Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En fråga om jord!  (läst 3738 gånger)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: En fråga om jord!
« Svar #20 skrivet: 22 jul-16 kl 11:18 »
Anders S. Skulle du kunna förklara närmare vilka kortsiktiga problem som kan uppstå om du myllar ner icke komposterat material på våren? Jätteintressant att veta, för när jag förberedde pallkragar för odling i våras varvade jag jord med torra löv i en av dem, och det växer otroligt dåligt i den pallkragen nu. Kom liksom aldrig igång. Kan det ha med det att göra tror du?

Själva komposteringen tar en hel del energi därför kan det bli så att att det inte finns nått kvar till växterna.  Men hav förtröstan, den bädden kommer att bli kanonbra.
Skulle jag få en sådan bädd så skulle jag täcka den med gräsklipp, så tjockt som det bara går och sedan låta den vila. När löven har fallit täcka med halm och till våren odla potatis i halmen samtidigt som jag täcker med mer gräsklipp mest så att man förhindrar ljus att komma ner.
Våren därefter så provar jag att se hur mycket mask det är. Är det gott om dom så kan man vända runt allt med grep.  Inte spade då den dödar stora mängder av dina arbetare maskarna.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: En fråga om jord!
« Svar #21 skrivet: 22 jul-16 kl 12:01 »
Anders S. Skulle du kunna förklara närmare vilka kortsiktiga problem som kan uppstå om du myllar ner icke komposterat material på våren? Jätteintressant att veta, för när jag förberedde pallkragar för odling i våras varvade jag jord med torra löv i en av dem, och det växer otroligt dåligt i den pallkragen nu. Kom liksom aldrig igång. Kan det ha med det att göra tror du?

Problemet med löven är troligen att de var urlakade och näringsfattiga, samt att det mest är en del sämre svårnedbrytbara lövslag som finns kvar på våren. Man ska samla löv när de är nyfallna (inom några veckor). Det behövs tillskottsnäring (mest kväve) för att bryta ned torra vårlöv och de ger inte så mycket tillbaka i form av mull.

De verkar också uttorkande på din jord, för de magasinerar knappast fukt alls. Det blir för luftigt. Du måste vattna mycket, troligen mer än vad som är bra för den övriga jorden och växterna.

Löv insamlat på hösten är däremot bra att använda i komposter, som marktäckning o dyl. Kan kanske funka även i relativt djupa skikt i en bäddodling om den läggs på hösten och det inte blir för syrefattigt och fuktigt där nere.

Dina löv illustrerar en typ av problem som man kan få vid nedmyllning av kvävefattigt kolrikt och föga nedbrutet material. Delvis liknande problem kan man få med grovt gräs/hö och halm och dåligt nedbrutet träflis.

En annan typ av problem kan man särskilt vid djupare nedmyllning få av material som är slaskiga och alltför kväverika, t.ex. blött ensilage, färskt gräsklipp och färsk gödsel. Det kan ge syrebrist och problem med sjukdomar och skadegörare.

Lestarus

  • Inlägg: 0
    • Skåne
SV: En fråga om jord!
« Svar #22 skrivet: 28 jul-16 kl 17:21 »
Säger bara youtuba "Paul gautschi back to eden"
(Han pratar väldigt mycket om gud, har man svårt för det så lyssna ändå på betydelsen av hans sätt att "inte" bearbeta marken)


Fantastiskt:-)

Väl mött /Trolls


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

473 gäster, 4 användare (1 dolda)
Angellore, ärt, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser