Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tagetes eller inte runt kålen?  (läst 8405 gånger)

JohannaMarie

  • Inlägg: 4
    • Skåne
Tagetes eller inte runt kålen?
« skrivet: 20 maj-16 kl 10:56 »
Hej forumet!  :)

Jag har för första gången planterat kål (palmkål och grönkål) i en pallkrage, och har lite funderingar kring hur jag ska hålla kållarverna borta. Nu har jag bågar som jag ska sätta nät eller duk över, men jag hoppas att jag ska kunna ta bort nätet längre fram, dels för att palmkålen förhoppningsvis växer sig större än "nättältet", men också för att den är så himla fin att titta på! Tänker att det kan vara värt arbetet att plocka kålmaskar då istället.

Jag tänkte först att jag dessutom skulle sätta tagetes och ringblommor runt pallkragen för att förvirra kålfjärilarna, men frågan är om det inte bara lockar till sig dem i onödan? Är det bättre att sätta blommorna längre bort, eller inte alls?

Gilbert

  • Gäst
SV: Tagetes eller inte runt kålen?
« Svar #1 skrivet: 20 maj-16 kl 11:11 »
Jag har grönkål pallkrage, även andra kålsorter på friland.

Man behöver inte täcka. Viktigare att inte odla typ kål på samma ställe som förra året.

Det blir små gröna larver som ofta inte vållar någon större skada om du äter grönkålen när den är späd och fin och inte så trådig. Sköljer du grönkålen så kanske det trillar av någon larv men någon invasion blir det inte. Det är ont om fjärilar. Och odlar man kål får man faktiskt se några och det tycker jag är värt mera.

Gör man grönkålsoppa och kör med mixer så märker man inget. Det är bara de som tittar i ett hallon efter mask som tycker mask i hallon är otrevligt. Jag har aldrig hittat någon mask, förstår du. Och jag har ätit många många goda hallon.


bokeliden

  • Inlägg: 217
    • Västergötland
SV: Tagetes eller inte runt kålen?
« Svar #2 skrivet: 20 maj-16 kl 11:13 »
Om jag förstått rätt så lägger de larver i början av juni och en gång till senare på sommaren. Om man täcker så de är skyddade under första attacken så räcker det, sen växer de sig större o rotsystemet klarar angreppen. I Danmark går de ut o varnar när kålflugorna kommer, hoppas de börjar med det här med
jag är inte konsekvent, gillar inte konsekvenser....

Gilbert

  • Gäst
SV: Tagetes eller inte runt kålen?
« Svar #3 skrivet: 20 maj-16 kl 11:14 »
Många gånger skyddar man sina växter mot problem som aldrig uppstår.

JohannaMarie

  • Inlägg: 4
    • Skåne
SV: Tagetes eller inte runt kålen?
« Svar #4 skrivet: 20 maj-16 kl 12:18 »
Tack för bra tips! Låter ju som jag kan skippa tagetesen helt då.

Vad gäller att inte plantera på samma ställe från år till år, räcker det att sätta dem i pallkragen bredvid nästa gång eller bör man sätta dem i en annan del av trädgården?

(Det där med att äta larverna vet jag inte Gilbert...jag är ju vegetarian.  ;) )

Gilbert

  • Gäst
SV: Tagetes eller inte runt kålen?
« Svar #5 skrivet: 20 maj-16 kl 18:07 »
Jag har haft en krage emellan men det finns ingen exakt vetenskap. Det enda man vet är att skadegörarna oavsett vad det är håller till bland den gröda man odlar antingen ovan eller under jord eller båda. Jag antog själv en krages säkerhetsavstånd.

Det går att stuva om i sin odling så att man verkar lite preventivt mot sådant som t ex förpuppar dig i jorden bland grödan. Det enda man vet är att man på sikt får problem med oftast skönhetsfel på t ex blad och rotfrukter.

Växelbruket är därför viktigare i jordbruket räknat i hektar mera än bland ett antal pallkragar i en trädgård.

Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
SV: Tagetes eller inte runt kålen?
« Svar #6 skrivet: 20 maj-16 kl 18:30 »
Kål ær så nyttigt att alla møjliga vill kæka upp dom! Allt från små loppor till stora ælgar. Kålflugorna som danskarna till o med blir varnade før i radion lægger larver som kækar upp røtterna. Dom ær nog farligast på det sætter att man inte upptæcker dom med en gång utan først slutar plantan væxa och sen dør den men det tar ett tag och då ær det førsent. Vet inte om tagetes skyddar mot dom. Jag har alltid tæckte kålen i børjan, før sækerhets skull. Kålfjærliarna kommer på sensommaren och då ær plantorna stora och tål en hel del. Då kan man ju gå och plocka larver som du sa.

Gilbert

  • Gäst
SV: Tagetes eller inte runt kålen?
« Svar #7 skrivet: 20 maj-16 kl 18:45 »
Jag har odlat i Skåne, Uppland och nu Östergötland och aldrig sett någon kålfluga.
Märkligt att alla är så hysteriskt rädda för den för att det finns lite Danska rubriker.

Kålfjärilar finns redan och har funnits sedan förra värmeböljan dvs den tidiga sommaren.

Men som sagt en del har mera problem än andra i allt.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Tagetes eller inte runt kålen?
« Svar #8 skrivet: 20 maj-16 kl 22:30 »
Om det är första gången du odlar så försök utan att täcka med duk. Plocka larver i stället.

Tagetes och ringblommor är vanligt att samodla med. Det ser vackert ut. Jag tror det anses kunna hjälpa mot kålfjärilarna, men har inte testat ordentligt. Varför är du rädd att de skulle locka till sig kålfjärilarna? Låter märkligt för mig.

Kålfjärilslarverna är stora. Gilbert måtte ha sett något annat, kanske kålmalslarver.

Växelbruk hjälper främst mot jordbundna sjukdomar och skadegörare. Kålfjärilar är inte sådana. De flyger. Var och hur de övervintrar vet jag inte men jag tror inte det är i jorden.

Kålfluga är en svår skadegörare på kålväxter, jag tror särskilt kålrot, men mindre vanlig än kålfjäril.

Gilbert

  • Gäst
SV: Tagetes eller inte runt kålen?
« Svar #9 skrivet: 20 maj-16 kl 22:40 »
Larverna är någon mm stora i början och när jag plockar fin grönkål ca cm lång och när de skall förpuppas är de feta och 5 mm i diameter och ett par cm långa. När de är små störs inte jag och när de är stora är de lätta att se och plocka bort.

JohannaMarie

  • Inlägg: 4
    • Skåne
SV: Tagetes eller inte runt kålen?
« Svar #10 skrivet: 21 maj-16 kl 20:53 »
Anders S, jag har fått för mig att anledningen till att man ska plantera tagetes med kål är att ohyran gillar tagetesen mer och ger sig på den istället, men det är kanske helt fel? Det var därför jag tänkte att den lockar till sig kålflugor/fjärilar i onödan.

Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
SV: Tagetes eller inte runt kålen?
« Svar #11 skrivet: 25 maj-16 kl 16:57 »
Anders S, jag har fått för mig att anledningen till att man ska plantera tagetes med kål är att ohyran gillar tagetesen mer och ger sig på den istället, men det är kanske helt fel? Det var därför jag tänkte att den lockar till sig kålflugor/fjärilar i onödan.

Du frågar Anders, men eftersom han inte svarat så gör jag det. Nej, det är så att tagetes och ringblommor luktar så "illa" att skadeinsekterna i bästa fall inte hittar grönsakerna. Funkar ju självklart bäst då dom börjat blomma...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Tagetes eller inte runt kålen?
« Svar #12 skrivet: 25 maj-16 kl 18:08 »
 :D...Tagetes drar väl till sig sniglar...larverna på grönkålen är liksom inte lätta att upptäcka...samma färg som kålen...

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Tagetes eller inte runt kålen?
« Svar #13 skrivet: 26 maj-16 kl 11:27 »
Du frågar Anders, men eftersom han inte svarat så gör jag det. Nej, det är så att tagetes och ringblommor luktar så "illa" att skadeinsekterna i bästa fall inte hittar grönsakerna. Funkar ju självklart bäst då dom börjat blomma...

Bra att du svarade, då jag dels inte hade internetuppkoppling under några dagar, dels inte visste så säkert. Det du skriver styrker det jag skrev ovan.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Tagetes eller inte runt kålen?
« Svar #14 skrivet: 26 maj-16 kl 12:56 »
Anders S, jag har fått för mig att anledningen till att man ska plantera tagetes med kål är att ohyran gillar tagetesen mer och ger sig på den istället, men det är kanske helt fel? Det var därför jag tänkte att den lockar till sig kålflugor/fjärilar i onödan.

Möjligen tänker du på salladskål, även kallad kinakål. Den används ibland på det sättet du beskriver och det kan nog vara lite vanskligt, gissar jag, men har inte testat.

JohannaMarie

  • Inlägg: 4
    • Skåne
SV: Tagetes eller inte runt kålen?
« Svar #15 skrivet: 29 maj-16 kl 20:35 »
Du frågar Anders, men eftersom han inte svarat så gör jag det. Nej, det är så att tagetes och ringblommor luktar så "illa" att skadeinsekterna i bästa fall inte hittar grönsakerna. Funkar ju självklart bäst då dom börjat blomma...

Aha! Tack för svar.

 
Citat från: Tännlappen
:D...Tagetes drar väl till sig sniglar...larverna på grönkålen är liksom inte lätta att upptäcka...samma färg som kålen...

Det är förmodligen sniglarna jag blandat ihop med! Tyvärr har jag jätteproblem med sniglar också, så då blir det ingen tagetes bland kålen. De har redan varit däroch tuggat i sig några blad.  >:(


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

479 gäster, 1 användare
Nörd Otaku

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser