Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min gurkört  (läst 4543 gånger)

Wynja

  • Inlägg: 271
    • Västmanland
Min gurkört
« skrivet: 30 jun-07 kl 16:13 »
Min Gurkört växer fint ute i landet men vad är nu detta?!
Myror och gröna knottror (ägg? svamp? vad?) på hela växten!
End el myror kryper omkring men de flesta ser ju helt fastkletade ut.
blä blä blä blä
Inte vill väl jag skörde dessa örter nu!
Vad har hänt o varför? Kan jag göra något åt saken?

http://www.pixbox.se/pic_show_id11861676.html

Wynja

  • Inlägg: 271
    • Västmanland
Re:Min gurkört
« Svar #1 skrivet: 01 jul-07 kl 21:18 »
Komigenn! Jag behöver vägledning innan somamren är slut!  ::)

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
Re:Min gurkört
« Svar #2 skrivet: 01 jul-07 kl 21:34 »
Lite svårt att se på bilden... men kan det vara bladlöss? Myrorna brukar "mjölka" dem (sött kladd, egentligen bladlusbajs).

I så fall sprejar du några kvällar irad med såpvatten. Då försvinner bladlössen och myrorna har inget intresse av att stanna kvar.
Landsflykting i storstan...

Wynja

  • Inlägg: 271
    • Västmanland
Re:Min gurkört
« Svar #3 skrivet: 02 jul-07 kl 14:38 »
Ja bilden blev inte så bra men jag tänkte att ni proffs säkert hajjar ändå.  ;) Det skulle mycket väl kunna vara bladlöss. Det ser kladdigt och ....äckligt ut. Så jag tänker testa med såpavatten. Tack för det!

Janne H

  • Inlägg: 25
    • Uppland
SV: Min gurkört
« Svar #4 skrivet: 17 apr-11 kl 04:49 »
Blomflugornas larver äter bladlöss i mängder. Efter vad jag har läst kan man få fler blomflugor genom att odla något som tidigt drar till sig bladlöss. Då blir andra generationen blomflugor större, kanske lagom till att bladlössen kommer till gurkörten. Det är främst flockblomstriga växter som tidigt får bladlöss. Då kan man fundera på om det skulle fungera med flockblomstriga örter som man ändå vill ha i trädgården, t ex libbsticka. Vi har både libbsticka och gurkört och jag har inte sett till några bladlöss på några. Blomflugor finns förstås, men jag vet inte om de är inblandade. Du kan alltid prova att plantera dessa örter bredvid varandra och se om något förändras.

Janne H

  • Inlägg: 25
    • Uppland
SV: Min gurkört
« Svar #5 skrivet: 17 apr-11 kl 04:50 »
Blomflugornas larver äter bladlöss i mängder. Efter vad jag har läst kan man få fler blomflugor genom att odla något som tidigt drar till sig bladlöss. Då blir andra generationen blomflugor större, kanske lagom till att bladlössen kommer till gurkörten. Det är främst flockblomstriga växter som tidigt får bladlöss. Då kan man fundera på om det skulle fungera med flockblomstriga örter som man ändå vill ha i trädgården, t ex libbsticka. Vi har både libbsticka och gurkört och jag har inte sett till några bladlöss på några. Blomflugor finns förstås, men jag vet inte om de är inblandade. Du kan alltid prova att plantera dessa örter bredvid varandra och se om något förändras.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

520 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, fri, karsan, magtob

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser