Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  första kull kaninungar burbyte??  (läst 1909 gånger)

Isabelle04

  • Inlägg: 3
    • -
första kull kaninungar burbyte??
« skrivet: 27 sep-17 kl 14:57 »
Hej!
Efter en tjuvparning fick vi fem stycken kaninungar. dom är nu tre veckor gamla och börjat upptäcka världen utanför boet.
Vi har gjort iordning en större bur/inhängnad i ladan dom är i.,,för att dom och mamman skall få större nu. Men undrar om man skall undvika och flytta dem ? eller är det lugnt att flytta dem i denna ålder med mamman såklart. boet, huset får följa med.
Tacksam för svar , är ny på detta. =)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: första kull kaninungar burbyte??
« Svar #1 skrivet: 28 sep-17 kl 07:40 »
Kul att du hittat hit!  Hoppas du ska trivas.

  Jag vet inte så mycket om just kaniner, så detta är mera allmänna tankar.  Jag ser fram emot att få lära mig mera av kunnigare medlemmar.

  Hur mycket de stressas av ett miljöbyte beror säkert bland annat på hur mycket erfarenheter de (mamman) redan har.  Den som redan har sett mycket av världen blir inte så imponerad av något nytt, medan den som öht aldrig varit utanför boet/buren kan bli rädd för minsta lilla.

  Ändringar i temperatur och annan närmiljö påverkar förstås.  Jag menar själva bohålan/buren.  När de promenerar omkring själva och undersöker sin omvärld, så är det ju av eget val.

  En sak som säkert kan stressa är om det blir hastiga eller stora förändringar i hur ofta och på vilket sätt de träffar er människor.

  Såvitt jag vet har kaniner mycket bra luktsinne, så deras egen doft är nog bland det viktigaste.  De varnar varandra genom att stampa, så dunsar eller trummor gör dem säkert mycket stressade.

  Ta reda på när de blir könsmogna, så att du kan undvika ännu fler oplanerade småttingar!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Isabelle04

  • Inlägg: 3
    • -
SV: första kull kaninungar burbyte??
« Svar #2 skrivet: 28 sep-17 kl 11:22 »
Kul att du hittat hit!  Hoppas du ska trivas.

  Jag vet inte så mycket om just kaniner, så detta är mera allmänna tankar.  Jag ser fram emot att få lära mig mera av kunnigare medlemmar.

  Hur mycket de stressas av ett miljöbyte beror säkert bland annat på hur mycket erfarenheter de (mamman) redan har.  Den som redan har sett mycket av världen blir inte så imponerad av något nytt, medan den som öht aldrig varit utanför boet/buren kan bli rädd för minsta lilla.

  Ändringar i temperatur och annan närmiljö påverkar förstås.  Jag menar själva bohålan/buren.  När de promenerar omkring själva och undersöker sin omvärld, så är det ju av eget val.

  En sak som säkert kan stressa är om det blir hastiga eller stora förändringar i hur ofta och på vilket sätt de träffar er människor.
I
  Såvitt jag vet har kaniner mycket bra luktsinne, så deras egen doft är nog bland det viktigaste.  De varnar varandra genom att stampa, så dunsar eller trummor gör dem säkert mycket stressade.

  Ta reda på när de blir könsmogna, så att du kan undvika ännu fler oplanerade småttingar!


Tack så mycket för ditt svar!😀
Mamman är väldigt trygg och social så tror inte det ska vara några problem .  Men då jag saknar erfarenhet inom just det ville jag kolla om det fanns nån som har bättre koll och födit upp fler kullar.
Jag är påläst men hittar inget specifikt om detta. 😳 Jag har haft kaniner hela mitt liv så har koll på könsmognad osv.. Tjuvparningen kom till genom en rymning 😉 Det var inte planerat men dom är väldigt välkomna och vi hade sedan innan funderat på en kull men tanken var inte nu. 😅

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: första kull kaninungar burbyte??
« Svar #3 skrivet: 28 sep-17 kl 19:32 »
Så du var ingen nybörjare precis ...  Jag trodde det, med tanke på antalet inlägg.  Ursäkta!

  Hoppas att någon mera kunnig svarar.  De allra flesta låter väl kaninerna vara i burar hela livet, men jag är för största möjliga frihet åt alla djur.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Isabelle04

  • Inlägg: 3
    • -
SV: första kull kaninungar burbyte??
« Svar #4 skrivet: 28 sep-17 kl 23:38 »
Så du var ingen nybörjare precis ...  Jag trodde det, med tanke på antalet inlägg.  Ursäkta!

  Hoppas att någon mera kunnig svarar.  De allra flesta låter väl kaninerna vara i burar hela livet, men jag är för största möjliga frihet åt alla djur.
 

Absolut ingen fara , kan ju inte du veta 😀Tack för svar iaf.  Samma här, vill att dom ska ha lite mer frihet.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: första kull kaninungar burbyte??
« Svar #5 skrivet: 29 sep-17 kl 20:04 »
Ja, och tänk så roligt man får, om man ordnar så att man kan sitta och titta på dem!  Många beteenden som kommer fram, både roligt och lärorikt att titta på djuren.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

729 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser