Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jordkällare renoveras hälsingland. Söker intresserade och kunniga  (läst 6836 gånger)

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
Det betyder inte att jag inte skall se om jag hittar ett igensatt dränering. Bara att jag inte hittat det än och vill ha bort vattnet nu och kunna stöd pumpa om det regnar riktigt mycket.

Postat med Alternativ.nu´s app


Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
Hittade också en riktigt stor platt sten som såg ut att ha legat framför dörren. Låg ungefär som ovanpå hinken. Den var isåfall förskjuten också.

Om den har använts att gå på så ligger det      25-50 cm material över den nivån överallt.

Lite har sipprat genom taket inne i jorkkällaren helt klart. Lite är gammalt trä som jag hittar. Men det känns som väldigt mycket material...   undrar vad man hittar när man börjar ta ut material från jordkällargolvet?

Postat med Alternativ.nu´s app


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Tror inte att eventuell gammal dränering är någonting att ha i ditt fall, ofta var det bara en gruskanal och på sin höjd några tegelrör just under eventuell väg och annat.

Tycker att detdär ser helt ok ut.

Borde inte finnas så mycket mer än jord och grus under golvet tror jag, men man vet ju aldrig...
Om man gjort någonting förr så var det troligen bara ett dike fyllt med kross eller rullstensgrus i mitten.
(Var i allafall så på vår gamla källare)

Man lade sällan täta golv i gamla källare, vilket delvis berodde på att potatis och betor vill ha det relativt fuktigt under vinterförvaringen för att inte torka ut för mycket.

Svårt att säga om underliga stenar man hittar, en del kan ju möjligen också ha varit fundament till diverse förvaringshyllor, potatisbingar och annat för att förhindra att ändträet skulle suga upp vatten.

En gissning är att din sten har varit någonting som var tänkt att förlänga livet något på nedre delen av dörrkarmen så att den inte låg direkt mot jorden.
Men den kan ju ha pressats ned i leran en god bit när den varit mjuk och blöt någon vår om någon belastat den hårt, svårt att säga.

Om ni vill kan du nog Höra med Italienarna om du kan ha en permanent lösning med sumpbrunn och pump om det är krångligt att lägga direktdränering annars, känns som det borde fungera med dagens teknik om det krisar..






Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
Tack för inlägg. Blir nog både en sumpbrunn och sen försöka ordna naturlig avrinning också. Blir dock kanske svårt att få till fall som räcker.

Postat med Alternativ.nu´s app


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Korrigering, en siffra bortföll i mina kalkyler, det skall vara 180-190 centimeter totalt till frostfritt djup vid modern grundläggning om man behöver gå ända ned till äkta frostfritt djup här.

Hittade en översiktsguide som var ganska bra:
https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktiv-utformning/grundlaggning/grundlaggning/grundlaggningsdjup-grunder/
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506


Sådär. Liten enkel stenkista med plats för pump. Hade gärna haftden utanför själva porten men det är där jag kommit ner djupt nog. Lite grus på det. Kanske gjuta på det. Skall dricka ett glas rött och fundera på det.....

Postat med Alternativ.nu´s app


Visionaryrealist

  • Inlägg: 506



Tycker det blev bra. Nu samlas vatten och kan pumpas bort. Armerad betong mellan dörrstenarna så dom inte kan glida ihop mer i nederkant. Och en stabil bas att börja bygga ny dörrpost på. Lite dumt med brunnen mitt i men sånt är livet.

Postat med Alternativ.nu´s app


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Du kan ju lägga ett trädäck, eller naturstensplattor över korgen sedan så sýns det nog inte så mycket.

Ytterligare metoder angående grundläggning jag kommer på nu är, Isolering för att sänka frostdjupet, samt utanpåliggande gruskudde som dränerar ut vattnet.

Min smedja är grundlagd i modern tid enligt den senare metoden, dvs på en kulle av grus med dränering, den står ännu som den skall efter tjugo år.
Kunde kapa mer än en meter på den grunden, fick dock ta hjälp av en bekant som jobbat länge med detta.

Tabellerna för frostfritt jag skrev gäller under extrema markförhållanden vid nybyggnad med höga krav. (står mer om detta i tabellen jag länkade till).




Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

EvaSara

  • Inlägg: 79
Jag är tyvärr inte kunnig men jag har också en jordkällare som jag vill renovera. Jag har därför en fråga till dig:
Du skrev att du hade besök av en kille som förstår sig på kallmurning och jordkällare. Är det någon som man (jag) kan anlita och kan du förmedla kontakten till honom? Vår jordkällare ligger i Ångermanland så det skulle vara bra att hitta någon i norra Sverige. Tack på förhand!

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
 Hej! Byggnadens .  hantverk heter företaget. Väntade att svara tills jag fått fakturan. Men jag tycker den är helt ok. Tyvär är det ju långt bort från dig.  Kolla med grannar. Museet. Länstyrelsen o.sv. kanske det finns nån närmare.

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser