Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Få bort mossa!!  (läst 4216 gånger)

Bränntorparn

  • Inlägg: 45
    • Östergötland
SV: Få bort mossa!!
« Svar #20 skrivet: 16 maj-16 kl 20:27 »
Ett galet men fullt genomförbart alternativ är HÖNS. Har just fått mina vuxna höns + tupp tot 6 st, De sparkade loss 50 kvm mossa på två-tre dagar. Bara att kratta upp mossan. Givetvis måste ytan sås och gödlas
Ja det är en galen men fungerade metod

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Få bort mossa!!
« Svar #21 skrivet: 16 maj-16 kl 22:03 »
Varför bekämpa mossan. Den är grön (grönare än gräset i alla fall) året runt. Den är mjuk och behaglig att gå barfota i och den behöver knappt klippas. Bekämpa gräset istället!! I trädgårdshänseende högtstående länder som England och Japan vördar man mossan.
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

lerigaskor

  • Inlägg: 17
    • Västergötland
SV: Få bort mossa!!
« Svar #22 skrivet: 20 jun-16 kl 08:23 »
Kommer solljuset åt ordentligt? Både mossa och mygg trivs i skuggiga miljöer med mycket växtlighet. Själv har jag konverterat flera mossiga och fuktiga ytor på tomten till fin gräsmatta bara genom att ta ner förvuxna buskar.

I trädgårdshandeln finns massor med produkter som skall ta bort mossan både på kemisk och mekanisk väg. Enligt mig är det snudd på lurenderejeri att sälja sånt. Ändrar du förutsättningarna, från att vara en biotop där mossa trivs till en där gräs gör det, så kommer naturen att själv ordna med gräs åt dig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

698 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser