Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Artikel: Botulism  (läst 65113 gånger)

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Artikel: Botulism
« Svar #20 skrivet: 17 mar-10 kl 08:17 »
Jag har lite svårt att föreställa mig att man kan kalla det polemik, när man fått medhåll, jag tänker då på uralstringen, jag höll med om att bakterier inte uralstras.

Att man sedan är oense om livsmedelsindustrins förmåga till 100% hygien är väl något som man får tåla, om man inte är Prinsessan på ärten, för det ligger verkligen inte nära ett angrepp på person.

Botulism är så sällsynt att att det är svårt att se ett mönster i de fall som har förekommit, förutom att det var fisk.

Livsmedelsgasen är inte använd under så lång tid, och det finns givetvis inga fall rapporeterade, trots detta är det en ny risk.
Brister kan uppkomma i långa och krångliga logistikkedjor.

http://www.livsmedelifokus.se/DocumentBank/LIF%20308.pdf
Citera
Doktoranden Ingrid Artins studier visar att botulinumbakterier kan överleva och producera gift inuti vakuumförpackningar med modifierad atmosfär. Risken är störst för mat som inte ska upphettas, t ex gravad fisk."


Sammanfattning av Artins avhandling.

Citera
The objectives of the work presented in this thesis have been to develop molecular methods for (i) detection of Clostridium botulinum in food and clinical samples, and (ii) monitoring the expression of the neurotoxin gene, cnt, during different growth phases and under different growth conditions. For the diagnosis of botulism, a real-time PCR-based method including an internal amplification control for C. botulinum types A, B and E was developed. The method was used to diagnose the first case of wound botulism in an injecting drug user in Sweden, which was also the first case of wound botulism reported to be caused by C. botulinum type E. It was previously assumed that only proteolytic C. botulinum could cause infectious botulism. However, this case revealed that wound botulism can be caused by nonproteolytic C. botulinum. When developing new food products it is important to consider not only the occurrence and quantity of pathogens in the food chain, but how the processing and subsequent storage and handling will affect them. Especially for food designed to have a long shelf-life, understanding the influence of environmental factors, food preservatives, and type of packaging on microbial growth and virulence expression is very important. Quantitative reverse transcription PCR (qRT-PCR) and enzyme-linked immunosorbent assay (ELISA) were used to monitor the neurotoxin expression in C. botulinum types A, B, and E. The relative cnt expression varied with growth phase in all three types, reaching a maximum as the late exponential phase was changing into stationary phase. However, for the proteolytic type A, a second increase could be seen in late stationary phase in contrast to type E. The same behaviour has earlier been observed for proteolytic C. botulinum type B with a second increase in cntB mRNA when the bacteria reached the death phase. For the nonproteolytic C. botulinum type E the cntE expression declined rapidly after the peak in the transition between exponential and stationary phase. The cntE mRNA half-life was calculated to be approximately nine minutes. When investigating the effect of carbon dioxide on growth and neurotoxin expression, we found that while proteolytic type A was not affected in either regard, the nonproteolytic types B and E were. Their growth was slowed, but the relative cnt expression was increased with an elevated CO2 concentration, with fivefold higher levels of cntB mRNA and type B toxin being detected at 70% CO2 than at 10%. For type E the increase in expression at 70% CO2 was two-fold greater, when compared with 10% CO2. For the proteolytic strain Hall A microarrays were also used to follow the genome-wide expression profiles. Comparison between the results from the qRT-PCR and the microarrays shows that both methods seem valid, as the results are similar. For example, the expression of the positive regulator gene, cntR, followed the same pattern as cntA, but at a much lower level. In conclusion, our findings, confirmed with both qRT-PCR and ELISA, shed a new cautionary light on the potential risks of botulism associated with nonproteolytic C. botulinum and the use of modified atmosphere packaging. In addition, our PCR method was successfully used on clinical samples and proved to be a valuable complement to standard methods.




Hela avhandlingen

http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=1022281&fileOId=1022331

För den som inte har intresse av själva analysmetoderna, kan läsa ett par sidor från och med sidan 33.
« Senast ändrad: 17 mar-10 kl 12:06 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Rain

  • Inlägg: 87
  • Ensam bland människor
    • Gästrikland
SV: Artikel: Botulism
« Svar #21 skrivet: 29 jul-10 kl 12:43 »
Hur är det med syrade grönsaker, de är väl så sura att det inte är nån fara?

Gammalt inlägg, men jag hittade inget svar, så...

Tillräckligt surt, så är det ingen fara.
om du inte kan kämpa eller fly - FLYT!

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Artikel: Botulism
« Svar #22 skrivet: 11 dec-10 kl 15:32 »
I min mosters matkällare fanns alla de sorters inkokta och konserverade livsmedel - kött, svamp, grönsaker och frukt etc. Hennes konserveringsapparat var i gång för jämnan i skördetider. Jag minns att min moster med jämna mellanrum gick igenom alla burkarna genom att dra i gummiringarna/stroppen - vet inte om hon drog hårt men det var ju någon sorts kontroll hon gjorde för att se om burkarna fortfarande var intakta - de burkar där gummit släppte så att locket inte satt fast tog hon genast hand om. Varken hon eller någon annan hade på 40-50 eller 60-talet hört talas om att kunde finnas gift (botulinum) i burkarna? Eller var hon så renlig (fanns indraget vatten som värmdes innan disk etc) att inga sporer följde med in i burkarna? :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

esten

  • Inlägg: 2316
    • -
SV: Artikel: Botulism
« Svar #23 skrivet: 11 dec-10 kl 15:50 »
Drar man i gummit så öppnas ju burken och man släpper in luft , man får bara känna på locket om det sitter stadigt eller lossnar .
Är det löst så måste man slänga om det inte är dagen efter tillverkningen då man kokar om burken.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Artikel: Botulism
« Svar #24 skrivet: 11 dec-10 kl 15:59 »
ja det är möjligt att det var så hon gjorde - jag var så liten så jag uppfattade att hon drog i i ringen. Hon visste nog hur man skulle göra ;D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

eldaren

  • Inlägg: 104
  • det enkla är det bra
    • Ångermanland
    • Hustomtens biug i Bellvik
SV: Artikel: Botulism
« Svar #25 skrivet: 27 apr-11 kl 08:41 »
Själv har jag läst att både botulinum-bakterien och dess gift förstörs om man hettar upp maten ordentligt innan man äter den. Dock kan det, beroende på hur illa maten hanterats, finnas mögelgifter som inte förstörs av upphettning. Har jag hört. Men om det är risk för det lär det nog märkas.

Det här om botulinum-giftet kan man hitta uppgifter om på nätet. Minns nu inte vars det var jag såg det, men vill minnas att det var något rätt förtroendeingivande ställe.
biug i Bellvik: en självaförsörjarstämma! http://www.alternativ.nu/users/hustomten/

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Artikel: Botulism
« Svar #26 skrivet: 16 maj-11 kl 06:36 »
Själv har jag läst att både botulinum-bakterien och dess gift förstörs om man hettar upp maten ordentligt innan man äter den. Dock kan det, beroende på hur illa maten hanterats, finnas mögelgifter som inte förstörs av upphettning. Har jag hört. Men om det är risk för det lär det nog märkas.

Det här om botulinum-giftet kan man hitta uppgifter om på nätet. Minns nu inte vars det var jag såg det, men vill minnas att det var något rätt förtroendeingivande ställe.

Nej förtroendegivande kan det inte ha varit om det stod att Clostridium botulinum sporer skulle dö av upphettning! Även om botulimtoxinen förstörs av värme så finns det som sagt många andra toxiner som är värmeresistenta b l a toxinet som produceras av Bacillus cereus (cereulid).

marymae

  • Inlägg: 1552
    • Västerbotten
    • Det jag tänker
SV: Artikel: Botulism
« Svar #27 skrivet: 19 maj-11 kl 17:17 »
Är det någon som vet om det finns någon sida med samlade uppgifter på pH värden på tex olika typer av frukt, bär och grönsaker? Det känns som att detta är den variabel som man som privatperson har svårast att ha koll på. Temperaturen är ju relativt lätt att undersöka och hur mycket socker och salt man har i vet man ju.
elliha.blogspot.com

Zari

  • Inlägg: 7
  • Permakulturist
    • Ångermanland
SV: Artikel: Botulism
« Svar #28 skrivet: 31 okt-11 kl 12:16 »
Läste precis om botulisminsjuknande i Helsingfors. En person har dött av att ha ätit oliver.
http://svt.se/2.22620/1.2584476/en_dod_av_forgiftade_oliver
...där vägen tar slut och skogen tar vid,
   ligger min stuga i enskild frid...
Försöker väcka ett litet Per-Albintorp ur sin törnrosasömn

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Artikel: Botulism
« Svar #29 skrivet: 31 okt-11 kl 13:59 »
Ja, inläggningar i olja skall man vara försiktig med. Antingen skall man lägga in torra livsmedel (torkade kryddor eller chili, inte färska), eller så skall man ha tillräckligt hög salthalt och lågt pH-värde för att undvika risken. Att koka t ex vitlök hjälper inte.

http://www.thl.fi/sv_SE/web/sv/meddelande?id=27046
http://hbl.fi/nyheter/2011-10-28/aldre-kvinna-dog-av-forgiftade-oliver

HJFF

  • Inlägg: 455
    • Västerbotten
SV: Artikel: Botulism
« Svar #30 skrivet: 25 feb-12 kl 10:31 »
Puff.

Läste någonstans att man skulle kunna eliminera Botulism genom att koka burkar med innehåll till endast 100 grader men då skulle man upprepa detta efter 3 dagar för att ta död på de sporer som utvecklats till bakterier.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Artikel: Botulism
« Svar #31 skrivet: 25 feb-12 kl 17:09 »
Metoden kallas tyndallisering, och är ett slags fattigmanssterilisering. Har för mig det var 100 o tre dagar i rad. Bakterier i växande fas dör under 100 o men inte sporerna. Om miljön är gynnsam, så väcks sporerna och börjar växa. Om man då värmer igen, så dör även de.

Sedan vet jag inte hur svårväckta C botulinum är, ej heller hur värmebeständigt giftet är.

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Artikel: Botulism
« Svar #32 skrivet: 19 aug-12 kl 13:36 »
Syltade apelsinskal har väl mängder med socker? Borde inte vara någon fara.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Artikel: Botulism
« Svar #33 skrivet: 20 mar-13 kl 06:48 »

Bullerybo

  • Inlägg: 672
    • Närke
SV: Artikel: Botulism
« Svar #34 skrivet: 30 maj-13 kl 13:15 »
En sak jag inte riktigt tycker framgår av artikeln....? Det står att alla bakterier dör vid 120 grader eller vad det var..men varför inte bara köra lite varmare när man inkokar då? Håller inte burken för det? Ser ej problemet.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Artikel: Botulism
« Svar #35 skrivet: 30 maj-13 kl 13:27 »
En sak jag inte riktigt tycker framgår av artikeln....? Det står att alla bakterier dör vid 120 grader eller vad det var..men varför inte bara köra lite varmare när man inkokar då? Håller inte burken för det? Ser ej problemet.
Problemet är att det man kokar in mest innehåller vatten. Och vatten blir bara 100oC vid normalt lufttryck. Man måste alltså ha en tryckkokare när man kokar in, för att temperaturen ska kunna bli över 100oC i matvaran man kokar in.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Bullerybo

  • Inlägg: 672
    • Närke
SV: Artikel: Botulism
« Svar #36 skrivet: 30 maj-13 kl 14:14 »
Spännande! Då bör man loppa efter en tryckkokare då om man ska börja försöka lägga in något som inte ska ätas tillagat. Kan inte komma på något sådant just nu iofs.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Artikel: Botulism
« Svar #37 skrivet: 30 maj-13 kl 14:15 »
Det räcker inte alltid med att värma det som varit inkokat, en hel del av t ex mögelgifter dör inte vid kokning.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Argos

  • Inlägg: 44
    • Småland
SV: Artikel: Botulism
« Svar #38 skrivet: 30 jun-13 kl 23:07 »
En undran just om detta med ev oro för giftutveckling i konserverat! Om man nu skulle känna sig osäker på det man konserverat vad finns det då för typ av konserveringsmedel att tillta så man slipper den rädslan? Framgår i alla man läser det kan blidas gift si o så, men inget nästan om hur man undviker det! Jo tryckkokning men alla har inte tillgång till såna apparater, konserverar man in en massa själv så kan det ju kännas lite ok att ha konserveringsmedel i några burkar  än i alla man köpte förr? Eller? Tänker mest då på typ fisk kött och allt med animaliska varor, kan ju va soppor tex kålsoppa med frikadeller  eller brunabönor med fläsk, ärtsoppa, för det vet man ju nu sött-surt-kallt-salt eliminerar risken betydligt, men just med som nämts ovan och buljonger potatis osv osv, natriumbensoat står det ju i gamla recept men finns ju inte få tag i dag. atamon användes ju inom sylt men vad ska man kunna nytta i annat???

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Artikel: Botulism
« Svar #39 skrivet: 01 jul-13 kl 12:52 »
Jodå, natriumbensoat finns i de flesta mataffärer. Men vet inte om det funkar mot botulism.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

463 gäster, 4 användare
javill, xaelanar, Själv är bäste dräng, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser