Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Staket /gärsgård - sly?  (läst 2855 gånger)

Fallen

  • Inlägg: 1
    • Uppland
Staket /gärsgård - sly?
« skrivet: 16 sep-17 kl 11:51 »
Nu till mitt senaste projekt. Försökt läsa på så långt det går, men det som är att det måste bli lite snyggare än okej.

Jag har en ny granne som är lite si så där och vet att den kommer att protestera mot detta bygge, men ett staket är just ett staket och får sättas upp. Finns inga direktiv hyreskontraktet.

Nu har jag växter som behöver lite mer skyddad miljö, speciellt över vintern. På detta slippa att grannen står och tittar på allt jag gör i trädgården. Lite privat vill ju en ha fast det är ett frimärksträdgård (65kvm) nästan mitt i stan.

Jag försöker använda det som natur bjuder på och kunskapen har jag ifrån skolan, gick i Waldorff. Så fläta, näver, etc...  Jag har ju en kraftledning en bit i från där jag bor och där växer som sagt massa sly. Sly som jag kan använda mig av.

Är det möjligt att bygga en gärsgård i sly? Helst av allt bygga ett grönt staket, tex är sälj ett bra alternativ? Eller hur ska jag tänka? Vill ju inte köpa tex pil, när jag har massa sälj stort sätt utanför.

Jag vill inte ha fler rotskott än de jag har och får från grannens syrenhäcken. Det var bättre innan, när förra grannen lät mig hålla efter häcken. Nu har ju grannen putsat och klipp i denna häck, så att den har tunnats ur enormt mycket. Inte denna mörkgröna färg längre utan går mer i gult. På det förlorat sin täthet, utan mer tappat enormt många löv och blivit "pinnar". Här har jag erbjudit hjälp för att få häcken att må bättre, men grannen säger mer med ett skratt - jag ska inte oroa mig utan allt kommer att bli så bra så.   :-\


Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Staket /gärsgård - sly?
« Svar #1 skrivet: 18 sep-17 kl 08:19 »
Det går utmärkt att BYGGA en gärdesgård av sly. Däremot håller den inte.
Snabbvuxet, klent, mjukt trä faller i bitar "innan du hunnit färdigt i andra änden".

Satsa på hållbarare material. Det går ju inte åt många meter virke till din, som du kallar den, "frimärkstomt".

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Staket /gärsgård - sly?
« Svar #2 skrivet: 18 sep-17 kl 10:01 »
Det går bra att sätta två rader med stolpar och sedan fylla ut med sly mellan för att bygga ett rishägn

http://blog.lisastradgard.se/#post503

http://www.storatrad.se/?attachment_id=211

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Staket /gärsgård - sly?
« Svar #3 skrivet: 02 okt-17 kl 15:03 »
Eller trycka ner stolpar att fläta med sly mellan. Det har funkat för mig på låga höjder men jag har aldrig provat högre än midjehöjd.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Staket /gärsgård - sly?
« Svar #4 skrivet: 02 okt-17 kl 18:01 »
...Kom ihåg att du INTE får hämta material till ditt bygge i form av levande sly som du hugger/sågar ner på annans mark!

Det strider mot allemansrätten (det är inte OK att ta växande/levande träd eller grenar av dylika), och naturligtvis mot allt vad äganderätt heter.

Växande sly i en kraftledningsgata tillhör markägaren, så vill du hämta sly där, får du kontakta markägaren först.

Läs t.ex. här om vad du får/inte får göra:http://www.lansstyrelsen.se/Stockholm/Sv/djur-och-natur/friluftsliv/Pages/allemansratten.aspx

Citat från länken:

Blommor och bär

Plocka gärna vilda bär och blommor, svamp, nedfallna grenar och torrt ris på marken. Vissa växter är fridlysta och får inte plockas eftersom de är så sällsynta att det finns risk för att de ska utrotas. Länsstyrelsen kan ge information om vilka växter som är fridlysta. Du får inte ta kvistar, grenar, näver, bark, löv, ollon, nötter eller kåda från levande träd. Naturligtvis får du inte heller ta buskar eller fälla träd.  (min fetning)


Det kan också nämnas att "kraftledningsgator" inkl den sly som finns där, ofta är viktiga områden för diverse arter av både växter och djur som är missgynnade av det moderna skogsbruket, jordbruket och av allmän urbanisering, och är långt ifrån att vara något slags "skräpnatur".


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

751 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser