Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla potatis med traktor första gången  (läst 13493 gånger)

kaskelottas

  • Gäst
Odla potatis med traktor första gången
« skrivet: 05 maj-16 kl 20:26 »
Hej!

Jag ska för första gången ge mig på att använda traktorn i mina odlingar.
Jag har en 2-skärig plog, en harv och en potatisårder.

Ska jag först plöja, sedan harva och sen köra med årdern för att göra fåror?
Eller ska jag strunta i att harva? Marken jag ska bruka är vall som slagits men ej plöjts på ganska länge. Kompakt svål.

Hur gör man efter man placerat ut potatisen i fårorna efter det, ska man köra med potatisårdern igen för att "täcka över" potatisarna. Alltså försöka köra traktorn mellan fårorna och försöka missa att köra sönder potäterna. Eller kupar man dem förhand med nått handredskap?


MVH


Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Odla potatis med traktor första gången
« Svar #1 skrivet: 05 maj-16 kl 21:05 »
Normalt sett så har man en traktorburen kupare.
Den vi hade när jag var barn hade sidoförskjutning. För att kunna köra i samma spår när man gjorde fåran och sedan la igen den.

Kan du inte använda ditt redskap så är min uppfattning att en norsk klafse är det lämpligaste redskapet till att kunna flytta så mycket jord som möjligt per moment.
Denna finns bland annat på biltema, swedol har den i sitt norska sortiment och kan ta hem till sina svenska butiker.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Odla potatis med traktor första gången
« Svar #2 skrivet: 05 maj-16 kl 21:07 »
plöja, harva många gånger och i omgånger, köra ådret,
är det ett åder med 3 billar? i så fall en bill bakom varje hjul och en i mitten, kör sedan med ett hjul  i yttersta fåran så blir avståndet exakt,
dra igen, gör du endera med ådret eller för hand, hur stor är landet? om det inte är mer än 300 kvm så skulle jag dra igen dem för hand, annars kör man på exakt åsarna, i och med  att du drog upp dem som jag beskrev går det bra att göra så....sedan kupar du många gånger mot ogräs
fattar du hur jag menar?

Grävarn

  • Gäst
SV: Odla potatis med traktor första gången
« Svar #3 skrivet: 05 maj-16 kl 21:41 »
   Först slänger du ut all potatis på åkern sedan plöjer du å så harvar du, sedan så är det bara å vänta till Blasten kommer upp, kommer potatisen upp får du gräva ner dom igen :)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Odla potatis med traktor första gången
« Svar #4 skrivet: 05 maj-16 kl 22:03 »
Och när potatisen är klar att ta upp så är den full av mask. Nybruten vall är väl bland det sämsta man kan odla potatis i om man inte sprutar.

Gilbert

  • Gäst
SV: Odla potatis med traktor första gången
« Svar #5 skrivet: 06 maj-16 kl 00:16 »
Vi körde upp ett nytt potatisland 2015 och satte potatis, hade inga problem med defekta potatisar eller mask. Plöjde i höstas och nu har marken vilat och vi dragit igång igen. Enda problemet är lite småsten att plocka, eller snarare en kubik med småsten.

Vi har lite sand i jorden här och lagom med lera. Problemen beror nog mera på vad det är för jord och potatissorter i så fall, vi använder inga kemikalier och fick långt mycket mera potatis än vi trott första året.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Odla potatis med traktor första gången
« Svar #6 skrivet: 06 maj-16 kl 08:45 »
Beror säkert på jorden till viss del, men det är knäpparlarverna som ger sig på potatisen och om det finns många i vallen så blir det mycket angrepp.

Och har man otur så duger potatisen bara till djurföda.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Odla potatis med traktor första gången
« Svar #7 skrivet: 06 maj-16 kl 09:27 »
Jag skulle klippa av allt fjorårsgräs först. Blir det mycket gräs så skulle jag köra bort det och lägga i komposthög. Sen skulle jag köra med harven för att riva till grässvålen innan jag plöjer. Nu kan du plöja. Har du inte plöjt tidigare så kanske någon som kan, kan hjälpa dej. Sen ska du harva flera gånger, första harvomgångarna ska vara åt samma håll som plogtiltorna. Nu är det dags att ådra upp potatisrader. Som tidigare sagt så kör med ett framhjul i tidigare rad för att få jämna avstånd. Lägg ut potatisarna i fårorna det ska vara ungefär en fot mellan dom. Strö över kompost och också gärna någon skit höns häst ko, eller vad du har. Dra igen täck över för hand, är min rekommendation. När potatisen kommit upp till tredje bladet kan du kupa. Om du ska kupa med kupådret så behöver det stabiliseras, .så det inte går krokigt.
kretslopp

Gilbert

  • Gäst
SV: Odla potatis med traktor första gången
« Svar #8 skrivet: 06 maj-16 kl 09:45 »
Nackdelen med mycket gödsel är att det blir mera blast än potatis. Gödsla och plöja på hösten så att gödseln åker i marken med plogen. Sedan ingen gödsel alls på nyplanterad potatis. Men man kan jordförbättra genom att strö på mera mörk sandblandad jord i fåran med potatisen innan man sätter igen.

Men här cirkulerar en blandning av olika odlingstekniker, typ unionen av allt som stått på tavlorna. Till slut fungerar det lixom inte så bra. För mig är avkastning och friska potatisar viktigast.


Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Odla potatis med traktor första gången
« Svar #9 skrivet: 06 maj-16 kl 10:00 »
Jag skulle klippa av allt fjorårsgräs först. Blir det mycket gräs så skulle jag köra bort det och lägga i komposthög. Sen skulle jag köra med harven för att riva till grässvålen innan jag plöjer. Nu kan du plöja. Har du inte plöjt tidigare så kanske någon som kan, kan hjälpa dej. Sen ska du harva flera gånger, första harvomgångarna ska vara åt samma håll som plogtiltorna. Nu är det dags att ådra upp potatisrader. Som tidigare sagt så kör med ett framhjul i tidigare rad för att få jämna avstånd. Lägg ut potatisarna i fårorna det ska vara ungefär en fot mellan dom. Strö över kompost och också gärna någon skit höns häst ko, eller vad du har. Dra igen täck över för hand, är min rekommendation. När potatisen kommit upp till tredje bladet kan du kupa. Om du ska kupa med kupådret så behöver det stabiliseras, .så det inte går krokigt.

Är man lite modig och har bra tillgång till vatten så är det nästan bättre att bränna av ytan i stället.
Först gör man ett avgränsningskär runt hela ytan och sedan tuttar man på.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Gilbert

  • Gäst
SV: Odla potatis med traktor första gången
« Svar #10 skrivet: 06 maj-16 kl 17:43 »
Vi har flyttat till glesbyggd och här cirkulerar bara nya sorter. Här är det i alla fall inte så.
Små bönder och bonnlurkar äter lixom inte vad som helst.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Odla potatis med traktor första gången
« Svar #11 skrivet: 06 maj-16 kl 18:11 »
Jag bor i glesbygd och odlar gamla och nya sorter utan besprutning.

Grävarn

  • Gäst
SV: Odla potatis med traktor första gången
« Svar #12 skrivet: 06 maj-16 kl 18:32 »
Vi har flyttat till glesbyggd och här cirkulerar bara nya sorter. Här är det i alla fall inte så.
Små bönder och bonnlurkar äter lixom inte vad som helst.


ja håller med dig Gilbert  :)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Odla potatis med traktor första gången
« Svar #13 skrivet: 06 maj-16 kl 19:10 »
Sedan är det alltid lite lurt med växter som inte äts av djuren, kan det bero på att de innehåller något onyttigt?

Gilbert

  • Gäst
SV: Odla potatis med traktor första gången
« Svar #14 skrivet: 06 maj-16 kl 19:32 »
Vårt potatisland är snusrent från växter och ev gammal potatis, gässen ha gått där hela våren och pillat.
Krumelurerna som kommer baktill är säkert bra för potatisen.

Kollade potatisförrådet och kom fram till att potatisen från förra året räcker knappt till midsommar. Men det finns massor av färdig gratäng mm i frysen. Man får fylla in med rotmos i veckorna tills första färskpotatisen som snart är tillgänglig. Vi klarar nog att få färskpotatis till midsommar i ett av växthusen.

Så till alla som planerar sitt potatisland, sätt två rader till ...

kaskelottas

  • Gäst
SV: Odla potatis med traktor första gången
« Svar #15 skrivet: 07 maj-16 kl 10:23 »
Tack för svaren!

Jag gör så att jag plöjer först och sen harvar ett par gånger och sen kupar med årdern.
Efter utplacering av potäterna kommer jag ge mig på att försöka köra på åsarna och "täcka över" utsädet därefter.
Det verkar som svår fin-lir körning med traktorn men jag måste lära mig det vilket fall då odlingsarealen kommer växa och det vid nån punkt kommer bli för mkt jobb att göra det för hand.

En följdfråga den fjäderharven jag hittat i en av ladorna verkar inte ha nån anslutning för att fästa i 3-punkts lyften utan endast en kedja som jag antar att den släpas i efter traktorn. Jag är lite fundersam på om den varit hästdragen, men den är tung som tusan och gjort av järn så det känns som dimensionerat för traktor.
Min traktor har ingen hitchkrok utan vanlig kulkoppling för personbils släpvagnar sitter bak. Kan jag fästa en kätting ordentligt runt kulan och dra runt den så?


Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Odla potatis med traktor första gången
« Svar #16 skrivet: 07 maj-16 kl 12:40 »
Tack för svaren!

Jag gör så att jag plöjer först och sen harvar ett par gånger och sen kupar med årdern.
Efter utplacering av potäterna kommer jag ge mig på att försöka köra på åsarna och "täcka över" utsädet därefter.
Det verkar som svår fin-lir körning med traktorn men jag måste lära mig det vilket fall då odlingsarealen kommer växa och det vid nån punkt kommer bli för mkt jobb att göra det för hand.

En följdfråga den fjäderharven jag hittat i en av ladorna verkar inte ha nån anslutning för att fästa i 3-punkts lyften utan endast en kedja som jag antar att den släpas i efter traktorn. Jag är lite fundersam på om den varit hästdragen, men den är tung som tusan och gjort av järn så det känns som dimensionerat för traktor.
Min traktor har ingen hitchkrok utan vanlig kulkoppling för personbils släpvagnar sitter bak. Kan jag fästa en kätting ordentligt runt kulan och dra runt den så?

Självklart kan du hänga den i en kedja över kulan.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Odla potatis med traktor första gången
« Svar #17 skrivet: 07 maj-16 kl 12:49 »
Problemet kommer när du behöver backa eller köra över något som inte skall harvas. Om du fixar ett spröt ut från trepunkten med lyftstroppar som är slaka när du harvar men klarar att lyfta harven i översta läget så fungerar det även på mindre ytor.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Odla potatis med traktor första gången
« Svar #18 skrivet: 07 maj-16 kl 20:30 »
Ja, det låter som ett helvete att försöka harva utan att kunna lyfta den i ett litet pärland

Gilbert

  • Gäst
SV: Odla potatis med traktor första gången
« Svar #19 skrivet: 07 maj-16 kl 21:17 »
Vi byggde om en gammal Hästharv med ett trepunktsfäste fäste.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=174820.0
« Senast ändrad: 07 maj-16 kl 21:29 av Gilbert »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

728 gäster, 2 användare
Sebastian Berggren, Pohja

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser