Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jordkällare renoveras hälsingland. Söker intresserade och kunniga  (läst 6930 gånger)

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
Hej! I och med renovering av ett gammalt timmerhus kommer min jordkällare att behöva en renovering. Detta beror till stor del av att hela murstocken står mitt på jordkällare som ligger under huset.

Jag söker folk som är intresserade, kunniga eller har tips och idéer.  Jag kommer ovanpå jordkällare isolera med cellglas. Detta är förberett någorlunda. Men då jag tittade närmare på jordkällare insåg jag att det behövdes lite mer tänk.

Kommer dela lite bilder och vill ni se eller veta mer skall jag försöka dela. Bara gå och fota då jag jobbar varje dag nu under semestern ;)

Om projektet och mig....

Kök skall enligt plan vara beboligt till vintern.
Hall skulle få nytt golv under senhöst vintern
Jordkällare var senare planerat men måste påbörjas då det påverkar annat.
Jag kan en del om gamla hus och använder gärna gamla metoder.
Men.... ibland så använder jag plast och byggskum. Vill du oja dig om det får du gärna göra det i annan tråd.
Ser du däremot att jag gör helt fel skall du självklart säga det.

Slutligen på denna introduktion så vet jag att planen ligger lite pyrt till men håller minen och kämpar på.

PM om ni vill ha mitt nummer.

Hej!

Postat med Alternativ.nu´s app





Visionaryrealist

  • Inlägg: 506


Hallen ovanför

Postat med Alternativ.nu´s app


Visionaryrealist

  • Inlägg: 506


Kök ovan jordkällare

Postat med Alternativ.nu´s app


Visionaryrealist

  • Inlägg: 506


Köket från husets hörn. Jordkällare tak är direkt under spisen

Postat med Alternativ.nu´s app


Visionaryrealist

  • Inlägg: 506


Svårt att fota inne i jordkällare.  Men den är ca 5m djup. Och 3.5m bred. 1.6 höjd. Men då ligger nog en hel del som ramlar ner och lite skräp

Postat med Alternativ.nu´s app


Visionaryrealist

  • Inlägg: 506


Höger sidan glidit en del. Och lutar lite utåt. Svagt.

Postat med Alternativ.nu´s app


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland


Höger sidan glidit en del. Och lutar lite utåt. Svagt.

Postat med Alternativ.nu´s app


Det verkar luta rejält, på flera bilderna ser det mesta upp och ner ut.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
Det verkar luta rejält, på flera bilderna ser det mesta upp och ner ut.

Ser spännande ut, en utmaning.


Tippar att det är fotat med en iphone, av nån anledning blir oftast bilder från iphone upp och ner i tapatalk

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
En Samsung.  Ingen aning om varför den inte vänder dom som dom ser ut i telefonen.

Postat med Alternativ.nu´s app


antlina

  • Inlägg: 37
    • Södermanland
Hur ser valvet i källaren ut? Om skorstenstocken står på den så är den nog viktigast att det är intakt. Att ingången har glidit åt sidan kanske inte gör så mycket för den hänger oftast inte ihop med valvet.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
Valvet ser på ett sätt bra ut. Någorlunda jämt och inte ojämnt nersjunket på nån plats. En sten har ramlat ner och på några ställen har jorden som varit torr runnit ner. Och lämnat ett hål. Där jag upptäckt det har jag tryckt ner mossa eller isolering som "plugg" och sen fyllt på med jord.

Men även om jag har stort förtroende för valvkonstruktionen känns det mycket obehagligt att vara i jordkällaren då vissa stenar inte ansluter tätt mot varandra i nederkant och valvet inte är helt intakt.

Postat med Alternativ.nu´s app


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Behöver nog nästan besiktigas på plats, i sämsta fall får man gjuta förstärkningar på insidan med armering.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
Det som för mig skulle vara det naturliga är att med ler eller kalkbruk fylla gliporna inifrån.  Mossa som armering. Det skulle känslomässigt känns bättre samt  att ev rörelser skulle synas i form av sprickor.

Men jag har även en annan idé som självklart är mycket kontroversiell. För att säkerställa att enskilda stenar inte kan falla och därmed riskera valvets integritet har jag tänk så här...

Om man sprutade in punktvis med byggskum. Ca 20 cm in uppåt i taket. Då skulle enskilda stenar låsas. Det skulle dock fortfarande vara möjligt för valvet att röra sig något då byggskum inte är helt stumt.

Jag inser att jag nu för flera att vilja sparka bakut. Men alternativen är i dagsläget begränsade. Riktigt kunniga på området få. Så om du VERKLIGEN VET eller kan ta dig tid att sätta dig in i situationen är jag mycket intresserad av råd. Jag skippar gärna den idén.  Men undanber mig förenklade kommentarer om att det inte passar med moderna material i gamla hus bara för att....

Jag vet det. Och det är för det mesta sant. Men det är inte en sanning utan undantag.



Postat med Alternativ.nu´s app


Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
Ja. Håller med.... besiktigas på plats... men av vem? Om någon vill är ni varmt välkomna.  Jag bjuder på mat. Sovplats. Kaffe. Snaps. Fika eller nästan vad ni vill.
;)

Postat med Alternativ.nu´s app


ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
Av flera anledningar tror jag du skall skippa fogskummet visst fyller det ut mellan stenarna men jag tror stenarna kan röra sig lite för mycket med fogskum det blir så att säga ingen riktig stabilitet med skummet.
www.lansstyrelsen.se/vastragotaland/SiteCollectionDocuments/Sv/.../2015-20.pdf här finns säkert en hel del matnyttigt. Jag har en bok om jordkällare men just nu hittar jag inte den tyvärr Den heter Jordkällare och skafferi med ISBN nummer:91-46-16322-0 kommer inte riktigt ihåg vad som står i den men det jag läste nu på nätet att den skall ta upp hur man bygger en jordkällare så det kanske står en del nyttigt i den. Har även för mig att jag läst någonstans att man kan få bidrag för att renovera en jordkällare.
Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
Tror jag läst den länk du delar (funkar ej) samt boken. Av vad som är applicerbart på detta står inget annat  idessa än att man tätat springor men lera och mossa vad jag läst. Som alla andra källor jag hittar för allmängiltigt. Angående skummet så är INTE min tanke att skapa riktig stabilitet eller styrka med det. Det är valvkonstruktionen som är stark nog att bära murstockens tyngd.  Det är endast tänkt att punktvis ge lättare stöd för stenarna genom att fylla ut där det är större glipor mellan stenarna. Detta för att ingen sten skall lossna och därmed försvaga valvkonstruktionen. Sedan tänker jag att alla springor tätas med ler/kalkbruk som nämnts ovan.

Postat med Alternativ.nu´s app


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Vad gäller dörrkarmen så är min erfarenhet detta, att på de valv jag tittat på hemma så är det ett fribärande tunnvalv, liknande en bakstugeugn, sedan har detta två fristående gavlar som ofta är gjorda så att de kan röra sig oberoende av valvet så att detta ej skall kunna sättas i spänn om gavlarna rör sig.

Problem om man försöker att räta upp det med tex en stark grävmaskin är att stenarna kilar fast i varandra och i småsten, grus och annat så att stående stenar riskerar att knäckas, men i ditt fall verkar allt vara liggande stenar, vilket gör att det kan gå att räta upp, men exakt hur låter jag vara osagt.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Ja skulle fundera på att lägga dränering utanför källaren så att vatten leds bort från det som verkar frostskjuta gavlarna och försöka att finna roten till detta.

(Edit, Gräv inte för nära valfoten bara så att stabiliteten i jordmassan äventyras om ni gör detta!! Det kan skada valvet.)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
Stämmer som du säger, gavlarna, dom är  fristående. Resten är klassiskt valv. Typ pizza ugn. Samma princip som broar.

Har inte tänkt räta upp nått för att inte skada. Allt jag vill är att stabilisera. Så för dörren tänker jag att mellan dom två dörrposterna skall en sten alt gjutning i så dom ej kan skjutas ihop mer i underkant.

Angående dränering tänker jag göra en lägsta punkt där liten "sumpbrunn" finns. Så att möjlighet skall finnas att pumpa ur vatten. Enklare dränering grävs utanför huset men marken lutar neråt så viss naturlig avrinning finnes

Postat med Alternativ.nu´s app


Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
Och generellt tror jag förskjutning mestadels skett mycket tidigare då det såg lika dant ut för 17 år sen då fastigheten köptes.

Postat med Alternativ.nu´s app


Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
Tack för samtalet!

Postat med Alternativ.nu´s app



Visionaryrealist

  • Inlägg: 506


Så... sten som stack ut i gången flyttat. Låg på ett minst 40 cm djup lager av lera. Antagligen därför det glider..... sen skall mur upp på stenarna till höger. Skulle gärna använt natursten. Finns gott om här.... men det blir nog lekablock..... frågan är om jag skall mura fast dom mot väggen till höger om dörren. Tror det blir så trots att man inte skall blanda hårda material......

Postat med Alternativ.nu´s app


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Om du lägger en stum fog där kommer du nog alltid att få en spricka någonstans (mest på grund av differenser i de två grunderna), så personligen skulle jag kört en självbärande mur med blocken och en elastisk fog mot naturstenen (här, hos mig är det en gjuten källarnedgång och den har ju stått här utan större sprickor sedan 50-60 talet, så jag tror inte det skall vara några särskilda problem i övrigt).

Svaga punkter i källardränering är ofta vid främre gaveln då äldre dränering kan ha satt igen där (åtminstone var det vad som hänt på de kkällare vi har här med liknande problem)
Det går nog att räta upp stenarna med maskin, jag nämnde det bara därför att det är något folk ofta inte tänker på när man gör det.


Det du tänkt blir säkert bra.


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
Ok. Tack. Hann få dit lite armering och lite bruk som planat ut ytan för att lägga lekablocken på. Skall fundera på skarven mellan jordkällaren och muren lite till ;)

Postat med Alternativ.nu´s app


Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
Sen kan kan ju tacka gudarna att leran dyker upp. Fast den är lite tung att få upp. Fått ihop 5 murarhinkar men fin lera. Och mycket mer finnes. Den kommer bli fint lerbruk att täta själva jordkällaren med.

Postat med Alternativ.nu´s app


Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
Idag fick jag besök av en kille som förstår sig på jordkällare och kallmurning. Skönt att prata med någon som inte bara säger murbruk eller tryck upp stenarna med en domkraft. En stor eloge även för att inte få skit för att man inte bara kör helt enligt byggnafsvården heliga regler. Skönt att kunna diskutera även utanför det regelverket. Får nu hoppas konsultationen inte bara blir för dyr.

Postat med Alternativ.nu´s app


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Jädra tur du inte följde de två råden innan han kom åtminstone...   ;D

Hursom, problem jag sett hos mig, nu står dock murstocken vid sidan om valvet hos mig, och det är dränerat på utsida någon gång på 70 talet, är att det verkar som att stenarna som betongväggarna vid nedgången står på rör sig olika i förhållande till betongmuren så att det blir sprickor mellan dessa grundstenar, som jag tror är äldre och betongen både vid källargaveln och vid nedersta foten den står på nu när jag kollade min egen källare när jag läste denna tråd...
Hade det varit aktuellt att göra om idag hade jag nog grävt ned en meter med dränering i botten och bottnat med maskinpackad makadam i botten, sedan jämnat av med duk och singel i mittgången och armerad sula. (Antar att killen hos dig har gett dig anpassade råd efter just dina förhållanden).

Byggnadsvård eller inte, men är en metod bättre än en annan så använder man den, åtminstone i min värld, allt var inte bättre förr...
(Jag sysslar själv en del med byggnadsvård, men ibland måste man använda skallen också när det gäller uppdaterade standarder, en sak om man vill leja någon att sitta och handsåga alla snickerier ute med figursåg och getabräde, deras pengar, inte mina,men  tex höjd på plåtbleck, grundförstärkningar och annat, samt elinstallationer är saker där jag vägrar att ge avkall på moderna bestämmelser, tex öppna, oisolerade ledare med 230V vägrar jag att utföra, däremot kan man ha lågvolt i ett sådant system eller ha ledarna som prydnad parallellt med ett modernt system (vilket jag gjort här).)

Jag skulle inte tveka att använda en grävmaskin om så krävs, finns ingen anledning att skapa sig mer jobb än man behöver om resultatet ändå blir detsamma i slutänden...

-


« Senast ändrad: 01 aug-17 kl 12:30 av mizzarrogh »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
Lösning som verkar vara rätt är att påbörja att foga med lerbruk och kanske nån liten fogskums klick längre in som håller nån enskild sten. I samma veva på in nån mer kil på nått ställe.
Forna av bruk har dels en mindre funktion att binda och täta. Men huvudsakligen att ge indikationer på rörelser. Dvs att man kan se om det börjar spricka isär eller linande.

Det är ca en meter av valvet som är nersjunket.  Antagligen pga öppenspis bygge ovanpå  från 80? talet.

Den del av from väggen som glidit skall in mot dörren åtgärdas. Detta med en sten alternativ gjutning i botten av dörrposten som hindrar att bara en delen glider mer.

Sen återstår bara allt annat ;)

Postat med Alternativ.nu´s app


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Intressant, Har liknande problem, men med en grundmur på utsidan jag skulle vilja hålla koll på, har haft funderingen att modernt murbruk blir för stumt så att det spricker, så har ej vågat prova tidigare, var inne på kalkbruk att foga mellan liggande stenar, då det är vad jag sett på ett annat hus och som verkar följa någorlunda markrörelser.

Frostfritt här är, har jag för mig ca 80 cm.

Allt var tyvärr inte bättre förr, gammal grundläggning är en sådan sak som gett mig ohyggligt mycket huvudvärk genom åren...
(Det är detta som brukar ta död på gamla lador, uthus och liknande, minns jag och farsan höll på och slet med tågdomkrafter, kärringben och skit, min slutsats är att man förr måste ha gått runt årligen med ett rejält spett och bändat allt på plats... Problemet tror jag delvis berott på att man gjort en väldigt simpel grund för en mindre timmerstomme, sedan har man byggt om så att man ställt en regelstomme på samma typ av grund i senare byggen, vilket inte fungerar eftersom stenarna rör sig varje år hit och dit om de inte ligger på en riktig bädd, problem, 2 är att om det vilar i bara en grop, utan dränering så kommer man att få en iskudde i stället som trycker upp det som står i den, vilket jag tror har hänt i ditt fall när den gamla dräneringen har satt igen, det har hänt på en gammal torpkällare här, jag kom fram till att den tidigare haft en dräneringskanal från främre gaveln och att när denna satt igen förvandlades gropen till en trädgårdsdamm som blir massiv is under backen vintertid, mest imponerad att valvet har pallat för det egentligen... Så, valv verkar de har förstått sig på förr, men såvitt jag förstått så var det förr särskilda gubbar som konstruerade valven åt den som beställt källaren (kanske delvis samma som de som högg stenblock, de var ofta utbildade från militären och liknande och tog med kunskaperna i det civila sedan såvitt jag hört), inte vanliga bonnabyggen, däremot kan man ju säkert ha byggt om och på gavlar och annat själva i enklare byggen.)
Men, samtidigt vill man ju gärna behålla känslan med natursten och det med riktiga huggna block.

Detta är vad jag hört, som sagt.
Ser ut som att man var noga med att välja vilka stenblock som dög till huggna stenar då en del av stenbrotten ligger mer än en halv kilometer bort långt inne i skogen trots mängder med åkersten nära.



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506


Vart nog 2dec efter att det regnat. Var 350mm i ett kärl jag hade ute så det kom en del på 4 dagar....

Postat med Alternativ.nu´s app


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Allright, då kan jag nog säga med 90% säkerhet vad dina problem beror på.

Det måste nästan ha funnits en gammal dräneringskanal där en gång i tiden som haft liknande funktion som det du tänkt.

Hos mig går det tegelrör på utsidan samt grusbädd.

Någon hade redan fixerat stenmuren här på 60 talet och gjort det bra, så det går om man bara gör det riktigt, jag har inte sett något se sista åren och allt jag behövt göra var att rensa vid mynningen till tegelröret där det mynnar ut i diket, samt se över brunnar och annat, så håller tummarna... Känns litet nervöst då jag läste denna tråd...

Du kan trösta dig med att valven brukar tåla väldigt mycket även om det kan lossna vid kanterna på dem, det är därför man inte skall fixera valvet stumt med hårt bruk som kan kila fast, eller ändra fel stenars läge, det är då lätt att man i stället bygger upp spänningar.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Hårt packad lera kan ha varit för att skydda mot vatteninträngning och frostskjutning vintertid, ibland var det en stor, kilformad stenfot som skulle hållas kvar av jorden och ett vanligt misstag idag är att man tänker att det måste dräneras under, men gör man då fel och gör en grop med grus efter konstens alla regler så får man i stället en iskudde i dräneringsgropen (har själv gjort det misstaget för länge sedan på ett per stora stolpar...) Därför är det bättre med hårt packad, tät lera på en sådan konstruktion. (men det du gjort torde vara såpass omfattande att det fungerar ändå tror jag, i det att du i stället, såvitt jag förstått, lett bort vattnet under frostfritt djup, vilket borde fungera).


Detdär med leran är et gammalt knep som inte är så känt idag, men det används även på en del moderna byggnader.
Dock kräver det att man vet vad man gör så att det blir rätt om det gäller större saker med sammanhängande murverk, annars kommer stenarna att röra sig individuellt, som det gör i en felkonstruerad gammal plintgrund, vet en granne fick hålla på varje år med en massa brickor och skit under dörrarnas gångjärn, men hos mig kan man lägga runda föremål på golvet och de ligger kvar, trots att golvet legat sådär i mer än 120 år.


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
Mycket intressant läsning. Jag förstår inte helt.... avledning av vatten är inte påbörjat men kommer. Just idag tätar jag och två italienare grunden med leran jag fick upp. Där cellglas isolering skall in.

Postat med Alternativ.nu´s app


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Tyvärr är jag dålig på att uttrycka mig i text på forum då det ofta blir faktafel när jag skriver, men principen är den att man har en stor klump i botten som är kilformad och tät lera ovanpå denna, om den från början ligger på någorlunda frostfritt djup så kommer jorden ovanpå klumpen att hålla tillbaka den när tjälen släpper.
(Gör man fel så kommer det de år då tjälen går litet djupare än vanligt att sakta pressa hela stenen uppåt tills den börjar röra sig varje år.)

Problemet som jag *tror* inträffat är att du sas har fått ett badkar när det blivit omvänt och vatten inte kunnat rinna av lerfatet (då det inte längre har någonstans att ta vägen) när badkars avloppet har blivit igensatt, då kommer stenarna varje år  att stå på iskuddar som förändrar deras läge, valvet är mindre känsligt på grund av dess konstruktion, men gavlarna som är mindre flexibla har flyttat sig mer.

Med ca 80 cm tjäldjup blir optimal dränering således 80+20-30 cm, dvs 100-110 cm eller mer (packat) för grusbädden under eventuell sockel, med reservation för att jag måste kontrollera siffrorna för frostdjup igen då jag inte har det i skallen, men grundare är det i allfall inte, vad jag minns fritt ur skallen. (även om det är angivet till 70 cm så skulle jag inte ta det för givet med dagens snöfattiga vintrar, minus 20-25 grader ihållande är egentligen normaltemperatur vintertid här längre tillbaka, någon vinter har det ju varit närmare 40, 36 eller 38 tror jag är det högsta jag sett, det var dock i lergropen där mina föräldrar bor, så att man inte inbillar sig att det alltid skall vara -14 på vintern här... Bara för att det varit det de sista fem tio åren, statistik måste ske över mycket längre tids spann än bara några årtionden bakåt om den skall vara användbar i sammanhanget, jag irriterar mig mycket på det när man läser dagstidningar och liknande, vårt moderna lättvindiga förhållnings sätt till statistik vad det verkar... Sanningen är tvärtom att nyare statistik är det som saknar intresse, den är bara en del av processen för att bygga upp data över tid, och äldre statistik det som är användbart (eftersom det mognat till användbara data i och med det stora spann det sträcker sig över), då det inte går att se över så korta tidsspann som den moderna människan verkar tro.), tänker man kortsiktigt ber man om problem. (var bara tvungen att skriva av mig... någon ansåg att mina köks stolar var gamla och skulle bytas efter tio-tjugo år, jag var nära att dela ut en smocka... Nu har jag gamla stolar som håller och går att laga... Samma med husbyggen men mycket mer kostsamt att laga i efterhand än att limma om en stol om förstås vad jag vill komma åt...  ).






Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506


Nu vet jag inte om jag tänker rätt. Har grävt mer ner och fått vatten att samlas på en punkt. Funderar på att sätta ditt en brunn som samlar upp vatten. Där hinken står. Detta för att kunna pumpa ut vatten om det blir för mycket. Allt utanför verkar luta in mot den platsen.. . Sen fylla med sten och grus runt denna  i gången.  Eventuellt markduk ovanpå och sen en djuta en stum tröskel som förhindrar att det glider ihop mer.

Noterar att det rinner fram vatten under grundstenen till höger... 

Får nog pumpa lite då och då innan det saktar av.....

Postat med Alternativ.nu´s app



Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
Det betyder inte att jag inte skall se om jag hittar ett igensatt dränering. Bara att jag inte hittat det än och vill ha bort vattnet nu och kunna stöd pumpa om det regnar riktigt mycket.

Postat med Alternativ.nu´s app


Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
Hittade också en riktigt stor platt sten som såg ut att ha legat framför dörren. Låg ungefär som ovanpå hinken. Den var isåfall förskjuten också.

Om den har använts att gå på så ligger det      25-50 cm material över den nivån överallt.

Lite har sipprat genom taket inne i jorkkällaren helt klart. Lite är gammalt trä som jag hittar. Men det känns som väldigt mycket material...   undrar vad man hittar när man börjar ta ut material från jordkällargolvet?

Postat med Alternativ.nu´s app


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Tror inte att eventuell gammal dränering är någonting att ha i ditt fall, ofta var det bara en gruskanal och på sin höjd några tegelrör just under eventuell väg och annat.

Tycker att detdär ser helt ok ut.

Borde inte finnas så mycket mer än jord och grus under golvet tror jag, men man vet ju aldrig...
Om man gjort någonting förr så var det troligen bara ett dike fyllt med kross eller rullstensgrus i mitten.
(Var i allafall så på vår gamla källare)

Man lade sällan täta golv i gamla källare, vilket delvis berodde på att potatis och betor vill ha det relativt fuktigt under vinterförvaringen för att inte torka ut för mycket.

Svårt att säga om underliga stenar man hittar, en del kan ju möjligen också ha varit fundament till diverse förvaringshyllor, potatisbingar och annat för att förhindra att ändträet skulle suga upp vatten.

En gissning är att din sten har varit någonting som var tänkt att förlänga livet något på nedre delen av dörrkarmen så att den inte låg direkt mot jorden.
Men den kan ju ha pressats ned i leran en god bit när den varit mjuk och blöt någon vår om någon belastat den hårt, svårt att säga.

Om ni vill kan du nog Höra med Italienarna om du kan ha en permanent lösning med sumpbrunn och pump om det är krångligt att lägga direktdränering annars, känns som det borde fungera med dagens teknik om det krisar..






Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
Tack för inlägg. Blir nog både en sumpbrunn och sen försöka ordna naturlig avrinning också. Blir dock kanske svårt att få till fall som räcker.

Postat med Alternativ.nu´s app


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Korrigering, en siffra bortföll i mina kalkyler, det skall vara 180-190 centimeter totalt till frostfritt djup vid modern grundläggning om man behöver gå ända ned till äkta frostfritt djup här.

Hittade en översiktsguide som var ganska bra:
https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktiv-utformning/grundlaggning/grundlaggning/grundlaggningsdjup-grunder/
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506


Sådär. Liten enkel stenkista med plats för pump. Hade gärna haftden utanför själva porten men det är där jag kommit ner djupt nog. Lite grus på det. Kanske gjuta på det. Skall dricka ett glas rött och fundera på det.....

Postat med Alternativ.nu´s app


Visionaryrealist

  • Inlägg: 506



Tycker det blev bra. Nu samlas vatten och kan pumpas bort. Armerad betong mellan dörrstenarna så dom inte kan glida ihop mer i nederkant. Och en stabil bas att börja bygga ny dörrpost på. Lite dumt med brunnen mitt i men sånt är livet.

Postat med Alternativ.nu´s app


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Du kan ju lägga ett trädäck, eller naturstensplattor över korgen sedan så sýns det nog inte så mycket.

Ytterligare metoder angående grundläggning jag kommer på nu är, Isolering för att sänka frostdjupet, samt utanpåliggande gruskudde som dränerar ut vattnet.

Min smedja är grundlagd i modern tid enligt den senare metoden, dvs på en kulle av grus med dränering, den står ännu som den skall efter tjugo år.
Kunde kapa mer än en meter på den grunden, fick dock ta hjälp av en bekant som jobbat länge med detta.

Tabellerna för frostfritt jag skrev gäller under extrema markförhållanden vid nybyggnad med höga krav. (står mer om detta i tabellen jag länkade till).




Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

EvaSara

  • Inlägg: 79
Jag är tyvärr inte kunnig men jag har också en jordkällare som jag vill renovera. Jag har därför en fråga till dig:
Du skrev att du hade besök av en kille som förstår sig på kallmurning och jordkällare. Är det någon som man (jag) kan anlita och kan du förmedla kontakten till honom? Vår jordkällare ligger i Ångermanland så det skulle vara bra att hitta någon i norra Sverige. Tack på förhand!

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
 Hej! Byggnadens .  hantverk heter företaget. Väntade att svara tills jag fått fakturan. Men jag tycker den är helt ok. Tyvär är det ju långt bort från dig.  Kolla med grannar. Museet. Länstyrelsen o.sv. kanske det finns nån närmare.

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 4 användare (1 dolda)
Hantverkaren, Okulärbesiktning av Byrålåda, Bokesliden

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser