Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tillaga pungkulor ...och annat  (läst 4799 gånger)

Angelika

  • Inlägg: 438
  • Blekinge
    • Blekinge
tillaga pungkulor ...och annat
« skrivet: 09 jul-08 kl 00:22 »
för några år sen berättade min man om någon som hade fått en slaktad bockkilling, började koka pungkulor till hunden -och sen smakat själv och ätit det -för att det luktade så gott när det kokade...
Har någon här nån gång tillagad pungkulor ? hur länge ska dom koka ?

jag tillaga aldrig njurarna, minns att när min mamma tillagade grisnjure så fick det liggas i vatten länge för att få ut allt ...gift..??  Iaf har jag aldrig vågad mig på det.
Har nån tillagad njure av get ? och hur ?

Och hur länge ska hjärta och tungan kokar ?

Tacksam för tips  :)







Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: tillaga pungkulor ...och annat
« Svar #1 skrivet: 09 jul-08 kl 00:50 »
Nu ska vi se. Kulor kokar jag tills dom är "klara"  :) Se ifall du kan hitta om lammtestiklar på utrikiska på www. Sen "skalar" man bort den yttre hinnan. Så kan man steka och joxa bäst man vill.

Bocknjure är inte att rekommendera. Och jag har dess utom också minnen från mors äcklerier med grisnjure. Hela huset luktade ju piss.

De två sista där, vet jag inte.

Angelika

  • Inlägg: 438
  • Blekinge
    • Blekinge
SV: tillaga pungkulor ...och annat
« Svar #2 skrivet: 09 jul-08 kl 01:11 »

Bocknjure är inte att rekommendera. Och jag har dessutom också minnen från mors äcklerier med grisnjure. Hela huset luktade ju piss.



 ;D  måste ha varit en delikatess eller skitbilligt, för att det tog nog tid med allt urvattning... men jag minns inte alls hur det smakade..       -då få katterna det.


Det var nog Trollmor som skrev i en annan tråd att tungan och hjärtad kokar lika länge -men glömde att skriva hur länge. Hon ska nog återkommer när hon läser här.

Då ska jag prova med kulorna imorgon -smaka dom bra ?

Och tack och gonatt  :)






Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: tillaga pungkulor ...och annat
« Svar #3 skrivet: 09 jul-08 kl 01:16 »
Tja, dom smakar.....kött och lite tuggigt. Kan inte förklara. Jag dubbelpanerade dom i skivor och stekte dom i smör.

Angelika

  • Inlägg: 438
  • Blekinge
    • Blekinge
SV: tillaga pungkulor ...och annat
« Svar #4 skrivet: 09 jul-08 kl 13:42 »
googlade lite innan ja la mig, men det är mest reseskildringar där ordet gettestiklar är med... och ingen ville äta det  ;D

Jag googlade på svenska och på tyska (ziegenhoden) -vad heter gettestiklar på engelska ?

I Indien tärnar man gettestiklarna och kokar dom en halv timme i mjölk med (vet ej vad det heter på svenska) poppyseed  i. Ska vara bra för potensen tror dom, och kvinnor som vill bli gravida äter det, och gamlingar som vill bli pigga...

Och jag hittade recept på en drink, men där är inte gettestiklar i, den bara heter så "Huevos de chivo" :1/2 oz. Creme de Almond, 1/2 oz. Tequila, 1/2oz. Bacardi 151-proof Rum, 1 Maraschino Cherry (Stemless) -körsbären ska symbolisera gettestiklen...

Ska nu se om jag hittar poppyseed  i affären, i Tyskland kan man köpa det överallt, som kakfyllning, minns inte att ha sett det här...


Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: tillaga pungkulor ...och annat
« Svar #5 skrivet: 09 jul-08 kl 13:44 »

Ska nu se om jag hittar poppyseed  i affären, i Tyskland kan man köpa det överallt, som kakfyllning, minns inte att ha sett det här...



Vallmofrön.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: tillaga pungkulor ...och annat
« Svar #6 skrivet: 09 jul-08 kl 15:33 »
Yupp, vallmo är det. Önskar man kunde hitta det i stora billiga påsar istället för pyttesmå dyra  :) Då skulle man ha råd att koka fyllning och baka vallmokaka. Jag har recept förresten ifall du (eller någon annan) vill ha. Oooh, shit vad OT det vart  :-[

Angelika

  • Inlägg: 438
  • Blekinge
    • Blekinge
SV: tillaga pungkulor ...och annat
« Svar #7 skrivet: 09 jul-08 kl 17:14 »
Då ska jag ochså vara OT :D men det är ju faktiskt min tråd... och vallmokaka är ju nästan lika exotiskt som kokade pungkulor  :-[ har iaf aldrig sett nån vallmokaka här i sverige...

jag tror att hemma (i Tyskland) finns det i lite större påsar, torkad vallmofrö -men det finns ochså små dyra med redan färdig fyllning, jättedyrt.
Så jag vill gärna ha receptet, vallmokaka är jättegott och mättar ochså bra mycket.




Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
SV: tillaga pungkulor ...och annat
« Svar #9 skrivet: 09 jul-08 kl 19:52 »
Vill minnas att jag lämnade ett recept på stekta taskor med pilaffris i en getrecepttråd startad av Gruff. Fråga honom eller leta i köttforumet.

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: tillaga pungkulor ...och annat
« Svar #10 skrivet: 10 jul-08 kl 23:18 »
Vi har inga getter men lammballar är en delikatess, lätt rimmade och kokta. De smakar som en paté man har lagt ner mycket möda och dyra ingredienser på. Rimmade lammballar, mumsmums... ska kolla om vi har några kvar i frysen.
snus? vad är priset på en pris?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

694 gäster, 4 användare (1 dolda)
Tiomilaskogen, Vassberg, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser