Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur funkar fästingar?  (läst 1893 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Hur funkar fästingar?
« skrivet: 11 jun-17 kl 12:20 »
Har aldrig sett en fästing annat än på bild.
Nu såg jag något som såg ut som de gör på bild i taket och när jag petade ner den med en pinne så blev den hängande i en osynlig tråd.
Då är det väll ingen fästing utan en spindel, som liknar en fästing?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur funkar fästingar?
« Svar #1 skrivet: 11 jun-17 kl 16:00 »
Antagligen.  Fästingar borrar sig in i hud, och de spinner inga trådar.  Var rädd om lyckospindlarna, de äter flugor och annat som vi gärna vill bli av med!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hur funkar fästingar?
« Svar #2 skrivet: 11 jun-17 kl 16:37 »
Kom inom mitt ställe nästa gång du är i västsverige så skall vi gå en sväng runt tomten och så skall du få prova på fästingar

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Hur funkar fästingar?
« Svar #3 skrivet: 11 jun-17 kl 16:42 »

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hur funkar fästingar?
« Svar #4 skrivet: 11 jun-17 kl 16:46 »
Kom inom mitt ställe nästa gång du är i västsverige så skall vi gå en sväng runt tomten och så skall du få prova på fästingar

Nej tack, såna vill jag inte träffa.

aralia

  • Inlägg: 52
    • Södermanland
SV: Hur funkar fästingar?
« Svar #5 skrivet: 12 jun-17 kl 05:47 »
En fästing är svart,  mindre än knappnåls huvud innan den har börjat suga blod, tre par svarta korta starka ben, alltså svårt att upptäcka. Min katt kommer hem med dom, har hittat några gånger i sängen när den inte hunnit suga sig fast i hans skinn, ljusa lakan är bra att ha. När fästingen suger blod då sväller kroppen, blir grå, kan bli stor som en fingertopp.
Jag brukar använda en bit hushållspapper, tar stadigt grepp på fästingkroppen(den går inte söder i första taget), rycker loss och sedan slår jag på fästingen inne i hushållspappret med en hammare på ett hårt underlag. Fästingen är nämligen mycket seglivad som gummi. Det hörs ett ljud när kroppen spricker. Äckliga blodsugare, dessa djur.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hur funkar fästingar?
« Svar #6 skrivet: 12 jun-17 kl 06:03 »
Fästingens storlek skiljer sig mellan olika stadier, liksom färgen. De kan vara mindre än en millimeter långa, till 3-4mm, tomma från blod då. Och vuxna honor i sista stadiet har en rödbrun färg.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

687 gäster, 2 användare
Efwa, addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser