Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tändningsproblem grålle  (läst 3436 gånger)

Stig Eriksson

  • Inlägg: 1
    • Östergötland
tändningsproblem grålle
« skrivet: 13 jun-17 kl 22:00 »
Hej, jag har köpt en grålle TED20 årsmodell 1950, den är omgjord från 6-12v, mitt problem är följande den startar och går bra på låga varv om jag kör den en kilometer börjar den misstända och brytaren blir så varm att den smälter, fördelaren är ej bytt bara tändspolen, skiljer det mellan kondensator på 6 eller 12 v ?

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: tändningsproblem grålle
« Svar #1 skrivet: 13 jun-17 kl 23:23 »
Kollar man ett elschema över brytarsystem så bör det ju ha med tändspolen eller  kondensator att göra... Kolla så tändspolen är en normal spole ingen högeffekt för då ska det vara en förkopplingsmotstånd monterat...

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: tändningsproblem grålle
« Svar #2 skrivet: 14 jun-17 kl 22:13 »
En normal 12 V-tändspole som är avsedd att gå utan förkopplingsmotstånd brukar ha 2,5-4 ohm resistans i primärlindningen. 12 V-tändspolar avsedda för brytarsystem med förkopplingsmotstånd har 1,2-2 ohm, tändspolar avsedda för elektroniska tändsystem kan ha ännu lägre resistans ner till 0,4 ohm.  6 V-tändspolar brukar ligga på 1-1,8 ohm.
24 V-tändsystem använder som regel en 12 V-tändspole tillsammans med ett ovanligt högohmigt förkopplingsmotstånd.

Man kan gärna koppla in en amperemeter i serie med plusledningen till tändspolen och kolla vad det blir för ström med tändningen på, motorn stilllastående och vriden så att brytarna står slutna. Om strömmen är över 4 A så bör man sätta dit ett förkopplingsmotstånd eller byta tändspole, annars blir brytarna inte långlivade.

Kondensatorn brukar ha lite större kapacitans i 6 V-tändsystem än i 12 V, men skillnaden är inte större än mellan tändspolar av olika fabrikat för samma spänning.
Typiskt är att tändsystem med tysk tändspole (t ex Bosch) har omkring 0,2 uF vid 12 V och 0,25 uF vid 6 V.   För franska och engelska tändspolar kan det röra sig om t ex 0,25 respektive 0,35 uF.
I praktiken brukar tändsystemet fungera acceptabelt även om kondensatorn inte har exakt rätt värde, men man får inte ut riktigt all tändspänning som tändspolen skulle kunna ge. Det kan alltså bli svårare med t ex kallstart med blöta eller sotiga tändstift tillsammans med dåligt batteri om man har fel värde på kondensatorn.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

695 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser