Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ström vid strömavbrott.  (läst 11713 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Ström vid strömavbrott.
« skrivet: 29 nov-16 kl 13:09 »
Funderar på att koppla ihop lite saker tillfälligt, eftersom det varit strömavbrott så ofta hittills i vinter.
Har 7-8 st batterier på 235 Ah och en Mobitronic Typ 8100-012VS
https://www.manualslib.com/manual/895829/Waeco-Mobitronic-8100-012vs.html?page=3#manual

Tanken är att ställa alla batterier och Mobitronicen i husbussen jag håller på med. Dra ut 230 Volts skarvkabel till bussen och koppla det till Mobitronicen och laddare för batterierna.
Dra in 230 Volts skarvkabel från Mobitronicen till huset och ansluta lite lampor TV mm.
Dra in 12 volt till de saker som går på 12 Volt.
Sedan får allt sköta sig själv.

Några synpunkter på det hela?
Är det några saker som inte går att driva via Mobitronicen

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Ström vid strömavbrott.
« Svar #1 skrivet: 29 nov-16 kl 20:23 »
Det var inte du som köpte vår gamla husbuss förut?
I så fall så är den redan förberedd.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Ström vid strömavbrott.
« Svar #2 skrivet: 29 nov-16 kl 20:36 »
Nej det var det inte, jag har en buss liknande den här, som jag tänkt bygga om lite.

KelpieLivet

  • Gäst
SV: Ström vid strömavbrott.
« Svar #3 skrivet: 29 nov-16 kl 20:41 »
Ska det bli som en husbil av den?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Ström vid strömavbrott.
« Svar #4 skrivet: 29 nov-16 kl 20:50 »
Ska det bli som en husbil av den?

Nåt åt det hållet, inte riktigt bestämt mig ännu. För närvarande har jag loppis i den.

Vet av en godsrumsbuss liknande den här, som jag funderar på.

KelpieLivet

  • Gäst
SV: Ström vid strömavbrott.
« Svar #5 skrivet: 29 nov-16 kl 20:52 »
Fick jag köra buss skulle jag kunna tänka mig att bo i en.
Huset med sig som en snigel. Rörlig. Perfekt! :)

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Ström vid strömavbrott.
« Svar #6 skrivet: 29 nov-16 kl 21:16 »
Nej det var det inte, jag har en buss liknande den här, som jag tänkt bygga om lite.

Ditt foto får mig osökt att tänka på Hassan i P3 på den gamla goda tiden;
https://www.youtube.com/watch?v=9Z6rAvRQQAQ   ;D ;D ;D
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Ström vid strömavbrott.
« Svar #7 skrivet: 29 nov-16 kl 21:27 »
Har dragit kablar för 230 Volt och kopplat in ett batteri och en laddare på 12 Ampere.
Mobitronicen funkar inte, så jag leta fram en billigare modell på 1000Watt och nu funkar det.

Då jag är osäker på om elektronik prylar funkar, då det inte är en ren sinusvåg, så tog jag en sväng till återvinningen för att hämta lite grejor. De är ju redan kasserade, så då gör det ju inget om de pajar.

Jag hämtade en 26 tums tjock Tv, Canal Digitals inspelningsbara box och en DVD med sorround system.
Jag har kopplat in allt + adventsstake, lampa med vanliga glödlampor och en gammal lågenergilampa.
Nu har jag provkört allt hela kvällen och det funkar fint.

Vet inte om jag ska köra datorn och Net1 routern på 12 eller 230 volt.
I morgon ska jag koppla in resten av batterierna.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Ström vid strömavbrott.
« Svar #8 skrivet: 29 nov-16 kl 21:31 »
Ditt foto får mig osökt att tänka på Hassan i P3 på den gamla goda tiden;
https://www.youtube.com/watch?v=9Z6rAvRQQAQ   ;D ;D ;D

Den var rolig.
Ser att du är från Skåne, ska jag berätta vad jag gjorde med bussen där nere?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Ström vid strömavbrott.
« Svar #9 skrivet: 30 nov-16 kl 19:13 »
Den var rolig.
Ser att du är från Skåne, ska jag berätta vad jag gjorde med bussen där nere?

Gärna det! Finns växelkassan kvar i ditt exemplar?  ;)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Ström vid strömavbrott.
« Svar #10 skrivet: 30 nov-16 kl 19:39 »
Gärna det! Finns växelkassan kvar i ditt exemplar?  ;)

Nej de kör ju med JoJo kort där nere, men det fanns en massa sådana i bussen. Både giltiga och de som gått ut, men på tågstationen i Lund bytte jag alla mot ett nytt och fick runt 3 000 kr i saldo, sen sålde jag kortet.


Jag köpte bussen i våras i Stockholm och åkte ner till Malmö för att hämta en massa saker jag hade där.
Hälsade på en vän som går högskola där och han frågade om jag kunde köra honom och några av hans klasskamrater till Tyskland, för att handla öl mm.
De skulle betala driftkostnaderna + tre pallar läsk mm.

När vi var på ölaffären i Tyskland, så kom en Skåning fram och frågade om Skånetrafiken börjat köra dit.
Jag svarade att jag nyss flyttat ner och börjat jobba för Skånetrafiken och att jag skulle köra från Malmö till Helsingborg, men något blev nog fel.
Skåningen såg ut som en fågelholk i nyllet.
Sen kom kompisen och några av hans vänner och hakade på i svamlet.
De sa något i stil med att det var tur de hade pengar, så de kunde passa på och handla, när jag kört fel.

Undrar vad Skåningen tänkte?

KelpieLivet

  • Gäst
SV: Ström vid strömavbrott.
« Svar #11 skrivet: 30 nov-16 kl 19:43 »
Nej de kör ju med JoJo kort där nere, men det fanns en massa sådana i bussen. Både giltiga och de som gått ut, men på tågstationen i Lund bytte jag alla mot ett nytt och fick runt 3 000 kr i saldo, sen sålde jag kortet.


Jag köpte bussen i våras i Stockholm och åkte ner till Malmö för att hämta en massa saker jag hade där.
Hälsade på en vän som går högskola där och han frågade om jag kunde köra honom och några av hans klasskamrater till Tyskland, för att handla öl mm.
De skulle betala driftkostnaderna + tre pallar läsk mm.

När vi var på ölaffären i Tyskland, så kom en Skåning fram och frågade om Skånetrafiken börjat köra dit.
Jag svarade att jag nyss flyttat ner och börjat jobba för Skånetrafiken och att jag skulle köra från Malmö till Helsingborg, men något blev nog fel.
Skåningen såg ut som en fågelholk i nyllet.
Sen kom kompisen och några av hans vänner och hakade på i svamlet.
De sa något i stil med att det var tur de hade pengar, så de kunde passa på och handla, när jag kört fel.

Undrar vad Skåningen tänkte?

 ;D ;D ;D ;D

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Ström vid strömavbrott.
« Svar #12 skrivet: 30 nov-16 kl 19:56 »
Nej de kör ju med JoJo kort där nere, men det fanns en massa sådana i bussen. Både giltiga och de som gått ut, men på tågstationen i Lund bytte jag alla mot ett nytt och fick runt 3 000 kr i saldo, sen sålde jag kortet.


Jag köpte bussen i våras i Stockholm och åkte ner till Malmö för att hämta en massa saker jag hade där.
Hälsade på en vän som går högskola där och han frågade om jag kunde köra honom och några av hans klasskamrater till Tyskland, för att handla öl mm.
De skulle betala driftkostnaderna + tre pallar läsk mm.

När vi var på ölaffären i Tyskland, så kom en Skåning fram och frågade om Skånetrafiken börjat köra dit.
Jag svarade att jag nyss flyttat ner och börjat jobba för Skånetrafiken och att jag skulle köra från Malmö till Helsingborg, men något blev nog fel.
Skåningen såg ut som en fågelholk i nyllet.
Sen kom kompisen och några av hans vänner och hakade på i svamlet.
De sa något i stil med att det var tur de hade pengar, så de kunde passa på och handla, när jag kört fel.

Undrar vad Skåningen tänkte?

 ;D ;D ;D ;D ;D Bättre än Hassans tjuvringning! Underbar story!!
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Ström vid strömavbrott.
« Svar #13 skrivet: 30 nov-16 kl 20:42 »
 ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Har du fler sådana historier är det säkert fler som vill (höra) läsa dem!!!

 ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Ström vid strömavbrott.
« Svar #14 skrivet: 04 dec-16 kl 15:54 »
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Har du fler sådana historier är det säkert fler som vill (höra) läsa dem!!!

 ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

OK, bara ingen Skåning blir sur så.

Jag var på K-RAUTA i Malmö och skulle köpa råspont, så jag hittade en personal och frågade var de hade det. Han svara nåt obegripligt och efter tredje försöket, så blev jag irriterad och sa åt honom att svälja gröten innan han pratar med kunder.
Då förstod jag vad han sa, när han svor och stormade iväg.

Jag letade mig ut till lagret och hittade en annan personal. Tur att det var en Stockholmare, så jag förstod honom.
Jag berättade om den andra och han börja tokskratta och berättade att han haft samma problem, med att förstå vissa Skåningar.
Han tyckte det var så roligt med gröten, så jag fick råsponten till halva priset.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Ström vid strömavbrott.
« Svar #15 skrivet: 04 dec-16 kl 16:21 »
Jag var i Skåne vintern när det kom så mycket snö, för 6-8 år sen.

Det var ca en decimeter snö och jag körde ut på inre ringleden i Malmö och en polisbil körde i 50, så jag blåste förbi och några avfarter längre fram tog jag av ner till centralstation, för att växla pengar.
När jag kom ut från station, så stod polisen där och sa jag kört för fort. Nä var då sa jag? Överallt sa dom,eftersom det är snö. De hade försökt köra ikapp mig, men misslyckats trots att de hade vinterdäck.

De började kolla mina däck och tappade hakan, när jag hade sommardäck på min gamla Volvo 245. Sedan såg de att det stod Skellefte på rutan och frågade om jag kom uppifrån Antarktis.
Ja nästan svarade jag. Då fattar jag sa han och så åkte dom.

Sedan åkte jag till Lund efter att jag ätit, för att hämta en kompis och där var det flera decimeter snö. Jag svängde in vänster på Dalbyvägen och sedan höger på Tornavägen, där är det uppför, så jag tog fart för att komma upp.

Höll ca 40 och kom i kapp en liten bil som segade sig upp, med fullt hjulspinn.
Jag åkte förbi och sedan när jag stannat för att plocka upp kompisen, så kom den lilla bilen och ut hoppade en gubbe som var skogstokig.
Han hade minsann kört över 100 och så kommer jag och  blåser förbi på en 50 väg, så han ringde efter polisen och skulle sätta dit mig.
Polisen kom och det var samma som jag träffat tidigare på Centralstation. Gubben härjade på om att jag kört för fort och polisen sa åt honom att lägga av och bad mig åka därifrån.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Ström vid strömavbrott.
« Svar #16 skrivet: 04 dec-16 kl 16:33 »
Det var någon som ville se bilder på mitt tillfälliga projekt, via PM.
Jag lägger dom här i stället, så fler kan se. Det var svårt att ta bilder, då det är trångt, med alla loppis prylar i bussen och batterierna är under ett bord.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Ström vid strömavbrott.
« Svar #17 skrivet: 04 dec-16 kl 16:34 »
.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Ström vid strömavbrott.
« Svar #18 skrivet: 04 dec-16 kl 17:17 »
OK, bara ingen Skåning blir sur så.

Äkta skåningar blir aldrig sura... På tal om skåningar - det är ju något man aldrig någonsin kan bli. Det föds man till.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Ström vid strömavbrott.
« Svar #19 skrivet: 04 dec-16 kl 23:19 »
Nu är det nog många i byn som funderar, det har varit strömavbrott sen nio-tiden och här lyser det i fönsterna och TVn är på.
Med andra ord, så funkar det med mitt projekt.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Ström vid strömavbrott.
« Svar #20 skrivet: 05 dec-16 kl 03:52 »
Nu är det nog många i byn som funderar, det har varit strömavbrott sen nio-tiden och här lyser det i fönsterna och TVn är på.
Med andra ord, så funkar det med mitt projekt.

Och när din hembyggda elanläggning fattar eld, så kommer det nog också vara många i byn som funderar,

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Ström vid strömavbrott.
« Svar #21 skrivet: 05 dec-16 kl 09:22 »
Och när din hembyggda elanläggning fattar eld, så kommer det nog också vara många i byn som funderar,

Och varför skulle den det?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Ström vid strömavbrott.
« Svar #22 skrivet: 04 feb-17 kl 12:22 »
Nu har jag använt det ett tag och det fungerar utan problem.
Jag har kopplat in ett kylskåp med och har en underhållsladdare på 7 A ansluten.

« Senast ändrad: 04 feb-17 kl 13:33 av ensamhet »

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Ström vid strömavbrott.
« Svar #23 skrivet: 04 feb-17 kl 13:02 »
Har du bjudit räddningstjänsten på orten att titta förbi på en av sina "lära känna bygden-rundor"? Annars bör du göra det, så att de sedan kan välja snabbaste väg då det blir dags för utryckningen.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Ström vid strömavbrott.
« Svar #24 skrivet: 04 feb-17 kl 13:33 »
Har du bjudit räddningstjänsten på orten att titta förbi på en av sina "lära känna bygden-rundor"? Annars bör du göra det, så att de sedan kan välja snabbaste väg då det blir dags för utryckningen.

Varför då?

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Ström vid strömavbrott.
« Svar #25 skrivet: 04 feb-17 kl 19:02 »
Varför då?

Kan tänkas att de hade velat se lite säkringar (:)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Ström vid strömavbrott.
« Svar #26 skrivet: 04 feb-17 kl 20:02 »
Kan tänkas att de hade velat se lite säkringar (:)

Och vem har sagt att det inte är några säkringar?


Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Ström vid strömavbrott.
« Svar #27 skrivet: 05 feb-17 kl 07:57 »
Och vem har sagt att det inte är några säkringar?

B
Din bild?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Ström vid strömavbrott.
« Svar #28 skrivet: 05 feb-17 kl 12:38 »
B
Din bild?

De visar inte allt, det var bara bilder från när jag höll på att koppla in det.

Det finns säkringar.

Vore bättre att fråga om man funderar på något.
Istället för att bara skriva svammel och inte svara när man funderar på vad de menar.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Ström vid strömavbrott.
« Svar #29 skrivet: 06 feb-17 kl 19:10 »
Kan du inte lägga upp en bild var du ar säkringarna idag?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Ström vid strömavbrott.
« Svar #30 skrivet: 06 feb-17 kl 20:18 »
Kan du inte lägga upp en bild var du ar säkringarna idag?

Jag antar att du menar någon form av överströmsskydd när du talar om "säkringar". En elanläggning kan ju vara tillfredsställande överströmsskyddad med andra metoder än traditionella proppsäkringar, så det är bara dumt att kritisera den bara för att man inte vid en första anblick ser något som ser ut som en gruppcentral i en vanlig fastighetsinstallation.
Man kan ju lika väl lösa överströmsskyddet med t ex PTC-motstånd, dvärgbrytare, självbegränsande energikällor eller genom att dimensionera ledningar och apparater så de tål alla förekommande kortslutningsströmmar utan att skada sig själva eller omgivningen.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Ström vid strömavbrott.
« Svar #31 skrivet: 07 feb-17 kl 13:12 »
Jag antar att du menar någon form av överströmsskydd när du talar om "säkringar". En elanläggning kan ju vara tillfredsställande överströmsskyddad med andra metoder än traditionella proppsäkringar, så det är bara dumt att kritisera den bara för att man inte vid en första anblick ser något som ser ut som en gruppcentral i en vanlig fastighetsinstallation.
Man kan ju lika väl lösa överströmsskyddet med t ex PTC-motstånd, dvärgbrytare, självbegränsande energikällor eller genom att dimensionera ledningar och apparater så de tål alla förekommande kortslutningsströmmar utan att skada sig själva eller omgivningen.

Ingen kritik alls men vad jag ser på bilden som är upplagd så finns det inget som begränsar något batteri från att putta ut max ström om man skulle tappa en kabel( sitter en vanlig klämma i träregeln som är direkt ansluten med batterierna, skulle den trilla ner och komma olyckligt så kan det gå illa.
Så länge som man vet om det eller har en plan för det så bryr jag mig inte så nämnvärt men om de nu sitter i en buss och minst ett av batterierna står på ett annat så kan det gå riktigt illa bara av att man behöver flytta bussen  och råkar trycka lite hastigt på bromsen.
Och det är väl trevligt med en uppdatering hur det är gjort nu , dels för att många säkert är nyfikna och för att andra som ser tråden sen kan få lite tips om hur de själva ska sätta fast sina grejer.

Men mitt ursprungliga inlägg handlade om vad de två andra herrarna kanske hade för synpunkter.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Ström vid strömavbrott.
« Svar #32 skrivet: 07 feb-17 kl 14:10 »
Verkar som en del funderar på en del saker, så för att förtydliga.

Eftersom jag blev less på strömavbrott, så kopplade jag ihop lite prylar tillfälligt i en buss och drog kablar till och från huset.
Bussen kör jag inte med för tillfället och därför är det ingen risk att prylarna åker hit och dit.
« Senast ändrad: 07 feb-17 kl 14:48 av ensamhet »

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Ström vid strömavbrott.
« Svar #33 skrivet: 07 feb-17 kl 14:14 »
Det är inga lösa kablar, så det kan bli kortslutning och det ligger frigolitskivor uppe på batterierna om något skulle falla ner på batterierna.
En skiva kan ses på batteriet som står på de andra. De andra skivorna tog jag bort för att fotografera.

Alla batterierna är parallellkopplade.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Ström vid strömavbrott.
« Svar #34 skrivet: 07 feb-17 kl 14:20 »
Laddaren står nere till vänster i bild och omformaren i mitten av bilden.

Den andra bilden visar baksidan av omformaren, med säkringar.
Nu syns inte säkringarna, utan bara skydden över dem. 3 st. märkt FUSE upp och ner.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Ström vid strömavbrott.
« Svar #35 skrivet: 07 feb-17 kl 14:24 »
Och ja det är även säkringar på starkströmssidan.

Det är ett intag med snabbsäkringar från en Polar 470 husvagn.
Endast den ena säkringen används, den andra är till värmaren som sitter i husvagnen.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Ström vid strömavbrott.
« Svar #36 skrivet: 07 feb-17 kl 18:54 »
Laddaren står nere till vänster i bild och omformaren i mitten av bilden.

Den andra bilden visar baksidan av omformaren, med säkringar.
Nu syns inte säkringarna, utan bara skydden över dem. 3 st. märkt FUSE upp och ner.

Vill inte framstå som negativ men du har full kräm på alla kablar, de jag menade var att kablarna inte var avsäkrade, invertern är avsäkrad.
Men som sagt de var inte jag som klaga, utan försökte bara tolka vad de andra tyckte.
Trevlig kväll :)



ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Ström vid strömavbrott.
« Svar #37 skrivet: 07 feb-17 kl 21:44 »
Hur många bilar är det som har säkring mellan batteri, generator och startmotor?
Från batteriet och till säkringshållaren, som kan sitta en bra bit ifrån batteriet är det också osäkrat i fordon.
Så varför skulle jag ha säkringar direkt på batteriet?

Jag kan hålla med om att det skulle kännas bra att ha säkring direkt på batteriet, men anser inte att det är nödvändigt för tillfället.
När jag installerar sakerna permanent, så kommer jag att försöka ha säkringar så nära batterierna som möjligt.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Ström vid strömavbrott.
« Svar #38 skrivet: 08 feb-17 kl 12:14 »
Kabeln mellan batteri och startmotor saknar så gott som alltid säkring i vanliga motorfordon.

Kabeln till generatorn har börjat få säkring på moderna bilar (efter slutet av 90-talet), sedan reglerna för Euro NCAP-krockprovet gjordes om så att bilar fick högre poäng om det inte blev några tendenser till kabelbrand i samband med krock. En plint med några huvudsäkringar nära batteriet blev ett billigt sätt för biltillverkarna att höja rankningen och få något mer att skryta över i marknadsföringen. En del, i synnerhet amerikanska, biltillverkare, använder istället "säkringsledningar" mer eller mindre inbyggda i kabelstammen, man ser inte mycket av dem annat än som en klase olikfärgade kablar med knepig gummiisolering (silikon?) nära batteriets pluspol.

På bilar fram till mitten av 90-talet finns det förvånansvärt många strömkretsar som är helt osäkrade. Det finns nästan aldrig säkringar för tändning, insprutning, bränslepump och andra system som är nödvändiga för att motorn överhuvudtaget ska gå. Helljuset saknar ofta säkring för att minska risken för spänningsfall (t ex på de flesta årsmodeller av Volvo 240). Många franska bilar har inga säkringar alls för strålkastarna i utförandet för svenska marknaden, däremot är lyset ordentligt avsäkrat på samma bilmodeller sålda i länder där det var myndighetskrav på den tiden (t ex Tyskland).

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Ström vid strömavbrott.
« Svar #39 skrivet: 08 feb-17 kl 13:11 »
Kabeln mellan batteri och startmotor saknar så gott som alltid säkring i vanliga motorfordon.

Kabeln till generatorn har börjat få säkring på moderna bilar (efter slutet av 90-talet), sedan reglerna för Euro NCAP-krockprovet gjordes om så att bilar fick högre poäng om det inte blev några tendenser till kabelbrand i samband med krock. En plint med några huvudsäkringar nära batteriet blev ett billigt sätt för biltillverkarna att höja rankningen och få något mer att skryta över i marknadsföringen. En del, i synnerhet amerikanska, biltillverkare, använder istället "säkringsledningar" mer eller mindre inbyggda i kabelstammen, man ser inte mycket av dem annat än som en klase olikfärgade kablar med knepig gummiisolering (silikon?) nära batteriets pluspol.

På bilar fram till mitten av 90-talet finns det förvånansvärt många strömkretsar som är helt osäkrade. Det finns nästan aldrig säkringar för tändning, insprutning, bränslepump och andra system som är nödvändiga för att motorn överhuvudtaget ska gå. Helljuset saknar ofta säkring för att minska risken för spänningsfall (t ex på de flesta årsmodeller av Volvo 240). Många franska bilar har inga säkringar alls för strålkastarna i utförandet för svenska marknaden, däremot är lyset ordentligt avsäkrat på samma bilmodeller sålda i länder där det var myndighetskrav på den tiden (t ex Tyskland).


Med tanke på alla saker du nämner som är osäkrade i bilar som är ute och rör på sig och kan krocka, så är det nog ännu mindre risk i min buss, som inte ens svajar i blåsten och sannolikt inte krockar av sig själv där den står.

Fast det kan ju slå ner en meteorit i den, så det blir kortslutning.
Skulle tro att kortslutning är minsta problemet då.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Ström vid strömavbrott.
« Svar #40 skrivet: 08 feb-17 kl 14:33 »

Med tanke på alla saker du nämner som är osäkrade i bilar som är ute och rör på sig och kan krocka, så är det nog ännu mindre risk i min buss, som inte ens svajar i blåsten och sannolikt inte krockar av sig själv där den står.

Fast det kan ju slå ner en meteorit i den, så det blir kortslutning.
Skulle tro att kortslutning är minsta problemet då.

Fast har man ett batteri så blir det ingen krets när man skruvar av en kabel men när man har många parallellt så har man fortfarande spänning på kabeln om man skruvar av en kabel.
Man ska bara....
Om man tappar en kabel och den svetsar sig fast i en annan så går det väldigt snabbt.
Är det tunna kablar så brinner de av men de kablarna du har kommer kunna generera mycket värme innan de går av.
De är bara en vänlig uppmaning :)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Ström vid strömavbrott.
« Svar #41 skrivet: 08 feb-17 kl 15:26 »
Det finns ju både för och nackdelar med allt.
Grov kabel = Mindre risk för spänningsfall, överhettning vid hög belastning och att den går av om man vickar på den, som det blir med veka kablar.
Nackdelen är att det blir värre kortslutning.

Då får man överväga vilket som blir bäst för ändamålet och för mig blir det att grov kabel är bäst, då risken för kortslutning är minimal.

Om  det av någon anledning skulle ta slut på ström i det batteri invertern är ansluten till och det blir hög belastning på den.
Då skulle det bli hög belastning på något av de batterier som är parallellkopplade med veka kablar, vilket medför att de veka kablarna blir varma och kan ta eld utan att det är kortslutning.

Jag har sett det med egna ögon. Det var en kille som hade en gammal trögstartad Mercedes diesel. Han hade ett lastbilsbatteri i skuffen kopplad till sin värsting stereo och en tunn kabel fram till startbatteriet för att ladda det i skuffen medan han körde.
Han var i mitt garage och höll på att koppla in extraljus, vilket medförde att han drog ur startbatteriet.
Sen började han att glödga och när han försökte starta motorn så tog det eld i den tunna kabeln till batteriet i skuffen.


Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Ström vid strömavbrott.
« Svar #42 skrivet: 08 feb-17 kl 18:32 »
M
Hoppas du inte trodde att jag vill du skulle ha klena kablar ;)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Ström vid strömavbrott.
« Svar #43 skrivet: 08 feb-17 kl 18:38 »
M
Hoppas du inte trodde att jag vill du skulle ha klena kablar ;)

Nä det trodde jag inte. Jag tog det bara som en diskussion om olika saker.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Ström vid strömavbrott.
« Svar #44 skrivet: 02 apr-17 kl 10:15 »
Nu har jag testat under en längre tid och när kylskåpet är inkopplat hela tiden och resten några timmar varje dag, så sjunker spänningen från 12,53 till 11,54 V efter 3 veckor.
Tog bort allt utom kylskåpet och när jag kollade efter 2 veckor så var det 12,54 V

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Ström vid strömavbrott.
« Svar #45 skrivet: 01 aug-17 kl 14:31 »
Nu är det strömavbrott igen, tur jag har mitt hopplock kvar

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Ström vid strömavbrott.
« Svar #46 skrivet: 01 aug-17 kl 14:55 »
Om du har så många strömavbrott så borde du ju nästan kunna leva på ersättningen från elbolaget?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Ström vid strömavbrott.
« Svar #47 skrivet: 01 aug-17 kl 15:02 »
Om du har så många strömavbrott så borde du ju nästan kunna leva på ersättningen från elbolaget?

Ja, men dom är så korta att det inte blir nån ersättning, annat är det i mitt andra hus, där är dom färre och längre och jag har i år fått tillbaka nästan hela fasta avgiften, för ett år.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

788 gäster, 5 användare
xaelanar, GE202, Hantverkaren, von tratt, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser