Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gåsägg  (läst 3711 gånger)

Lena A

  • Inlägg: 1598
Gåsägg
« skrivet: 21 feb-06 kl 19:47 »
Idag hittade jag 2 ägg från min Ölandsgås  :). Förra året lade hon sitt första ägg cirka 3 veckor senare och jag undrar om någon vet varför hon lagt tidigare i år? Är det rena tillfälligheter eller har jag gett henne för mycket foder eller har det varit ovanligt varmt på sista tiden eller vad?

Jag ser fram emot ytterligare omkring 30 ägg från henne  ;D

På tal om ägg, så har mina hönor också börjat producera ägg så smått. Ena åsbohönan har lagt 3 stycken efter vinteruppehållet och värphönan ett par stycken också.

LångeMicke

  • Inlägg: 91
    • Västergötland
Re:Gåsägg
« Svar #1 skrivet: 22 feb-06 kl 08:09 »
Början av mars brukar vara det normala hemma hos mig (och där är vi ju snart...). År som i år, med ganska mycket snö, brukar äggen komma när det börjar töa. (Inte utan att man väntar på de första tydliga vårtecknen själv nu.)

Gässen triggas att värpa inte bara av mängden foder. Man måste noga se till att de inte får någon form av extra ljus så här års också.

//Mikael
Håller Fjällnära kor, Svärdsjöfår, Ölandsgäss, Myskankor, Åsbohöns och har några kupor med nordiska bin i åkerkanten.

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:Gåsägg
« Svar #2 skrivet: 22 feb-06 kl 09:40 »
Tack Mikael för inlägget. Jag kan inte komma ihåg att jag själv gjort annorlunda med gässen i år än förra året, så det verkar vara yttre faktorer eller "så är det bara så".

Jo, en sak, vi skaffade gåshonan förra året (februari tror jag det var), efter att den gamla dött och hon kanske var litet stressad först och därför inte lade ägg förrän i mitten av mars.

Hur som helst, så har jag en binge framme med foder till dem, så de kan äta hur mycket de vill av det. Det kanske inte är så lyckat att göra det. Åtminstone bör jag kanske ta bort det senare, när de börjar gå på bete.

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:Gåsägg
« Svar #3 skrivet: 25 feb-06 kl 14:20 »
Nu har min duktiga Ölandsgåshona lagt ägg nr 4  :).

Jag tänker inte meddela varje gång hon lägger ett ägg  ;D, tyckte bara det här är kul och fantastiskt  :)

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:Gåsägg
« Svar #4 skrivet: 26 feb-06 kl 12:45 »
Fortsätt att informera oss hur det går med ruvningen sen. Spännande tycker jag i allafall. ;D

Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:Gåsägg
« Svar #5 skrivet: 02 mar-06 kl 19:56 »
Nu har det blivit ägg nr 5

Jag har upptäckt att honan behöver mycket mineraler nu (jag antar att det är mineraler), för hon äter mycket jord. Så fort jag släpper ut henne, nästan springer hon till ett ställe för att äta jord. Tyvärr har vi mycket snö, så vi har hjälpt henne genom att skotta undan snön på vissa ställen, så att hon kommer åt jorden. Vi har också försökt gräva upp den frysta jorden (inte lätt!) och lägga i den i en behållare i båset i stallet hos dem, så hon kan äta av den inomhus också.  

Jag har inte tänkt på det här med jord till gåshonan tidigare, eftersom det förra året var barmark längre tid än det varit i år och att jag då inte märkte att hon åt jord.
« Senast ändrad: 02 mar-06 kl 20:00 av Lena A »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

633 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, LimJans, von tratt, Jon.b, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser