Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skånegäss avelsägg  (läst 4285 gånger)

carmencha

  • Gäst
Skånegäss avelsägg
« skrivet: 26 feb-07 kl 10:49 »
Hej!

Har någon en aning om hur mycket man brukar ta för ett ägg av Skånegåsrasen?

Jag vägde äggen och de ligger mellan 220-250 gr/st.

orloff

  • Gäst
Re:Skånegäss avelsägg
« Svar #1 skrivet: 26 feb-07 kl 13:01 »
Det är nog inte vikten på äggen som har betydelse utan kvaliteten på djuren. Jag förmodar att det är kläckägg det gäller? Är djuren av hög kvalitet och utställda med bra poäng kostar äggen därefter. Djur där man inget vet om dem blir förståss billigare.  Om de sen har genbanksintyg eller inte har ingen betydelse.  Har de däremot varit utställda med godkända poäng följer de ju standarden.

carmencha

  • Gäst
Re:Skånegäss avelsägg
« Svar #2 skrivet: 26 feb-07 kl 14:52 »
Hej Orloff!

Tack för svaret men jag tänker inte sälja äggen eller ställa ut gässen, jag vet redan att de är av en gammal bra stam, jag ska starta genbank med den här flocken.

Jag var mest nyfiken på vad folk tar för ett sådant ägg då det är så enormt stort...=)

Anna.D

  • Inlägg: 278
Re:Skånegäss avelsägg
« Svar #3 skrivet: 27 feb-07 kl 18:46 »
jag vet att en kompis betalade 12 kr ägget efter genbanks gäss.tycker att genbanks höns klingar lika mycket som utställnings höns.man kör ofta på kors och på tvärs för att få tag i bra genbanks djur som är obesläktade./Anna

Anna.D

  • Inlägg: 278
Re:Skånegäss avelsägg
« Svar #4 skrivet: 27 feb-07 kl 18:47 »
koko som jag är skrev jag höns men menar så klart gäss......... :-[/Anna

carmencha

  • Gäst
Re:Skånegäss avelsägg
« Svar #5 skrivet: 27 feb-07 kl 22:05 »
Hej!

Ok, tack Anna!

 :)

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Skånegäss avelsägg
« Svar #6 skrivet: 27 feb-07 kl 22:05 »
Jo..fast det är ju inte genbank om man köper ägg, bara levande djur. (Tvungen att lägga in ett besserwisser kommentar  :-[)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Helenan

  • Gäst
Re:Skånegäss avelsägg
« Svar #7 skrivet: 01 mar-07 kl 20:24 »
En till besser visser: du vet väl att du kan ändra i ett inlägg genom att trycka på "redigera" i ditt inlägg? I dina inlägg finns redigera bredvid citera knappen.
« Senast ändrad: 01 mar-07 kl 20:25 av Helenan »

Anna.D

  • Inlägg: 278
Re:Skånegäss avelsägg
« Svar #8 skrivet: 02 mar-07 kl 06:44 »
 :)ok/Anna

carmencha

  • Gäst
Re:Skånegäss avelsägg
« Svar #9 skrivet: 03 mar-07 kl 00:54 »
Tja, nu jag såg någon här någonstans som tar 25 kr gåsägget....

Jösses...

Anna.D

  • Inlägg: 278
Re:Skånegäss avelsägg
« Svar #10 skrivet: 03 mar-07 kl 07:36 »
Det är ju upp till var och en vad man vill ta för sina ägg.jag tycker 25 kr är mycket. :)ska man tex skicka äggen med posten så kommer portot också till+ att det är ju alltid en risk./Anna

carmencha

  • Gäst
Re:Skånegäss avelsägg
« Svar #11 skrivet: 03 mar-07 kl 22:10 »
Jo, naturligtvis är det upp till var och en!  :D

Silverfallet

  • Gäst
Re:Skånegäss avelsägg
« Svar #12 skrivet: 19 maj-07 kl 23:29 »
Gäss ligger på 25-30kr styck.
Med tanke påa tt dom inte släpper speciellt många per säsong så är priserna höga.

carmencha

  • Gäst
Re:Skånegäss avelsägg
« Svar #13 skrivet: 20 maj-07 kl 09:17 »
Hej!

Ja, jag fick höra att de ligger på 120 kr nyfödda...

Men det viktigaste är väl att de bevaras trots allt. Jag har sökt genbank på mina nu.

Mvh Carmen

orloff

  • Gäst
Re:Skånegäss avelsägg
« Svar #14 skrivet: 20 maj-07 kl 09:34 »
Silverfallet, du menar per ägg då väl?         Finns ju någon som tar 1200:- för vuxna djur st.     :o

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Skånegäss avelsägg
« Svar #15 skrivet: 20 maj-07 kl 10:14 »
Jag skulle betala allt från 25 till 200 för avelsägg, helt beroende av hur jag bedömer gässen. Helst köper jag i så fall en vuxen skånegåshane och är den extra fin så är en dryg tusenlapp inte avskräckande tvärtom helt OK.

Förväntar ju mig många avkommlingar, och då är det snålt att kompromissa med några hundringar, för ett andrahandsalternativ.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Silverfallet

  • Gäst
Re:Skånegäss avelsägg
« Svar #16 skrivet: 20 maj-07 kl 18:19 »
Silverfallet, du menar per ägg då väl?         Finns ju någon som tar 1200:- för vuxna djur st.     :o
Ja givetvis menar jag äggen.
Gässlingar brukar ligga på 75kr/st och en vuxen gås runt 500kr är normala priser som många har.

Silverfallet

  • Gäst
Re:Skånegäss avelsägg
« Svar #17 skrivet: 20 maj-07 kl 18:22 »
Jag skulle betala allt från 25 till 200 för avelsägg, helt beroende av hur jag bedömer gässen. Helst köper jag i så fall en vuxen skånegåshane och är den extra fin så är en dryg tusenlapp inte avskräckande tvärtom helt OK.

Förväntar ju mig många avkommlingar, och då är det snålt att kompromissa med några hundringar, för ett andrahandsalternativ.


Ja fina djur är ju vekligen värda ett högt pris. Jag själv skulle behöva en hane  ::)

carmencha

  • Gäst
Re:Skånegäss avelsägg
« Svar #18 skrivet: 29 maj-07 kl 23:37 »
Hej.

Jag är också beredd att betala för djur jag vill ha.

Mvh Carmen

Silverfallet

  • Gäst
Re:Skånegäss avelsägg
« Svar #19 skrivet: 30 maj-07 kl 12:49 »
Jag betalar som sagt gärna ett högre pris på ett finare djur helt klart.
Men då vill man ju vara extra säker på att uppfödaren varit seriös osv...
Läser många som skriver här på forumet hur det blandas hit och dit och de oroar mig verkligen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

658 gäster, 4 användare (2 dolda)
xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser