Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höns pickar på kyckling  (läst 1106 gånger)

Superkissekatten

  • Inlägg: 36
    • Västergötland
Höns pickar på kyckling
« skrivet: 07 sep-17 kl 20:05 »
Har precis skaffat höns. Tre av dom är mellan ett och ett halvt och två år. Den fjärde är en några månader gammal kyckling.
Hönsen har efter en vecka hos oss börjat picka på kycklingen. Nu idag såg vi även våran tupp göra det. 
Kycklingen är mycket tam och kommer orädd fram till oss till skillnad mot dom andra hönsen. Jag tycker mig se ett mönster här. Minst i gruppen och mest orädd. Vad händer?

Postat med Alternativ.nu´s app


Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Höns pickar på kyckling
« Svar #1 skrivet: 07 sep-17 kl 20:50 »
Det är normalt, kycklingen börjar bli så stor att den ska in i hackordningen.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Höns pickar på kyckling
« Svar #2 skrivet: 08 sep-17 kl 07:47 »
Om kycklingar fortfarande låter som kycklingar,  alltså piper, så brukar de vuxna vara ganska toleranta och lämna dem i fred, såvida de inte är oförskämda vid maten o.d. När de börjar låta som vuxna höns, då är det mer behov av att visa dem deras rätta plats (längst ner på skalan) Därför säljer jag alltid mina när mammorna just har lämnat dem, men de fortfarande piper. Och aldrig EN,  minst två.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Superkissekatten

  • Inlägg: 36
    • Västergötland
SV: Höns pickar på kyckling
« Svar #3 skrivet: 09 sep-17 kl 22:08 »
Tack för svar. Våran piper fortfarande. Pickandet är i olika sammanhang. Men hmm.  Kanske mest när det handlar om någon form av utfodring.

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

413 gäster, 4 användare (3 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser