Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avokado  (läst 4202 gånger)

pita

  • Inlägg: 198
    • -
Avokado
« skrivet: 19 jul-11 kl 14:34 »
Hej!
Är det någon som har testat att odla avokado av egen kärna? Om man får upp en fin grön planta på våren, överlever den i ett växthus då? och blir det frukt?

Tänkte så jag slipper prova och bli besviken :)
Har varit borta en längre tid och ska nu berika livet med islänning, nya höns och ett gäng får :)

praline1

  • Inlägg: 550
  • 100%bondmora med djur
    • Småland
SV: Avokado
« Svar #1 skrivet: 24 jul-11 kl 17:57 »
Satte en kärna och fick efter ett par år ett jätteträd som nådde ända upp i taket jag hade den inne men det blev aldrig några avokados på den / praline1

Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

pyromanen

  • Gäst
SV: Avokado
« Svar #2 skrivet: 24 jul-11 kl 18:49 »
Avocado är ett ganska stort träd.  Vet inte om det är möjligt att beskära det så hårt att det får plats i ett växthus så många år som det tar innan det blir redo att sätta frukt. Har alldrig hört om nån som skördat avocado i Sverige.

linis

  • Inlägg: 116
    • Skåne
SV: Avokado
« Svar #3 skrivet: 16 aug-11 kl 16:44 »
hej! min syrra har alltid haft gröna fingrar o stoppar ner allt möjligt i jorden. jag minns att hon satte en avokadokärna när vi var små som sen blev så stor att vi knappt fick ut plantan ur rummet, superfin växt. hon har nu sin lägenhet full av rätt stora citronträd som hon dragit upp från citronkärnor rensade ur köpecitroner, och även kaffeplantor om jag inte minns fel.... allt går visst med lite fix. hon har några smarta bevattningssystem så plantorna får jämnt med vatten vilket verkar effektivt, det är vanliga petflaskor som står uppochner fyllda med vatten i nån anordning i krukorna, och när dom e tomma fyller man bara på, så vattnar dom växterna i nåt droppsystem tror ja. Lycka till förresten!!
letar efter mitt drömhus, har nån sett det?det är falurött med uthus och lagårdslänga till och ligger mellan skog och äng, nära vatten. där finns plats för både kropp och själ o massa djur!
Mycket fruktträd och massa bärbuskar!

Ingen Vanlig Tina

  • Inlägg: 4
    • Värmland
    • Ingen Vanlig Balkong
SV: Avokado
« Svar #4 skrivet: 17 aug-11 kl 10:03 »
Jag hade flera avokadoplantor, just nu är det bara tre kvar. Jag har sökt information om avokadoodling både på ryska, svenska och engelska och alla säger att ingen har fått frukter från hemodlade träd. Våra tre plantor har stått på balkongen hela sommaren. Jag planerar plantera dem i ett stort växthus när vi skaffar oss en trädgård. 

Man kan beskära trädet ganska kraftigt för att forma upp stamen. Jag beskär de var tredje-fjärde månad, annars växer de långsmala och fulla.

Avokadoplanta ska stå skugigt annars kan bladen få svåra brännskador (ser ut som svarta torra fläckar). Vattnas regelbundet så fort jorden torkar upp. Får plantan tillräckligt med näring, dagsljus och vatten så blir det ett mycket fint träd.

Jag odlar avokado för att den är dekorativ. Annars är det väl inte så mycket nytta från den.

Dagg

  • Inlägg: 560
SV: Avokado
« Svar #5 skrivet: 06 jun-16 kl 21:51 »
Hej! Jag har flera avocado-plantor i olika storlekar (ålder). Men jag brottas med hur ofta/när jag ska toppa dem. Jag har toppat min äldsta nu i vår för första gången och det växer nu ut två nya "grenar". Den ena grenen delar sig nu ytterligare, men den andra tycks ha "gått i stå". Ska jag klippa dessa också nu när de fått ca 6 blad? Det ser lite lustigt ut då varje gren "bara" ger upphov till två nya...den blir liksom "platt"...

//Dagg


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

495 gäster, 7 användare (1 dolda)
peterm, javill, beekeepern, Själv är bäste dräng, skogskälla, Efwa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser