Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förvaring av chili  (läst 24983 gånger)

hemmamamman

  • Inlägg: 492
    • Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
Förvaring av chili
« skrivet: 03 aug-08 kl 11:54 »
Jag sådde chili av en frukt som jag sparat sen förra året. Det blev massor av chiliplantor som nu har massor av frukter. Förra året hade jag bara en jättestor planta som jag försökte övervintra men den klarade sig bara fram till jul. Jag har nu några frågor både om förvaring av plantorna och om frukterna. Kan man övervintra en chiliplanta och i såna falll hur då? Ger den fortsatt frukt under förvaringen eller "sover" den? Blir den lika livskraftig nästa år igen? Jag har som sagt var massor med frukter. Kan jag frysa dom? Blir dom som "färska" då till användning i t ex taco? Om jag vill torka dom till krydda hur gör jag då?
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Förvaring av chili
« Svar #1 skrivet: 03 aug-08 kl 12:31 »
Det går bra att frysa chilifrukter, dom blir mjuka när man tinar upp dem men i matlagning spelar det inte så stor roll för det mesta. De flesta sorter går också bra att torka, speciellt såna som inte har allt för tjockt fruktkött. Lägg dem då bara varmt och luftigt så torkar dom. Man kan också skära upp dem på längden och torka på svag värme i ugnen eller torkapparat. Förvara lufttätt sen, dom drar annars åt sig fuktighet från luften.

Att övervintra plantor är inte alltid helt lätt, det som tar knäcken på dem är kombinationen av torr luft, för varmt och för lite ljus. Låt dem stå i ett soligt fönster, gärna i ett rum där du kan sänka temperaturen lite. Extra belysning, lågenergilampa eller lysrör, är såklart bra.

Inte för mycket vatten under viloperioden. Tidigt på våren (feb-mars) gör du en kraftig beskärning så att bara stammen och några klykor återstår och planterar om i ny näringsrik jord. Då bildas ett helt nytt grnverk på den gamla stammen. En övervintrad planta kan växa ordentligt så det kan vara en bra ide att göra en enkel spaljé av några pinnar och leda upp den på.

Så här kan några plantor se ut efter skoningslös beskärning. Klipp alltid ovanför "lederna".

« Senast ändrad: 03 aug-08 kl 12:39 av Vitis »

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Förvaring av chili
« Svar #2 skrivet: 03 aug-08 kl 12:47 »
Jag har som sagt var massor med frukter. Kan jag frysa dom?

Som Vitis nämnde så funkar det bra att frysa dem, jag körde en hel del av mina i mixern och fryste in dem i iskubsformar... precis lagom att ta en kub eller två när man lagar en gryta/köttfärssås etc

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Förvaring av chili
« Svar #3 skrivet: 03 aug-08 kl 15:35 »
Man kan också hacka och koka dem några minuter i lite vinäger, kanske med lite salt och honung, vitlök och kryddor om man vill. Häll upp på små rena burkar. Håller sig mycket länge.

Här finns utrymme för att experimenter !

Grattis till skörden förresten !  :)

Bonze

  • Inlägg: 70
  • Norra Halland
    • Halland
SV: Förvaring av chili
« Svar #4 skrivet: 19 aug-08 kl 20:47 »
Hej!
Jag röker min chili i en lite ABU-Rök. Det går jätte bra, sen förvarar jag den i en glasburk, håller smaken i flera år. Smaken blir föresten lire rundare, lite sötare och förstås lite rökig  :o Rökt chili passar utmärkt i mexikansk mat och i grytor.
Lycka till!

/Magnus

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Förvaring av chili
« Svar #5 skrivet: 22 aug-16 kl 18:50 »
Någon som har erfarenhet av torka chili som man har skurit bort vissa dåliga delar på? något speciellt man ska tänka på? eller ska man göra något helt annat än att torka?
Det är aldrig för sent att ge upp.

Gilbert

  • Gäst
SV: Förvaring av chili
« Svar #6 skrivet: 22 aug-16 kl 19:12 »
Jag brukar hänga upp chilifrukter när de skrumpnat på plantan med nål och tråd över ett fönster och låter dem torka.

Tänk att det fanns bilder på det också.


Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Förvaring av chili
« Svar #7 skrivet: 22 aug-16 kl 19:50 »
Jo men nu har jag fått fläckar som mer liknar förruttnelse på vissa ställen där frukten stött emot något eller bara ruttnat pga gud...
Det är aldrig för sent att ge upp.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Förvaring av chili
« Svar #8 skrivet: 22 aug-16 kl 21:14 »
Chili går att torka precis som flera skriver om, det går tom enkelt att hänga upp helt färska och så torkar dom hur fint som helst.
Dom är även perfekta att frysa, släng dom i en påse och in i frysen. Lättillgängligt! Dom är beroendeframkallande ;D
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Förvaring av chili
« Svar #9 skrivet: 23 aug-16 kl 09:10 »
Jo men...om dom har skador/fläckar, skär ni bort detta och hur påverkar detta isåfall resten av torkningsprocessen?
Det är aldrig för sent att ge upp.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Förvaring av chili
« Svar #10 skrivet: 23 aug-16 kl 10:57 »
Skär bort det ruttna.

Men nu mitt i rötmånad är det stor risk att det börjar mögla i snittet om du bara hänger upp dem.

Så torka kontrollerat, t.ex. i ugnen på låg värme. Om du snittar på längden går det fortare. 

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Förvaring av chili
« Svar #11 skrivet: 23 aug-16 kl 12:45 »
Jag har mängder av en jättestor och jättetjock chili. Dessa verkar stört omöjliga att torka, då de börjar ruttna lång innan de är torkade. Så det får nog bli någon form av inläggning. För många år sedan köpte jag i butik inlagd fetaostfylld chili som var ett fantastiskt tillbehör till det mesta. Någon som sitter på ett recept på sånt?

MVH
Magnus

Gilbert

  • Gäst
SV: Förvaring av chili
« Svar #12 skrivet: 23 aug-16 kl 13:12 »
Sluta vattna plantan så torkar de in själva.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Förvaring av chili
« Svar #13 skrivet: 23 aug-16 kl 13:45 »
Jag har mängder av en jättestor och jättetjock chili. Dessa verkar stört omöjliga att torka, då de börjar ruttna lång innan de är torkade. Så det får nog bli någon form av inläggning. För många år sedan köpte jag i butik inlagd fetaostfylld chili som var ett fantastiskt tillbehör till det mesta. Någon som sitter på ett recept på sånt?

MVH
Magnus
De måste nog skivas mycket tunt innan torkning speciellt noga om de är väldigt "köttiga".
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Förvaring av chili
« Svar #14 skrivet: 24 aug-16 kl 04:26 »
Vanlig 1-2-3 lag. Enkelt o gott.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser