Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Budgetrenovering  (läst 1924 gånger)

kurt

  • Inlägg: 3488
Budgetrenovering
« skrivet: 24 nov-14 kl 12:29 »
Ett bra exempel på budgetrenovering, Anders Krasse köpte ett ödehus, renoverade och hyrde ut

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=128&artikel=6026556

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Budgetrenovering
« Svar #1 skrivet: 24 nov-14 kl 13:27 »
Tack för länken! Kul reportage.

Jag ock många andra på forumet hamnar väl nånstans mittemellan extremen i programmet, 98% återbruk, och den andra änden på skala, där allt köps nytt och dyrt.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Budgetrenovering
« Svar #2 skrivet: 24 nov-14 kl 13:36 »
Det är naturligtvis lättare när det inte är ett hus som han själv skall bo i, det tar ju bort tidpressen. Har man bara tid att samla på sig användbara saker ett par år, så kan man ha ett förråd med saker när det dyker upp ett lämpligt renoveringsobjekt.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Budgetrenovering
« Svar #3 skrivet: 25 nov-14 kl 09:59 »
Det är naturligtvis lättare när det inte är ett hus som han själv skall bo i, det tar ju bort tidpressen. Har man bara tid att samla på sig användbara saker ett par år, så kan man ha ett förråd med saker när det dyker upp ett lämpligt renoveringsobjekt.

Absolut är det så.

Men, ska man samla material till ett helt hus så måste man redan ha ett hus med några hundra kvadratmeter under tak att hysa allt tills det är dags att bygga.

Lätt att hamna i ett moment 22 om man inte är väldigt driven och vet exakt vart man är på väg.

Henrik Uddemar

  • Inlägg: 629
    • Gotland
SV: Budgetrenovering
« Svar #4 skrivet: 25 nov-14 kl 11:38 »
Jag har också varit på radion   :D
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=239&artikel=5150074

Ska bygga ett hus till framöver.
När det blir dags att hyra ut det så ska jag också kontakta en journalist för att få gratis reklam.
(känner en som är ganska välrenommerad :) )
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Budgetrenovering
« Svar #5 skrivet: 25 nov-14 kl 17:58 »
Kolla då även in den här mannen:

"Rolf Olof Jolom har skapat och byggt om alla sina märkliga och vackra byggnader själv från grunden. Mycket av materialet är återvunnet från byggnader som rivits, till exempel Folkets park i Lund.

- Där hämtade jag väldigt grova stockar som jag sedan använde hemma i Gärsnäs.

Mest känt är RagnarPers utmed Malmövägen, där finns också en förskola. Här finns en utställningslokal på 650 kvadratmeter där det hänt mycket genom åren. RagnarPers är till exempel ett givet stopp för många under vårens konstrunda.

Förutom konstutställningar har det ordnats en mängd kulturarrangemang i lokalen som: dans, poesi, sång musik och författarframträdande.

Rolf Olof Jolom fick kommunens arkitektpris för RagnarPers år 2000. Han har också fått ett miljöpris av Owe Thörnqvist för sina byggnader

Han kallar själv sina hus för skrotbyggen, de tre utställningslokalerna är gamla bondgårdar som han byggt om."

http://www.ystadsallehanda.se/simrishamn/jolom-saljer-sitt-livsverk/


Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Budgetrenovering
« Svar #7 skrivet: 25 nov-14 kl 23:28 »
Bra att du hittade dem. Jag känner ju honom lite och har varit där några gånger. Men jag känner bara delvis igen mig. Jag tror det har byggts om efterhand.

Det fanns förut (på 80-talet) en fantastisk men lite vågad ladugård. Kanske är det Stiby, som nu är ytterligare ombyggt. Kornas gödsel skulle gå direkt ner i fiskdammar som var under korna, genom något slags gallergolv. Eller var det alger i ett första steg? Minns inte riktigt. Överhuvudtaget var det mycket smart integrerat med olika slags produktion. Jag kommer inte ihåg allt, men det var långt ifrån en traditionell ladugård. Jag vet inte om det skulle ha fungerat, men det är mycket möjligt, eftersom Rolf också kan lantbruk och annat naturbruk bra. Men det blev inte godkänt, så han kunde inte köra igång. Tydligen var det något som inte fungerade helt bra i kontakterna med myndigheterna.

De har eller hade också ett fint, mer traditionellt stadshus inne i byn, som fungerar både som deras hem och som vandrarhem. Jag tror inte det finns med här. Jag övernattade där senast 2005.

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Budgetrenovering
« Svar #8 skrivet: 26 nov-14 kl 22:58 »
Blocket är bra o skroten fantastisk framför allt när man håller på med rör o liknande. Körde i väg några riktigt stora element och något badkar av gjutjärn.
bilen vägdes före o efter. Jag bara tacka o bad om å få ta något i stället för att få pengar. När jag så haft vägarna förbi har jag tittat in då o då. Mycket prisvärt. Vanliga svarta rör nya får man betala 100 för 1 1/2" / m. Här kan du få böjar o kranar på köpet...
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

ptr51

  • Gäst
SV: Budgetrenovering
« Svar #9 skrivet: 27 nov-14 kl 08:48 »
Var hittar man begagnat billigt virke då? Har någon nått tips? Jag har funderat ibland på att ställa mig med släpet innan ÅVC och försöka köpa av folk som kommer med virke på vägkanten.
Klättrar man ner i kontainrarna hämtar blir det sånt liv..

 

Henrik Uddemar

  • Inlägg: 629
    • Gotland
SV: Budgetrenovering
« Svar #10 skrivet: 27 nov-14 kl 20:31 »
Virke, ja det är lite trixigt.
Hittar man ett hus som ska rivas brukar man kunna få ta mot arbetet, dock finns det ofta ett skäl att huset rivs, dvs skicket är i bästa fall si så där.
Är man kreativ och bor nära en stad (större by kanske också) så brukar man kunna tigga till sig begagnade pallar och annat embalagevirke, dock så är det huggsexa på det så här års då folk behöver ved.
Snickerier och byggen (containrar) kan man finna en del, där är det dock viktigt att man frågar om lov, annars riskerar det att bli ett väldans liv.
Har fått tag på mycket från en båttillverkare men det finns det inga kvar längre.
Annars kan det löna sig att åka runt till bygghandlarna och fråga vad de har för andrasortering eller sekunda virke och höra om man kan få köpa det billigt.
Själv har jag också fått tag på en del hos bönder som sågat men inte använt virket och det legat ute och blivit dåligt, det är dock ingen riktigt enkel metod.
Om man behöver större mängder finns en firma i Oskarshamn som säljer partier till lågt pris, kan tyvärr vara lite dyrbart med frakten och jag har inte sett virket själv så jag känner inte kvalitén.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

706 gäster, 2 användare
Gröfre Slissing, Tli

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser