Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vässa bandsågsblad  (läst 2968 gånger)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
Vässa bandsågsblad
« skrivet: 11 jul-15 kl 09:21 »
Hade ett blad som inte varit i bra skick alls, kapat en massa plywood med det och sedan sågade jag i en skruv. Synd på ett fint TuffSaws blade att det blev så förstört. Men så såg jag denna video:
https://www.youtube.com/watch?v=GRFASuwGodE

Och jag gjorde en egen jig av restbitar:


Fungerade perfekt, tog en 10 minuter att vässa det här bladet och det har inte varit såhär vasst ens nytt. Sågade igenom rönnstockarna som smör, före och efter bilder:


Sedan sågade jag igenom en stock som bestod av två rönnar som växt ihop, jag tror det blir en fin dörrpanel av en av dessa till ett nyckelskåp:


Riktigt bra kvalitét på snittet tycker jag


Bra om man vill förlänga livet på bandsågsbladen, de kan vara dyra till större sågar.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Vässa bandsågsblad
« Svar #1 skrivet: 11 jul-15 kl 11:21 »
Det där såg intressant ut. Absolut något man måste pröva så småningom.
Annars brukar mitt problem med en liten bandsåg med ett tunnare blad vara att det helt enkelt går av i skarven. Jag tänkte försöka göra en jigg att spänna fast bladet i och svetsa ihop det.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Vässa bandsågsblad
« Svar #2 skrivet: 12 jul-15 kl 09:45 »
Fint! Ja den där John Heisz är finurlig. Ska du prova dela ett sågblad härnäst? :)
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Vässa bandsågsblad
« Svar #3 skrivet: 12 jul-15 kl 11:26 »
Det finns ju speciella svetsmaskiner för bandsågblad, de var rätt vanliga en gång i tiden (fanns väl intill bandsågen i träslöjdssalen i varenda högstadieskola om inte annat) så de borde kunna gå att komma över.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Vässa bandsågsblad
« Svar #4 skrivet: 24 aug-15 kl 08:39 »
Snyggt!
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

G-son

  • Inlägg: 50
    • -
SV: Vässa bandsågsblad
« Svar #5 skrivet: 24 aug-15 kl 20:14 »
Skarva sågblad med silverlod är nog det enklaste och mest pålitliga för hemmapulare utan specialutrustning.

https://www.youtube.com/watch?v=lNi06buKa8w

https://www.youtube.com/watch?v=mzKSk_Zs0Ew

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Vässa bandsågsblad
« Svar #6 skrivet: 24 aug-15 kl 21:48 »
Silverlod låter litet sisådär.....jag tror inte att jag skulle våga......

Förr i tiden före bladsvetsmaskinerna som Torbjörn berättade om så har jag hört att de hårdlödde skarven med mässingslod.....men såvitt jag vet var det ju ganska mycket arbetsolyckor på den tiden.....så frågan är ju om det var så bra.....
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

 

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Vässa bandsågsblad
« Svar #7 skrivet: 31 aug-15 kl 18:01 »
Jag talade med min farbror som var med på den tiden då det begav sig....och han sade att han har skarvat många blad med silverlod i sin ungdom. Om jag förstod honom rätt så filade de bladändorna tunnare och lade dem litet omlott och lödde ihop.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

790 gäster, 7 användare (4 dolda)
beekeepern, Hantverkaren, mommo

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser