Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  permakultur, framtida planer  (läst 20329 gånger)

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: permakultur, framtida planer
« Svar #20 skrivet: 29 maj-12 kl 13:37 »
Kan sibirisk ärtbuske tänkas vara kvävefixerande? Det är i alla fall en växt som humlorna formligen älskar. Pågår ett gigantiskt humleparty när den blommar. Och humlorna behöver vi för pollineringen.

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/faba/carag/caraarb.html


Åh! Det låter trevligt.
Gillar humlor den, då borde bin också tycka det är smaskens.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: permakultur, framtida planer
« Svar #21 skrivet: 29 maj-12 kl 13:43 »
Visst finns det en förening som heter Permakultur här i Sverige?

Javisst finns det en permakulturförening i Sverige, det finns lokalavdelning i Skåne, ev även i Stockholm.

http://www.permakultur.se

http://www.permakulturiskane.se/wordpress/
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: permakultur, framtida planer
« Svar #22 skrivet: 29 maj-12 kl 13:44 »
Mm, hamling blev mindre destruktivt. Jag har dock inte hört talas om att man använt al till hamling/foder? mest sälg, ask och lind..Vet inte om det har med näring el smaklighet el hur pass väl trädet tål hård beskärning att göra?
Robinians frön skulle vara lämpliga som hönsfoder.
Jag har kompostmask i gödselstacken o den verkar duga som hönsmat vintertid när de inte hittar ngt annat. Det bygger på att hönsen ska vandra genom snön till gödselstacken...vilket är mindre populärt om jag inte skottar åt dem! :O


Åhå, sälg, ask och lind är alltså mer vanliga hamlingsträd.
Undrar av vilken anledning som al inte varit lika populär...
Hoppas det bara "blivit så", tycker att det vore ett utmärkt system, om nu trädet klarar av det, och djuren tycker al-bladen smakar. =)
just för att man slår två flugor i en smäll, med gröngödslingen som trädet bidrar till.


Som jag fattat det, så trivs höns bäst på en diet bestående av en tredjedel insekter, en tredjedel frön och en tredjedel gröna blad. Det är lite krångligt att fixa gröna blad som vinterfoder... Men insekter går ju kanon!
Här en mycket intressant video jag hittade om detta:
Why Grow Insects - Robert Olivier @ Natural Farming Hawai'i

Scenen är Hawaii, men tror det är precis lika tillämpbart inomhus i sverige vintertid.
Man låter larverna av svarta soldatflugor bryta ned allt möjligt avfall. Larverna blir sedan utmärkt hönsfoder!
Själv funderar jag lite kring om man skulle kunna lära sig att äta larverna själv, men är fortfarande osäker på om jag har mage att klara av det. :)

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: permakultur, framtida planer
« Svar #23 skrivet: 29 maj-12 kl 13:52 »
Jag tycker att man förlorar en del av hela idén med permakultur om man importerar idéer från utlandet rakt av. Vi ska inte ta hit insekter som inte hör hemma i vårt land. Det finns utmärkta alternativ som redan finns här och som är anpassade till svenskt klimat. Och som inte riskerar att rubba balansen i ekosystemet om någon individ råkar rymma.

Permakultur handlar för mig om att ta tillvara de resurser man redan har, att vara långsiktig, att överväga nya investeringar noga, att vara ekonomisk och att vara ekologiskt, både på kort och lång sikt.

Gröna blad till både sig själv och djuren producerar man lätt genom att grodda på vintern.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: permakultur, framtida planer
« Svar #24 skrivet: 29 maj-12 kl 14:11 »
Åhå, sälg, ask och lind är alltså mer vanliga hamlingsträd.
Undrar av vilken anledning som al inte varit lika populär...
Hoppas det bara "blivit så", tycker att det vore ett utmärkt system, om nu trädet klarar av det, och djuren tycker al-bladen smakar. =)
just för att man slår två flugor i en smäll, med gröngödslingen som trädet bidrar till.



Härifrån: http://runeberg.org/lantuppsl/0448.html

"Vid h. böra grenarna
avskäras några cm. från stammen, så att
sår-ytorna lättare övervallas. Nästa gång skäras
de nyutväxta grenarna också av ett stycke från
basen. Barken bör vid h. ej uppf längas. För
h.. lämpa sig alm, ask, asp, avenbok, björk,
lind och lönn, men särskilt pil- och poppelarter."

Jag har för mig att al ansågs näringsfattigt. Är inte säker på källan, dock.

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: permakultur, framtida planer
« Svar #25 skrivet: 29 maj-12 kl 14:39 »
Jag tycker att man förlorar en del av hela idén med permakultur om man importerar idéer från utlandet rakt av. Vi ska inte ta hit insekter som inte hör hemma i vårt land. Det finns utmärkta alternativ som redan finns här och som är anpassade till svenskt klimat. Och som inte riskerar att rubba balansen i ekosystemet om någon individ råkar rymma.

Permakultur handlar för mig om att ta tillvara de resurser man redan har, att vara långsiktig, att överväga nya investeringar noga, att vara ekonomisk och att vara ekologiskt, både på kort och lång sikt.

Gröna blad till både sig själv och djuren producerar man lätt genom att grodda på vintern.

Du tycker att det är viktigt att visa mycket respekt för det nu rådande ekosystemet.
Du känner att det är viktigt att påpeka att import av insekter, plantor och djur som inte hör hemma i ett ekosystem kan ha negativa konsekvenser.
Du känner också ett behov av att peka på att långsiktighet är extremt viktigt, och att nya metoder måste övervägas noga.

Har jag tolkat dina synpunkter rätt, så håller jag med till fullo.


Att du framför dessa synpunkter är hämmande för min kreativa process,
fokusera gärna mer på att plocka fram de positiva aspekter du ser i idéerna, och hur du tror att de skulle kunna tas tillvara på, på ett bra vis.
Kritik får de flesta av oss i tillräckligt god mängd ifrån annat håll än här.

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: permakultur, framtida planer
« Svar #26 skrivet: 29 maj-12 kl 14:47 »
Härifrån: http://runeberg.org/lantuppsl/0448.html

"Vid h. böra grenarna
avskäras några cm. från stammen, så att
sår-ytorna lättare övervallas. Nästa gång skäras
de nyutväxta grenarna också av ett stycke från
basen. Barken bör vid h. ej uppf längas. För
h.. lämpa sig alm, ask, asp, avenbok, björk,
lind och lönn, men särskilt pil- och poppelarter."

Jag har för mig att al ansågs näringsfattigt. Är inte säker på källan, dock.


Jag ska kolla upp det närmare. :)

*edit*

Hittat en källa nu:
http://www.maisonbotanique.com/dyn/14acte_4_austad_hauge.pdf

"Ulmus glabra (Skogsalm) and  Fraxinus excelsior (Ask) were considered the most attractive trees in terms of
fodder production, though Salix caprea (Sälg) and Betula pubescens (Glasbjörk) were also utilized extensively.
Both Corylus avellana (Hassel) and Alnus incana (Gråal) were less attractive, but still,
 Alnus incana comprised a significant amount of the fodder production at farms in earlier times.
 Populus tremula (Asp) was used for horse fodder. "

Således, Gråalen användes som foder, men den var inte lika bra.
Antagligen så är det näringsfattigt, som du säger.
Det är ju ett pionjärträd, så det känns troligt att det är en växt som klarar av att växa i näringsfattig jord, och därför själv blir näringsfattig.
« Senast ändrad: 29 maj-12 kl 15:02 av krikav »

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: permakultur, framtida planer
« Svar #27 skrivet: 29 maj-12 kl 14:55 »
Att du framför dessa synpunkter är hämmande för min kreativa process,
fokusera gärna mer på att plocka fram de positiva aspekter du ser i idéerna, och hur du tror att de skulle kunna tas tillvara på, på ett bra vis.
Kritik får de flesta av oss i tillräckligt god mängd ifrån annat håll än här.
Ok, då är vi olika, jag tycker att det är bra när det framförs argument som är motsatta min åsikt, för då blir jag motiverad att se saker ur en ny synvinkel, utvärdera mina argument, tänka en gång till kring möjliga långsiktiga konsekvenser. Jag lär mig mer och blir mer slipad i att hitta argumenten för och emot, och att värdera dem mot varandra.

Så är jag också väldigt analytiskt lagd.

Vanlig dyngmask - kompostmask - är lättodlad, finns i närmsta gödselstack, och hönsen gillar dem skarpt.

För övrigt tyckte jag att jag var positiv, jag tipsade om groddning, och jag skrev att det finns bra svenska alternativ.

Jag tycker att det vore bra om vi som är intresserade av permakultur, eller generellt av odling och djurhållning, hjälps åt att hitta bra lokalanpassade och ekonomiska lösningar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: permakultur, framtida planer
« Svar #28 skrivet: 29 maj-12 kl 15:28 »
Ok, då är vi olika, jag tycker att det är bra när det framförs argument som är motsatta min åsikt, för då blir jag motiverad att se saker ur en ny synvinkel, utvärdera mina argument, tänka en gång till kring möjliga långsiktiga konsekvenser. Jag lär mig mer och blir mer slipad i att hitta argumenten för och emot, och att värdera dem mot varandra.

Så är jag också väldigt analytiskt lagd.

Vanlig dyngmask - kompostmask - är lättodlad, finns i närmsta gödselstack, och hönsen gillar dem skarpt.

För övrigt tyckte jag att jag var positiv, jag tipsade om groddning, och jag skrev att det finns bra svenska alternativ.

Jag tycker att det vore bra om vi som är intresserade av permakultur, eller generellt av odling och djurhållning, hjälps åt att hitta bra lokalanpassade och ekonomiska lösningar.

Ja, du var säkert positiv, men jag uppfattade dig inte helt så. Det beror säkert på mig, jag brukar ha problem att prata med folk. :)
Beklagar att jag inte tackade för ditt tips om groddning, jag hör gärna mer om det!

Jag tror inte alls vi är olika.
Jag är också väldigt analytiskt lagd!
Jag älskar också när jag får mina åsikter granskade.

Men när någon bara kommer med illa underbyggd kritik, mot något som inte ens är en åsikt utan bara något jag framför till andra att se, för att det är intressant...
Då reserverar jag mig rätten att påpeka att det inte gynnar samarbetet att hitta bra lokalanpassade och ekonomiska lösningar.

Se gärna videon, kolla upp flugarten och kom med underbyggd kritik, och jag kommer kyssa dina fötter! :)


Jag tycker också att det är fantastiskt att vissa importerar saker till vårt land för att skapa nyttiga system:
Sydeuropeiska bin till honung och pollenering.
Hundar från östra asien, katter från afrika för att hålla oss vid bättre hälsa och humör.
Gäss från amerika, italien, peking, england.
Och alla andra fåglar från världens alla hörn! För ägg, kött och mångfald!

Det gör vårt ekosystem och vårt samhälle mycket mer hållbart och mångsidigt.


Om det nu finns en insekt som lämpar sig fantastiskt bra för att bryta ned t.ex slaktavfall och skapa högkvalitativt hönsfoder,
så ser jag absolut ingen anledning till att dra i nödbromsen bara för att den inte finns i Sverige just nu.

Dyngmask är jättebra, men jag tror inte den är lika lämpad att sätta i sig slaktavfall som fluglarver?

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: permakultur, framtida planer
« Svar #29 skrivet: 29 maj-12 kl 15:40 »
Jag tittar aldrig på videor, har en dator utan högtalare. Föredrar skriven text, helst i form av pappersböcker. Har ca 80 hyllmeter av dem...

Skillnaden på fåglar och däggdjur jämfört med insekter är förökningstakten och risken för rymningar. Insekter blir snabbt ett stort problem. Tro mig, jag har fött upp syrsor som ödlemat, och det är omöjligt att fånga alla om de rymt.

Specifikt om den föreslagna flugarten vet jag inget, förutom att jag tycker att vi har massor av bra insekter här, som man ska undersöka i första hand, och att vi faktiskt inte vet vilka problem de kan innebära om de förvildas här.

Kompostmask äter utmärkt slaktavfall, även om man ska vara försiktig med att använda sådant om man sedan ska mata hönsen. Annars är likmask, som är en fluglarv, väldigt duktiga på att äta slaktavfall.

Dyngmask är ju den mask man använder till maskkomposter, där man komposterar matrester, så den är ju redan testad med goda resultat.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
SV: permakultur, framtida planer
« Svar #30 skrivet: 29 maj-12 kl 16:17 »
Bsf har diskuterats Här

Fru Jansson

  • Gäst
SV: permakultur, framtida planer
« Svar #31 skrivet: 23 jun-12 kl 20:05 »
Jag tycker också att det är fantastiskt att vissa importerar saker till vårt land för att skapa nyttiga system:
Sydeuropeiska bin till honung och pollenering.
Hundar från östra asien, katter från afrika för att hålla oss vid bättre hälsa och humör.
Gäss från amerika, italien, peking, england.
Och alla andra fåglar från världens alla hörn! För ägg, kött och mångfald!

Det gör vårt ekosystem och vårt samhälle mycket mer hållbart och mångsidigt.

Gör det? Tyvärr så finns åtskilliga exempel på hur importerade djur i princip slår ut de inhemska. Den svenska flodkräftan som det nu kämpas för att rädda är bara ett exempel. Utöver att de kanske konkurerar ut de inhemska arterna kan de föra in sjukdomar. Så helt och hållet fantastiskt är det nog inte. Alla mynt har sina baksidor, och en av grundtanken med permakultur som jag uppfattat det är att jobba med naturen, och inte mot den.  Jobba för att kunna ta vara på så mycket som möjligt och förstöra så lite som möjligt.

Hela det tänket är väldigt intressant, så... det som efterlystes i början av tråden, information och litteratur, gärna på svenska, eller, anpassat till svenska förhållanden. Jag hittar mycket videos, men få som kan liknas vid svenska förhållanden tyvärr.

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: permakultur, framtida planer
« Svar #32 skrivet: 23 jun-12 kl 20:17 »

Hela det tänket är väldigt intressant, så... det som efterlystes i början av tråden, information och litteratur, gärna på svenska, eller, anpassat till svenska förhållanden. Jag hittar mycket videos, men få som kan liknas vid svenska förhållanden tyvärr.


FOBOs tidning Odlaren har ibland artiklar om permakultur i Sverige. För övrigt en allmänt läsbar tidning, om man står ut med en del makrobiotiskt flum (det är ganska nedtonat). Massor med bra info om ekologiska odlningsmetoder.

http://www.fobo.se/nyheter/index.shtml

Fru Jansson

  • Gäst
SV: permakultur, framtida planer
« Svar #33 skrivet: 24 jun-12 kl 16:18 »
Ang permakultur så hittade jag den här filmen (uppdelad på sex delar) som jag tyckte var rätt bra, trots att det märks att den har några år på nacken...

The Permaculture Concept - Part One

tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
SV: permakultur, framtida planer
« Svar #34 skrivet: 24 jun-12 kl 20:24 »
Läser för närvarande bokserien "Edible forest gardens". Tycker den är väldigt bra och inspirerande och tar upp många idéer som jag tycker många missar när det diskuteras permakultur.
Istället för att importera djur finns det exempelvis förslag på hur man behåller nyttiga insekter i sin odling och hur det påverkar valet av arter.
Många praktiska förslag och "design"-verktyg för att hitta en bra komposition av arter.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: permakultur, framtida planer
« Svar #35 skrivet: 24 jun-12 kl 20:44 »
Har nån länkat till denna sajt? Massor av boktips och en del gratis e-böcker.

http://www.permaculture-media-download.com/2011/11/best-permaculture-homesteading-books.html

kbh

  • Gäst
SV: permakultur, framtida planer
« Svar #36 skrivet: 24 jun-12 kl 20:58 »
Finns det inga skrivna på svenska?

Fru Jansson

  • Gäst
SV: permakultur, framtida planer
« Svar #37 skrivet: 24 jun-12 kl 21:07 »
Finns det inga skrivna på svenska?


Hittar inget jättemycket när jag googlar, men den här föreningen har en bok. Funderar på att beställa... Men jag är ruggigt seg när det gäller nätbeställningar.

http://www.permakultur.se/

Att det är på svenska gör det mer lättläst. Men framför allt så vet man att det är skrivet för svenska förhållanden... Många av länkarna på youtube är från exempelvis brasilien... Och det är kanske liiiite annorlunda än här, även om principerna är liknande..


ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: permakultur, framtida planer
« Svar #38 skrivet: 24 jun-12 kl 21:16 »
Finns det inga skrivna på svenska?

Inte mycket. Det jag har sett är framför allt artiklar i Odlaren, som jag tipsade om ovan.

Det är fortfarande så lite gjort i Sverige kring permakultur och framför allt inte så många som har riktigt många års erfarenhet av vad som fungerar och inte. Man får pröva sig fram själv...

Jag tycker ändå att man kan inspireras av böcker från andra länder, det är kul att försöka "översätta" till svenska förhållanden. Det största problemet här är det dåliga ljuset som t.ex. gör det här med skogsträdgårdar svårhanterligt. Bästa inspirationen kan vi nog hämta från England, även om det inte stämmer rakt av.

kbh

  • Gäst
SV: permakultur, framtida planer
« Svar #39 skrivet: 24 jun-12 kl 21:19 »
Hittar inget jättemycket när jag googlar, men den här föreningen har en bok. Funderar på att beställa... Men jag är ruggigt seg när det gäller nätbeställningar.

http://www.permakultur.se/

Att det är på svenska gör det mer lättläst. Men framför allt så vet man att det är skrivet för svenska förhållanden... Många av länkarna på youtube är från exempelvis brasilien... Och det är kanske liiiite annorlunda än här, även om principerna är liknande..
Tack för länken. Ja det år synd att det inte  testats i lite bistrare klimat  .


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 2 användare
xaelanar, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser