Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När kan man börja handla (med USD och EURO) igen?  (läst 9470 gånger)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: När kan man börja handla (med USD och EURO) igen?
« Svar #20 skrivet: 23 nov-16 kl 17:55 »
Felet med Euron är att det är länder med fullkomligt olika förutsättningar. Förr kunde man rätta till olikheterna genom en devalvering. Med Euron är detta omöjligt. Ett fungerande valutasystem med samma valuta överallt förutsätter samma skattesystem, samma utgiftssystem osv. Helt enkelt en gemensam skatte och penningpolitik. Uppfinnarna av Euron tänkte sig ju ett slags förenad Europa med USA som förebild. Men detta kommer aldrig att fungera med självständiga nationalstater. Jag tror att Euron kommer att finnas i några få stater om ett antal år, medan de andra blir tvingade att lämna samarbetet och återgå till egna valutor.

Dåså, EURO NU!!!!!!!!  ;)
Bort med kronan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: När kan man börja handla (med USD och EURO) igen?
« Svar #21 skrivet: 23 nov-16 kl 22:07 »
Nu är jag inte riktigt med hur Du tänker. Det är väl tvärtom.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: När kan man börja handla (med USD och EURO) igen?
« Svar #22 skrivet: 24 nov-16 kl 13:17 »
Felet med Euron är att det är länder med fullkomligt olika förutsättningar. Förr kunde man rätta till olikheterna genom en devalvering. Med Euron är detta omöjligt.

Nja, här har du nog fått det lite fel för dig. Sverige som ju har en egen valuta har inte kunnat devalvera sedan 1992 då vi gick över från fast växelkurs till rörlig dito. Så inte beror det på vilken valuta man har om man kan devalvera eller inte.

En devalvering är förövrigt ett finare ord för överstatlig stöld av samtliga sina invånare. Man gör ju  medvetet varje arbete, varje intäkt, varje egendom och varje förmögenhet mindre värd. Att det skulle vara positivt för ett land annat än på kort sikt är nog alla ekonomer överens om idag. De enda som tjänade på det var de som hade stora lån, då värdet på dessa också devalverades bort.

MVH
Magnus

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: När kan man börja handla (med USD och EURO) igen?
« Svar #23 skrivet: 24 nov-16 kl 14:30 »
Däremot kan man justera reporäntan för att försöka få igång en lagom inflation. Sverige har ju som bekant minusränta just nu, jag vet inte vad euroländernas ränta är just nu men den lär inte vara lika smidig att justera som den svenska.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: När kan man börja handla (med USD och EURO) igen?
« Svar #24 skrivet: 24 nov-16 kl 14:35 »
Att Sverige och några andra länder inte kan devalvera beror på att vi helt frivilligt har knutit våran växelkurs till Euron. Det är ett fåtal länder som  har gjort detta. En devalvering är till för att anpassa ett lands industriella möjligheter och effiziens till andra länders. Skulle Grekland ha en egen valuta kunde dom anpassa växelkursen till sina konkurensmöjliheter gentemot övriga EU. Att Arbete, förmögenhet osv blir mindre värd gäller enbart i förhållande till andra valutor. Värdet av stora lån, som Du skriver, påverkas av inflationen, inte av växelkursen. Såvida Du inte har Dina lån i utlänsk valuta i spekultionssyfte. I detta fall ökar Dina skulder genom devalveringen. Jag vet inte Din ålder, men kanske kommer Du ihåg den 16 %iga devalveringen som Sverige genomförde, var det sent på 80talet? Denna devalvering satte fart på den svenska exporten och lade grunden för dagens goda ekonomi. Att vi var tvungna att devalvera grundar sig på de vansinnigt höga lönekostnader, som blev till mellan 1971 och 1980. Hela vår ekonomi kom i gungning efter detta. Tex hade jag 1971 i Stockholm en timlön på 12 kronor i timmen. 1976, när jag flyttade därifrån var min timlön över 21 kronor. På 5 år en höjning på 9 kronor, nästan fördubblad. Grekland gjorde samma tabbe efter införandet av Euron. Allt blev vansinnigt mycket dyrare och investeringarna skenade utan ett vettigt underlag. Detta skulle ha gått att rätta till med en devalvering, men var inte möjligt. Med känd resultat.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: När kan man börja handla (med USD och EURO) igen?
« Svar #25 skrivet: 24 nov-16 kl 15:21 »
Att Sverige och några andra länder inte kan devalvera beror på att vi helt frivilligt har knutit våran växelkurs till Euron.

Det är fortfarande  sakfel. Sverige har inte knutit kronan till någon annan valuta sedan 1992. Inte till euron och inte heller till någon annan valuta. Det är just därför som det inte går att devalvera. Det är bara i fallet med just knutna (fast man brukar säga bundna) valutor man kan använda verktyget att devalvera, inte tvärtom som du verkar påskina.

I övrigt så gillar jag inte ditt sätt att koppla ålder till kunskaper i nationalekonomi. Det finns inget signifikant samband.

Mvh
Magnus

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: När kan man börja handla (med USD och EURO) igen?
« Svar #26 skrivet: 24 nov-16 kl 17:02 »
Min fråga har inget med Din Ålder att göra. Det var bara en fråga om Du kommer ihåg detta. I övrigt vore det intressant till vilken valuta kronan var knuten vid det nämnda devalveringstillfälle. Det var då inte Euron, för den fanns inte då än.
Och varför tror Du, Grekland måste skuldsätta sig, so det inte går att betala på flera generationer, om det vore, enligt Dina teorier, so enkelt som att ta tillbaka drachmen, kopplat till Euron, och sedan devalvera. Märkligt i såfall att ingen av alla ekonomer har hittad på denna lösning.
Fullt so enkel som Du vill påskina är inte nationalekonomi.
« Senast ändrad: 24 nov-16 kl 17:07 av fredde e »
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: När kan man börja handla (med USD och EURO) igen?
« Svar #27 skrivet: 24 nov-16 kl 17:59 »
Min fråga har inget med Din Ålder att göra. Det var bara en fråga om Du kommer ihåg detta. I övrigt vore det intressant till vilken valuta kronan var knuten vid det nämnda devalveringstillfälle. Det var då inte Euron, för den fanns inte då än.
Och varför tror Du, Grekland måste skuldsätta sig, so det inte går att betala på flera generationer, om det vore, enligt Dina teorier, so enkelt som att ta tillbaka drachmen, kopplat till Euron, och sedan devalvera. Märkligt i såfall att ingen av alla ekonomer har hittad på denna lösning.
Fullt so enkel som Du vill påskina är inte nationalekonomi.

Jag var 13 år när kronan devalverades första gången och jag var 17 år när kronan släpptes fri. Bodde då i Helsingborg och köpte mycket av vår basmat i Danmark så vår ekonomi var direkt beroende av valutan. Jo jag minns det mycket väl, trots att jag inte förstod varför. Ekonomi lärde jag mig långt senare.

Jag är inte säker på vilket sätt kronan var knuten eller till vilken valuta. D-mark kanske??. Det spelar dock ingen större roll, då svenska kronan föll mot samtliga andra valutor med ca 30 procent när den släpptes fri.

Greklands problem är såklart flerdelat. Främst för att de har en premiebestämmd allmän pension, och en skev åldersfördelning. Bara det är tillräckligt för att stjälpa ett land oavsett valuta. Sen är väl skattemoralen lite sisådär bland grekerna så att den svarta sektorn är större än på andra ställen i Europa. Europabanken har skjutit till kopiösa mängder pengar för att rädda situationen, något som nog aldrig hänt om de hade haft en egen valuta. Så här tror jag nog att euron har varit en liten del av lösningen snarare än problemet.

Sen måste jag bara inflika att jag aldrig har haft ambitionen att servera en lösning på något problem. Inte heller har jag velat påskina att nationalekonomi är enkelt. Jag ville bara påpeka några rena faktafel som uppkom inte något annat. Jag är ledsen om du känner dig stött av det, det har heller aldrig varit min mening. Förlåt.

Mvh
Magnus

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: När kan man börja handla (med USD och EURO) igen?
« Svar #28 skrivet: 24 nov-16 kl 18:08 »
Jag anser fortfarande att devalvering och skit är förtäckt löndedumpning sett ur ett längre perspektiv.
(det var annat på 80 talet, men idag fungerar det inte så i praktiken.)

( och, utöver det så gör skiten att det är omöjligt att finanisera husköp och annat utan att ta banklån, vilket jag anser vara ren idioti nationellt, det fungerade på 70-80 talet då det kunde leda till nybyggnad och folk hade råd med husbyggen och annat utan problem, så så är det inte idag. Stagnerar nybyggnationen utanför städerna i stor skala har vi verkligen problem, och där är vi nu. Även om det inte enbart beror på kronan, men det är enbart exportmarknaden som gynnas av detdär. För att hela iden med fungerande handel internt skall fungera utan att blanda in import, så är det nödvändigt att alla industrifunktioner fortfarane finns kvar, tex som i Japan, men det gör det inte här.)

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: När kan man börja handla (med USD och EURO) igen?
« Svar #29 skrivet: 24 nov-16 kl 18:11 »
Nå, för att svara på frågan så verkar det ske en mindre utplaning i slutet av detta år enligt bankerna och om ca två eller fem år en vettig utplaning av läget när inflationen har stabiliserat sig, återstår väl att se om det stämmer...

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: När kan man börja handla (med USD och EURO) igen?
« Svar #30 skrivet: 24 nov-16 kl 19:10 »
Hej Tropfrog. Varför skulle jag vara stött? En vettig diskussion är alltid bra. Känner man sig angripen, skall man inte diskutera. Det finns ju alltid olika åsikter tom bland folk som vet bättre än både Du och jag.
Jag har drivit mitt företag i 40 år och har haft affärer med både Tyskland på DM tiden och Eurotiden, och många andra länder. Men jag tror inte att jag vet allt. Jag är alltid öppen för andras tankar och är glad att Du ville diskutera lite med mig.    Fredrik
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: När kan man börja handla (med USD och EURO) igen?
« Svar #31 skrivet: 24 nov-16 kl 19:15 »
Däremot kan man justera reporäntan för att försöka få igång en lagom inflation. Sverige har ju som bekant minusränta just nu, jag vet inte vad euroländernas ränta är just nu men den lär inte vara lika smidig att justera som den svenska.

Räntan styrs av ECB och ECB's enda uppgift i livet är att stoppa inflation till alla kostnader. Tyskarna har fobi för det så och ECB är tyskt.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: När kan man börja handla (med USD och EURO) igen?
« Svar #32 skrivet: 24 nov-16 kl 19:16 »
Nå, för att svara på frågan så verkar det ske en mindre utplaning i slutet av detta år enligt bankerna och om ca två eller fem år en vettig utplaning av läget när inflationen har stabiliserat sig, återstår väl att se om det stämmer...
Bara inflationen inte hamnar på siffror som på 80talet. När jag köpte huset, jag bor i var det 18 % ränta på lånet. Året efter blev det 1,5 % mindre och man kände sig rik, med ett par hundringar mer i månaden.
Att det inte går idag att finansera husköp utan banklån ( det gick inte förr heller för vanligt folk) beror väl närmast på den vansinniga inflationen som råder på fastighetsmarknaden. Stiger den allmänna inflationen lär det inte bli billigare hus av det.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: När kan man börja handla (med USD och EURO) igen?
« Svar #33 skrivet: 24 nov-16 kl 19:19 »
Räntan styrs av ECB och ECB's enda uppgift i livet är att stoppa inflation till alla kostnader. Tyskarna har fobi för det så och ECB är tyskt.
Och här försöker vår kära riksbank att med samma minusränta öka inflationen, som ECB försöker stoppa med samma minusränta. Det skall f..n begripa.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: När kan man börja handla (med USD och EURO) igen?
« Svar #34 skrivet: 24 nov-16 kl 19:23 »
Bara inflationen inte hamnar på siffror som på 80talet. När jag köpte huset, jag bor i var det 18 % ränta på lånet. Året efter blev det 1,5 % mindre och man kände sig rik, med ett par hundringar mer i månaden.
Att det inte går idag att finansera husköp utan banklån ( det gick inte förr heller för vanligt folk) beror väl närmast på den vansinniga inflationen som råder på fastighetsmarknaden. Stiger den allmänna inflationen lär det inte bli billigare hus av det.


Ja, skall det vara någon nytta med inflationen utöver exportsektorns nödandingshjälp så förutsätter det ju att folk kan investera lånade pengar i saker som ger avkastning och som i sin tur också finner avkastning, osv, tex ett hus kan ju vandra en tid då det i princip alltid finns någon som är intresserad av det, medan person ett kan bygga nytt (som person tre kanske inte alls har råd med), osv. Det frigör ju även billiga hus på andrahandsmarknaden för den som inte kan låna, tex.

Som det är nu så är ju inflationen bara en dolkstöt i ryggen.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: När kan man börja handla (med USD och EURO) igen?
« Svar #35 skrivet: 24 nov-16 kl 19:24 »
läste fel

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: När kan man börja handla (med USD och EURO) igen?
« Svar #36 skrivet: 24 nov-16 kl 19:28 »
Inflationen har ett oförtjänt dåligt rykte, inflation så äter ju även upp ens lån. På 60-70 talet kunde ju hälften av ens lån har försvunnit på 10 år bara för att inflationen åt upp värdet. FÖrvisso höjer ju banken räntan för att kompensera.

Devalvering är alltid bättre än alternativet, dvs. åtstramningspolitik.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: När kan man börja handla (med USD och EURO) igen?
« Svar #37 skrivet: 24 nov-16 kl 19:34 »
Greklands huvudsakliga problem började med euron som gjorde att tyska banker ville köpa deras statsobligationer och slutar med euron som gör dom måste köra åtstramningspolitik. Dom fick inte falla, dom tyska bankerna måste räddas, euron kunde ha kollapsat om de tyska bankerna hade fallit. Därför måste Grekland lida och tappa 30% av BNP och en hel generation gå förlorad. För bankerna får inte falla. Och nu när vi skattebetalare bailat ut bankerna måste vi ta till åtstramningspolitik för att få ner skuldberget, de rika schablade till det, de fattiga betalar kalaset.

Det som de tyska bankerna gjorde mot Grekland kallas "predatory lending" för övrigt.

https://www.youtube.com/watch?v=rGvZil0qWPg

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: När kan man börja handla (med USD och EURO) igen?
« Svar #38 skrivet: 24 nov-16 kl 19:38 »
Att Tyskarna är rädda för inflation kan man förstå. De har ju efter första och sen efter andra världskriget haft en hyperinflation som åt upp alla besparingar. En limpa gick som värst på 3 milioner reichsmark.Och en arbetare fick lön 2 gånger i timmen och sprang och handla, <<<<på kvällen var pengarna värdelös. Det är svårt att föreställa sig.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: När kan man börja handla (med USD och EURO) igen?
« Svar #39 skrivet: 24 nov-16 kl 19:41 »
Att Tyskarna är rädda för inflation kan man förstå. De har ju efter första och sen efter andra världskriget haft en hyperinflation som åt upp alla besparingar. En limpa gick som värst på 3 milioner reichsmark.Och en arbetare fick lön 2 gånger i timmen och sprang och handla, <<<<på kvällen var pengarna värdelös. Det är svårt att föreställa sig.

Det gjorde dom med flit, för att dom var nertyngda av krigsskulder emot frankrike. Hyperinflationen var en medveten poltik för att äta upp krigsskulden och visa fingret åt fransmännen och det funkade, efter hyperinflationen var över återhämtade sig Tyskland snabbt och växte snabbt. Frågan är om det inte var bättre än den 10 år långa europeiska recession vi nu har.

Detta är en orsak egen valuta är bra, en stat kan i värsta fall inflatera bort sin statsskuld.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

495 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser