns inga som helst nyttigheter kvar medan honung innehåller, precis som forskningen visar, mycket som bina behöver för att må bra och klara kalla vintrar.
Vet inte riktigt vad du menar med "precis som forskningen visar" tvärtom ligger det till, de försök som är gjorda säger att vitt socker är bättre, främsta anledning restprodukter från honung, minimalt från socker. Jag kan hålla med om att det är ologiskt, binas egen mat borde vara bättre, men verkligheten följer inte alltid mänsklig ytlig logik.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Förebyggande hälsovård för bin, SymBeeotic
« Svar #24 skrivet: 20 apr-15 kl 22:02 »
Vet inte riktigt vad du menar med "precis som forskningen visar" tvärtom ligger det till, de försök som är gjorda säger att vitt socker är bättre, främsta anledning restprodukter från honung, minimalt från socker. Jag kan hålla med om att det är ologiskt, binas egen mat borde vara bättre, men verkligheten följer inte alltid mänsklig ytlig logik.
Den forskning och de forskare som tagit fram produkten Symbeeotic.
Jag har väldigt svårt att tro på att socker skulle vara bättre för bina än deras egen honung, det är inte bara helt ologiskt utan totalt kontraproduktivt för bina. Eller hur kunde bina leva och överleva innan biodlarna gav dem socker som vinterföda  ???
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Förebyggande hälsovård för bin, SymBeeotic
« Svar #25 skrivet: 20 apr-15 kl 23:04 »
OT men jag ser det så här: Honung är binas eldningsolja och flygbränsle. Pollen är binas näring. Bina blandar inte energi och näring själva i bostaden, det finns säkert en anledning.

Sanntos

  • Gäst
SV: Förebyggande hälsovård för bin, SymBeeotic
« Svar #26 skrivet: 21 apr-15 kl 07:01 »
Jag har väldigt svårt att tro på att socker skulle vara bättre för bina än deras egen honung, det är inte bara helt ologiskt utan totalt kontraproduktivt för bina. Eller hur kunde bina leva och överleva innan biodlarna gav dem socker som vinterföda  ???
Nyckelordet är "bättre". Ingen har sagt att bina inte gillar sin honung och övervintrar på den. Det gör de förstås. Men vitt socker är bättre. Vad gäller forskarna på det där företaget du nämner så kanske de är lite partiska? Då kallas det inte forskning, det är själva grundbulten i forskning, att man är opartisk.


christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Förebyggande hälsovård för bin, SymBeeotic
« Svar #27 skrivet: 21 apr-15 kl 08:37 »
OT men jag ser det så här: Honung är binas eldningsolja och flygbränsle. Pollen är binas näring. Bina blandar inte energi och näring själva i bostaden, det finns säkert en anledning.

Mm, det är en grovt förenklad mathållning. Vi människodjur skulle också överleva på endast raffinerat socker och proteinpulver, men vi skulle inte må så bra för vi behöver även fett, vitaminer, mineraler, spårämnen, vatten etc.
Människor såväl som bin bearbetar födan enzymatiskt, när bina är klara med sin bearbetning kommer honungen att innehålla:

Näringsvärde per
100 g
Vatten
18 g
Energi
334,4 kcal / 1399,1 kJ
Protein
0,3 g
Kolhydrater
82 g
Varav sockerarter
74,7 g
Riboflavin (B2)
0,04 mg
Niacin (B3)
0,3 mg
Pyridoxin (B6)
0,02 mg
Askorbinsyra (C)
2 mg
Mineraler
Kalcium
5 mg
Järn
0,5 mg
Magnesium
3 mg
Kalium
51 mg
Natrium
5 mg
Zink
0,6 mg
Fosfor
6 mg
http://sv.wikipedia.org/wiki/Honung#Best.C3.A5ndsdelar

Jämför med vad raffinerat socker har för näringsinnehåll http://sv.wikipedia.org/wiki/Sackaros
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Sanntos

  • Gäst
SV: Förebyggande hälsovård för bin, SymBeeotic
« Svar #28 skrivet: 21 apr-15 kl 09:39 »
Jo visst, men allt det där du räknar upp kommer mest från det pollen som honungen innehåller. (Om man inte silat bort det som de stora gör som säljer flytande honung)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Förebyggande hälsovård för bin, SymBeeotic
« Svar #29 skrivet: 21 apr-15 kl 10:04 »
Jo visst, men allt det där du räknar upp kommer mest från det pollen som honungen innehåller. (Om man inte silat bort det som de stora gör som säljer flytande honung)
Det är inte jag som analyserat innehållet i honung, det är kopierat från wikin  ;)
Inlägget ville bara påvisa att honung och sackaros skiljer sig åt eftersom sackaros saknar alla de uppräknade vitaminerna, protein, mineraler etc som finns i honungen som vid innehållsanalys, naturligtvis inte, är bearbetad/silad/uppvärmd av människan.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Sanntos

  • Gäst
SV: Förebyggande hälsovård för bin, SymBeeotic
« Svar #30 skrivet: 21 apr-15 kl 11:05 »
Jo men det du räknar upp finns visserligen i mg per 100g dvs hundratusendelar i honung men i procent av pollen, och det kommer från pollen så slutsatsen är som Olof skriver.

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
SV: Förebyggande hälsovård för bin, SymBeeotic
« Svar #31 skrivet: 21 apr-15 kl 11:44 »
Är det inte så att honungsbiet härstammar från varmare trakter och att honungen ursprungligen var en strategi för att överleva torrperioder? Att bina fortfarande var aktiva och kunde flyga ut och skita när nöden kallade på?

I sådant fall tycker jag det blir lättare att förstå och acceptera att rent socker fungerar bättre vid långvarig övervintring i kallt klimat.

Nyckelordet är som sagts ovan bättre.
Bina arbetar med det dom har, inte det som kanske är bäst.

Är det inte så att honungsbiet härstammar från varmare trakter och att honungen ursprungligen var en strategi för att överleva torrperioder? Att bina fortfarande var aktiva och kunde flyga ut och skita när nöden kallade på?

I sådant fall tycker jag det blir lättare att förstå och acceptera att rent socker fungerar bättre vid långvarig övervintring i kallt klimat.

Nyckelordet är som sagts ovan bättre.
Bina arbetar med det dom har, inte det som kanske är bäst.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Förebyggande hälsovård för bin, SymBeeotic
« Svar #32 skrivet: 21 apr-15 kl 11:49 »
Jo men det du räknar upp finns visserligen i mg per 100g dvs hundratusendelar i honung men i procent av pollen, och det kommer från pollen så slutsatsen är som Olof skriver.

Du menar att bina är korkade som ägnar sig åt att tillverka honung - för egentligen behöver de ju inte det som honungen innehåller utan klarar sig bra med sackaros  ???
Vitaminer och mineraler etc förekommer i små  beståndsdelar men har stor betydelse för kroppens funktion.
Jag och kanske ingen annan heller? vet exakt vad just binas kroppar behöver dem till men för människan har de stor betydelse som tex Vitamin B2 som gynnar tillväxt och reproduktion, stärker naglar, hår och hud, bidrar till bra sårläkning och spjälkar tillsammans med andra ämnen kolhydrater, fetter och proteiner med mera. Och B2 verkar bäst tillsammans med vitamin B6, vitamin C och Niacin.
http://www.halsosidorna.se/B6Pyridoxin.htm

« Senast ändrad: 21 apr-15 kl 13:00 av christelle »
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

 

Sanntos

  • Gäst
SV: Förebyggande hälsovård för bin, SymBeeotic
« Svar #33 skrivet: 21 apr-15 kl 13:46 »
Du menar att bina är korkade som ägnar sig åt att tillverka honung
Nej det menar jag förstås inte, och jag har nog inte heller sagt det. Det är inte bina som är korkade.

Ron NL-S

  • Inlägg: 16
    • Dalarna
SV: Förebyggande hälsovård för bin, SymBeeotic
« Svar #34 skrivet: 21 apr-15 kl 20:27 »
Nyckelordet är "bättre". Ingen har sagt att bina inte gillar sin honung och övervintrar på den. Det gör de förstås. Men vitt socker är bättre. Vad gäller forskarna på det där företaget du nämner så kanske de är lite partiska? Då kallas det inte forskning, det är själva grundbulten i forskning, att man är opartisk.

Tror du verkligen att vitt socker är bättre för bin än deras egna honung???
Jag undrar vilken forskning visar det!

Gep

  • Inlägg: 410
    • Blekinge
SV: Förebyggande hälsovård för bin, SymBeeotic
« Svar #35 skrivet: 21 apr-15 kl 21:01 »
Kanske lämpligt att berätta om ett högst vetenskapligt experiment
jag gjort med honung.
Jag blandar en del kristallklar nyslungad honung med två delar vodka.
Låter det stå ett tag och studerar sedan de avlagringar som bildas i flaskan.
Flaskan på bilden är ca en halvliter och den har lagrats i drygt ett år.
Nästa steg i forskningen blir att försiktigt dricka upp honungslikören.
Sedimentet kanske jag ska lägga på morgonfilen ?
Borde ge en kickstart på dagen ?
Jag är förvånad över hur mycket som fanns dolt i hösthonungen.
Har lite ljung i trakten men den märks normalt inte under slungningen.
Inte konstigt att binas tarmar kan fyllas upp.
Grumset innehåller å andra sidan säkert en massa nyttigheter.
Skyll inte på vodkan ! Den var Absolut ren.
« Senast ändrad: 21 apr-15 kl 21:13 av Gep »

Sanntos

  • Gäst
SV: Förebyggande hälsovård för bin, SymBeeotic
« Svar #36 skrivet: 21 apr-15 kl 21:14 »
Tror du verkligen att vitt socker är bättre för bin än deras egna honung???
Jag undrar vilken forskning visar det!
Vid invintring, ja, det är det. Och tur är det, för vi är många som gillar honung, och det är mycket dyrare än vitt socker. Så alla vinner, både vi biodlare och konsumenter, och samhällsekonomin tjänar på det, och bina är jättenöjda.
Sök t ex på Roy Barker eller Yolanda Lehner, det är bättre om du hittar texterna själv, då litar du kanske mer på dem.
Sista meningen "The survival data agree with our earlier reports that no sugar sustains bees better than sucrose."
Alldeles säkert finns det andra liknande undersökningar, men denna hittade jag direkt.
« Senast ändrad: 21 apr-15 kl 21:41 av Sanntos »

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Förebyggande hälsovård för bin, SymBeeotic
« Svar #37 skrivet: 21 apr-15 kl 22:06 »
Kan du länka till eller lämna ut titeln på rapporten som du citerar?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Förebyggande hälsovård för bin, SymBeeotic
« Svar #38 skrivet: 21 apr-15 kl 22:21 »
Nu är vi way OT men...

Tror du verkligen att vitt socker är bättre för bin än deras egna honung???
Jag undrar vilken forskning visar det!
Ungefär lika mycket forskning som säger att honung är bättre.

Jag är övertygad om att ur vissa aspekter är honung bättre, ur andra är socker som råvara till vinterfodret bättre.

Det är viktigt att fundera på varför man har bin. Har man ett par samhällen för att man tycker det är fascinerande djur kan man göra vad man vill och ta vilka kostnader och risker man vill.

Har man lite fler bin är det inte möjligt att skjuta till pengar i tillräcklig omfattning längre. Då kan man inte ta risker. Och de måste betala för sig själva. Gör de inte det finns bara alternativet att minska ner till en handfull samhällen. Honung är värt minst 4 ggr mer än socker/kg. Och att övervintra på socker är beprövat. Jag lämnar oftast 2-4 ramar honung till dem, men toppar med socker.

På ett forum som alternativ.nu vars huvudfokus är självhushållning tänker jag inte ta på mig rollen som girigbuk bara för att jag anser att bina ska bidra till gårdens överlevnad. Hade jag haft bina för att "bli rik" eller "bara för bina skull" hade jag inte känt mig lika trygg i min ståndpunkt här.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

838 gäster, 3 användare (1 dolda)
Bustera, karsan

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser