Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plåt - Zink - Aluminium - Metall??  (läst 9850 gånger)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Plåt - Zink - Aluminium - Metall??
« Svar #20 skrivet: 20 feb-17 kl 19:15 »
Ta med en liten magnet så ser du om det är aluminium eller stålplåt. (annars känns det som regel på vikten, som någon påpekade, aluminiumföremål är som regel betydligt lättare.).
Är det stål så fastnar magneten. (undantaget vissa syrafasta stålsorter, men dessa är som sagt mycket tyngre än aluminiumföremål, det är dock nästan bara kaffepannor, måttsatser, mm från mitten på 1900 talet och framåt som är tillverkade av rostfritt stål. Det är nästan aldrig äkta syrafast i köksredskap, diskbänkar och liknande, det är en billigare kvalitet som i handeln brukar få samlingsnamnet A2, A4 betecknar äkta syrafast som samlingsnamn för en mängd olika stålsorter, huvudsakligen legerade till exempel med krom och nickel, som Fredde säger.).

Aluminium är inte magnetiskt i vardaglig mening.
Inte heller zink, men ren zink är som sagt ovanligt i föremål som är tillverkade i mer modern tid.
Sällsynt kan äkta zinkplåt förekomma i enstaka mycket gamla hushållsföremål.






Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Plåt - Zink - Aluminium - Metall??
« Svar #21 skrivet: 20 feb-17 kl 20:00 »
Jag har förstått att plåt inte är ett ämne/material i sig själv utan en benämning på ett valsat, platt material i vilket annat material som helst. SÅ är alltså metall samma sak? En benämning? Eller vad är skillnaden på plåt och metall eller är det samma sak bara utformningen som skiljer? Isf kan metall också vara i vilket annat material som helst......nej det stämmer inte...har aldrig hört något som heter zinkmetall....... men zinkplåt däremot... försöker bara bli lite mer bildad i detta men verkar klurigt för mina små hjärnceller......

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Plåt - Zink - Aluminium - Metall??
« Svar #22 skrivet: 20 feb-17 kl 20:10 »

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Plåt - Zink - Aluminium - Metall??
« Svar #23 skrivet: 20 feb-17 kl 21:50 »
Ta med en liten magnet så ser du om det är aluminium eller stålplåt. (annars känns det som regel på vikten, som någon påpekade, aluminiumföremål är som regel betydligt lättare.).
Är det stål så fastnar magneten. (undantaget vissa syrafasta stålsorter, men dessa är som sagt mycket tyngre än aluminiumföremål, det är dock nästan bara kaffepannor, måttsatser, mm från mitten på 1900 talet och framåt som är tillverkade av rostfritt stål. Det är nästan aldrig äkta syrafast i köksredskap, diskbänkar och liknande, det är en billigare kvalitet som i handeln brukar få samlingsnamnet A2, A4 betecknar äkta syrafast som samlingsnamn för en mängd olika stålsorter, huvudsakligen legerade till exempel med krom och nickel, som Fredde säger.).

Aluminium är inte magnetiskt i vardaglig mening.
Inte heller zink, men ren zink är som sagt ovanligt i föremål som är tillverkade i mer modern tid.
Sällsynt kan äkta zinkplåt förekomma i enstaka mycket gamla hushållsföremål.
Ska införskaffa en och göra det! Ps Tack

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Plåt - Zink - Aluminium - Metall??
« Svar #24 skrivet: 20 feb-17 kl 21:59 »
Jag har förstått att plåt inte är ett ämne/material i sig själv utan en benämning på ett valsat, platt material i vilket annat material som helst. SÅ är alltså metall samma sak? En benämning? Eller vad är skillnaden på plåt och metall eller är det samma sak bara utformningen som skiljer? Isf kan metall också vara i vilket annat material som helst......nej det stämmer inte...har aldrig hört något som heter zinkmetall....... men zinkplåt däremot... försöker bara bli lite mer bildad i detta men verkar klurigt för mina små hjärnceller......

Plåt är alltid gjort av metall. Det är en platt, tunn skiva av ett metalliskt föremål. Järn är ett exempel på en metall. Zink, koppar, kvicksilver, guld också. Jag tror att typ 3/4 av alla grundämnen är metaller plus att man benämner alla blandningar av olika metaller som metall också. Tex brons som ju inte är ett grundämne.

Mvh
Magnus

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Plåt - Zink - Aluminium - Metall??
« Svar #25 skrivet: 20 feb-17 kl 22:36 »
@ Skogsbönan   En magnet behöver Du nog inte skaffa. Dom sitter på baksidan på figurerna och sånt, som Du har på kyskåpet. Att dessa grejor fastnar på skåpet beror förresten på att skåpdörren är gjord i järnplåt. ;D
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Plåt - Zink - Aluminium - Metall??
« Svar #26 skrivet: 20 feb-17 kl 23:10 »
Ja, en sådan (som jag förövrigt inte har en enda, insåg jag, däremot sitter en stor 50kg magnet ordentligt fast på min kylskåpsdörr av någon anledning...  vet faktiskt inte riktigt hur man skall få loss den heller utan att ha sönder dörren... :-[ ) duger utmärkt.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Plåt - Zink - Aluminium - Metall??
« Svar #27 skrivet: 20 feb-17 kl 23:37 »
Drar Du loss den blir nog dörren bucklig. Bäst är att skuta den åt sidan över kanten. För att inte förstöra färgen kan du droppa lite olja framför den. Ok på överkanten. Det sugs ner på en dag och lägger sig mellan plåten och magneten.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Plåt - Zink - Aluminium - Metall??
« Svar #28 skrivet: 20 feb-17 kl 23:50 »
@ Skogsbönan   En magnet behöver Du nog inte skaffa. Dom sitter på baksidan på figurerna och sånt, som Du har på kyskåpet. Att dessa grejor fastnar på skåpet beror förresten på att skåpdörren är gjord i järnplåt. ;D
Isf är jag den enda som INTE har kylskåpsmagneter.......kör med anslagstavla i kork ;D

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Plåt - Zink - Aluminium - Metall??
« Svar #29 skrivet: 21 feb-17 kl 11:27 »
Gamla anslagstavlor med nålar är underskattade.  :)

Skall prova att droppa på litet olivolja och se om jag kan bända loss den åt något håll med något verktyg, den har helt slätpolerad ovansida så att det blir den berömda guldtacke effekten... Den var dock lätt att få dit efter någon öl...  ;D

Zinplåt är gråaktig till färgen, känns relativt tungt och är ej magnetisk.

Idag är dock föremål i solid zinkplåt ovanliga som sagt, däremot är det vanligt som komponent i diverse gjutlegeringar som sagt.

Zink är en av få metaller som går att kapilärforma i relativt låg temperatur i många legeringar och inte är alltför giftig, till skillnad mot tex kadmium, vismut, mm (just vismut är dock inte så giftigt som de andra i serien, kadmium är vad jag mins fysiskaliskt besläktat med Zink (?), men är ytterst obra att få i sig då den vad jag mins ersätter kalcium i benstommen och binder hårdare.).
Har några riktigt gamla recept på woods legering, lipowitz metall och liknande med mycket, låg smältpunkt för laboratorie ändamål och liknande, samt kvicksilver kall lod, mm som knappast skulle vara gångbart idag, men intressant att läsa om hur man kunde trolla med metaller förr.

Kan säga att man inte bör dricka kaffet om man fått en sådan gammaldags skämt sked som smälter i det...  ;)

Zink kärl är dock vad jag vet ofarliga så länge man inte svetsar i dem och liknande.
Man måste upp i väldigt höga temperaturer innan det börjar hända något med dem.
Så hög temperatur kommer man normalt inte upp i i ett vanligt kök


Dedär små aluminiumkrukorna som jag antar att du råkat köpa, var avsedda att hämta grädde på den tid grädde såldes i lösvikt och extra lätta så att man kunde hänga den på cykelkorgen. Har en sådan efter min mamma någonstans som hon använde då hon var barn.  :)
De var populära på 1940 talet.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

703 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser