Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gässlingar  (läst 3378 gånger)

anita

  • Gäst
Gässlingar
« skrivet: 14 maj-05 kl 16:55 »
Hejsan jag undrar vad som gick fel, min gåsamor lyckades ruva fram flera gässlingar men jag hittade dem nyfödda utspridda i gåshuset där dom låg döda, gåskarlen stog och vaktade så jag kunde inte komma in i gåshuset..
« Senast ändrad: 18 maj-05 kl 18:53 av anita »

anita

  • Gäst
Re:Gässlingar
« Svar #1 skrivet: 15 maj-05 kl 14:25 »
Är det inga Gåsägare med här som kan berätta vad som gick fel?

Krusmynta

  • Inlägg: 120
Re:Gässlingar
« Svar #2 skrivet: 22 maj-05 kl 15:46 »
Va tråkigt! :(
En del gäss är inte är så duktiga på att ta hand om sina avkommor, kanske det var så i ditt fall? Såg hon ut att "ta hand om dom"?


Linda

Västgöten

  • Gäst
Re:Gässlingar
« Svar #3 skrivet: 23 maj-05 kl 08:56 »
Jag har varit md om samma sak  :'(
Då var det råtta/råttor som tog gässlingarna det verkade inte som om gässen förstod att de tog gässlingarna.

Det är bara att bryta ihop poch komma igen  ;)

anita

  • Gäst
Re:Gässlingar
« Svar #4 skrivet: 23 maj-05 kl 09:54 »
Va tråkigt! :(
En del gäss är inte är så duktiga på att ta hand om sina avkommor, kanske det var så i ditt fall? Såg hon ut att "ta hand om dom"?


Linda
Troligen förstod hon inte att ta hand om dem.
Vad jag funderade på är om redet skulle varit djupare så gässlingarna inte kunde tagit sig från gåsamor.

gooseman

  • Gäst
Re:Gässlingar
« Svar #5 skrivet: 21 maj-06 kl 15:20 »
Hejsan jag undrar vad som gick fel, min gåsamor lyckades ruva fram flera gässlingar men jag hittade dem nyfödda utspridda i gåshuset där dom låg döda, gåskarlen stog och vaktade så jag kunde inte komma in i gåshuset..

Hej.
Inte allt för sällan är T e x första årsgäss mindre bra föräldrar.
Lycka till nästa år
Ni kan t e x nästa år så fort hon lagt ta äggen och lägga i kläckare så är ni på den säkra sidan, hon kommer lägga nya ägg tills ni slutat plocka dom,därefter lägger hon sig att ruva samtidigt som ni har i kläckaren.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

762 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Själv är bäste dräng, krokodil, Tiomilaskogen, peterm, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser