Om man har bra "motoröra" så kan man växla utan att koppla ur. Hemligheten är att veta på förhand vilket motorvarvtal som blir rätt för aktuell hastighet efter växlingen.
Gör så här: Släpp gasen - inte hela vägen till tomgång utan så att motorn varken driver eller motorbromsar. Lägg ur växeln, har du anpassat gaspådraget exakt ska det gå lätt. Öka eller minska gaspådraget så det blir rätt varvtal för nästa växel, känn dig för med växelspaken om det går lätt att få i växeln, om inte så anpassa varvtalet lite till innan det går lätt. Försök inte vålda i växeln.
Ford Focus har en enda bromsvätskebehållare för både bromssystem och koppling (se bilens instruktionsbok). Skulle nivån ha sjunkit i den, så kommer kopplingen ändå att fungera normalt så länge det inte är något direkt fel i kopplingshydrauliken.
Om nivån är låg, så prova att fylla på bromsvätska och kolla sedan om den rinner ut någonstans i motorrummet eller under instrumentbrädan där kopplingshuvudcylindern sitter. Det är säkerligen något "riktigt" fel i kopplingshydrauliken i det här fallet - kanske verkstaden har råkat skada slangen till slavcylindern eller något liknande. Man får hoppas att slavcylindern har klarat sig - den sitter inne i kopplingskåpan så man måste ta ner växellådan för att komma åt att byta den.
Eftersom pedalen känns helt lös och sladdrig kan det ju också t ex vara frågan om att något har gått sönder i pedalstället eller att huvudcylindern har lossnat. Bör vara lätt att se om man sticker upp huvudet och en ficklampa under instrumentbrädan, ev först plockar bort någon plastpanel som är ivägen.
Till skillnad från vissa äldre Mercedesmodeller så ska Fords kopplingshydraulik luftas vid slavcylindern, på precis samma sätt som man luftar bromsar.