Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Anlägga trädgård genom att pumpa upp bottenslam  (läst 3236 gånger)

Pitchblende

  • Inlägg: 344
  • Awakened Saxon
    • Dalsland
Anlägga trädgård genom att pumpa upp bottenslam
« skrivet: 09 okt-16 kl 12:54 »
Jag har gått och funderat på det här och skulle gärna ha andras tankar på den allmänna genomförbarheten och lämpligheten i detta projekt. såväl som tekniska detaljer.

Jag funderar på att anlägga en trädgård eller annan odlingsmark genom att pumpa upp stora mängder bottenslam från den intilliggande tjärnen. Jag vet att botten är riktigt djup och sörjig, där borde finnas stora mängder näringsämnen som ackumulerat under årtusenden och i dagsläget inte gör någon direkt nytta.

Jag föreställer mig att bygga ett räckverk genom att fälla träd i närheten och stolpa upp liggande stammar så att de sluttar lite in åt land. kanske med 20-30cm mellan stammarna. Räclverk blir i storleksordningen 30m långt och 1.5m högt med vardera ände krökt uppåt land.
Sen skulle en stor mängd ris, främst gran, placeras bakom räckverket, på den sida där slammet ska vara.

Sen tänkte jag mig att bygga en flotte eller brygga kanske 5m ut i tjärnen. Det behöver nog inte vara mer för den är bråddjup. På bryggan ställer jag sen en pump. Det får bli en stor pump som är bygd för flöde snarare än lyfthöjd och dimensionerad efter huvudsäkringen på gården. Kanske runt 8kW. Tanken är alltså att sen sätta sugslangen på en stör och börja pumpa upp bottenslammet på andr sidan räckverket där slammet ges stor möjlighet att flytta ut och på så vis separera från vattnet, samt även filtreras genom riset. På så vis tänkte jag fylla hela detta område med slam, troligen i ett par omgångar med möjlighet för massan att sjunka ihop emellan, och på så vis  få tillgång till all denna näring.

Låter det vettigt?
"My grandfather rode a camel, my father rode a camel, I drive a Mercedes, my son drives a Land Rover, his son will drive a Land Rover, but his son will ride a camel."  ~ Rashid bin Saeed Al Maktoum (1912-1990), Emir av Dubai

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Anlägga trädgård genom att pumpa upp bottenslam
« Svar #1 skrivet: 09 okt-16 kl 13:07 »
Ett kul stolleprojekt skulle jag säga ;D

Näring finns det i slammet, men också tungmetaller. Ta upp lite och skicka för analys innan du sätter igång så du inte ångrar dig sedan.

Slammet kommer att sjunka ihop kraftigt när det avvattnas. Tag upp lite och ställ på tork så du får en känsla för vad du får för material att odla i.

Slam är lite jobbigt att pumpa, kör med en gödselpump eller liknande.

Se upp så du inte underminerar strandbrinken, det vore synd om allt trycks ut i tjärnen igen ;)

Alla större jobb man gör i vatten är tillståndspliktiga, så gör inte för mycket reklam för ditt projekt.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Anlägga trädgård genom att pumpa upp bottenslam
« Svar #2 skrivet: 09 okt-16 kl 13:41 »
Du får nog blanda ut slammet med annat material, enbart slammet blir ingen bra jord. Kanske man snarare borde se det som gödning och lägga ut i ett lager ovanpå befintliga jord? Visserligen är tidigare sjöbotten den bästa odlingsjorden men det är nog inte helt enkel jord att bruka i början.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Anlägga trädgård genom att pumpa upp bottenslam
« Svar #3 skrivet: 09 okt-16 kl 14:31 »
Är det ett mindre muddringsarbete så räcker det med anmälan till länsstyrelsen, är det större så krävs det tillstånd från miljödomstolen

http://www.lansstyrelsen.se/norrbotten/SiteCollectionDocuments/Sv/publikationer/miljo%20och%20klimat/Verksamheter%20med%20miljopaverkan/Muddring.pdf

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Anlägga trädgård genom att pumpa upp bottenslam
« Svar #4 skrivet: 09 okt-16 kl 15:04 »
Miljömässigt låter det oerhört ovettigt. Förutom att det kräver tillstånd alltså.

Bottenslammet innehåller ackumulerade mängder av naturliga tungmetaller, bl.a. kvicksilver.

En av anledningarna till att man inte längre får nydika i skogsmark, är att man bidrar till ackumuleringen av tungmetaller, som finns naturligt i marken, och som följer med vattnet ut i sjöarna.

Jag skulle inte odla något som ska ätas på sådant bottenslam om jag inte noggrant testat det.

Ett sätt att få tag på jord, som inte är jord, är med hjälp av "dåliga" ensilagebalar eller gammalt storbalshö som ska slängas, rulla ut det och snabba på nedbrytningen till jord genom fukt och lite stallgödsel t.ex.

Pitchblende

  • Inlägg: 344
  • Awakened Saxon
    • Dalsland
SV: Anlägga trädgård genom att pumpa upp bottenslam
« Svar #5 skrivet: 12 okt-16 kl 11:40 »
Tack för kloka råd.
"My grandfather rode a camel, my father rode a camel, I drive a Mercedes, my son drives a Land Rover, his son will drive a Land Rover, but his son will ride a camel."  ~ Rashid bin Saeed Al Maktoum (1912-1990), Emir av Dubai

Bojan

  • Inlägg: 53
    • -
SV: Anlägga trädgård genom att pumpa upp bottenslam
« Svar #6 skrivet: 17 maj-17 kl 14:09 »
Jag lånar tråden en stund  ;D
Detta med tungmetaller, gäller det även dy från havet?
Fast den dyn kanske är värdelös pga salt?
Kunskapen är en lätt börda

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Anlägga trädgård genom att pumpa upp bottenslam
« Svar #7 skrivet: 17 maj-17 kl 14:52 »
Tungmetaller kan finnas överallt. För att vara säker så måste man skicka prov på analys. Salt är sällan bra för växter.

Mvh
Magnus

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Anlägga trädgård genom att pumpa upp bottenslam
« Svar #8 skrivet: 17 maj-17 kl 16:34 »
Saltet är inte så stort problem om du inte tar med för mycket vatten. Halten och vilka av de olika tungmetallerna som finns i slammet beror på vad för industri som legat i närheten och påverkat. Bottensedimentet i östersjön har också lagrat mycket fosfor så det kommer att bli aktuellt att suga upp en del i framtiden. Just nu är väl de projekt som är igång mest inriktade på att täcka över de sedimenten så de inte läcker näring till havet.

Det finns en del att läsa om sedimentets innehåll, bland annat har naturvårdsverket och numera havsmyndigheten en hel del på sina sidor. Har du tur har de samlat in data från en botten nära dig.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Anlägga trädgård genom att pumpa upp bottenslam
« Svar #9 skrivet: 17 maj-17 kl 19:38 »
Om man bor på västkusten är det bättre att samla blåstång och kompostera om man vill ha jord från havet. Visserligen finns det mycket snäckskal i bottensedimentet som får upp PH-värdet lite så det är en fördel

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Anlägga trädgård genom att pumpa upp bottenslam
« Svar #10 skrivet: 17 maj-17 kl 19:44 »
Var för krångla till det ? Går bra att odla i sand . http://gronarader.se/boken-om-marktackning-och-om-odling-i-sand

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Anlägga trädgård genom att pumpa upp bottenslam
« Svar #11 skrivet: 17 maj-17 kl 20:29 »
Här i trakten är ju så gott som all åkermark havsbotten som har torkat upp under de senaste 500 åren på grund av landhöjningen. Väldigt mycket torkade upp under perioden 1890-1980.
På många ställen har människan hjälpt till genom att valla in som skydd mot vårfloden i älven och installera pumpar som går när det är högvatten i havet. På några platser måste dikesvattnet pumpas hela tiden.

Vi har en del miljöproblem med tungmetaller och svavelsyrlighet som fälls ut då lera och gyttja dikas och plöjs och kommer i kontakt med luften. Ingenting katastrofalt men helt klart ett betydande problem. Blåleran innehåller naturliga sulfiter som oxideras och både lera och slam innehåller naturliga tungmetaller.
Saltet är däremot inget problem. Efter något årtionde ovan vattenytan har allt saltet urlakats med regnvattnet och återgått till havet. På riktigt nyupptorkad mark kan man ibland se saltbaror där ingenting vill växa men de försvinner snabbt.

På 30-talet muddrade de älvmynningen med ett ångdrivet mudderverk som längs långa rör pumpade bort stora mängder lera och gyttja. De pålade tätt med 2 1/2 x 8 tums plankor så det blev som ett plank som hindrade gyttjan från att rinna ned i älven igen och pumpade upp gyttjan bakom planket.
Somliga försökte så havre och sätta potatis i den nyuppumpade gyttjan redan efter något år då den höll att gå på. Gammelfolket säger att det inte växte som det skulle. När den uppumpade gyttjan hade legat något årtionde blev den förstaklassig åkermark överallt.

Här i byn pumpade de gyttja som helt fyllde upp en sumpig göl som var en sorts blindtarm av älven. Ända in på 50-talet låg leran som en asfaltplan på somrarna. Hård och söndersprucken helt utan växtlighet. På höstarna blev området ett bottenlöst kärr. Småningom tog sly och gräs över och gyttjan tog ihop. På 70- eller 80-talet någon gång sålde byn området på auktion till några driftiga bönder som slet upp slyskogen med rot och nyodlade och kalkade. I dag är "Muddergyttjan" som området kallas bland de bästa åkrarna i byn.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Anlägga trädgård genom att pumpa upp bottenslam
« Svar #12 skrivet: 17 maj-17 kl 20:45 »
Är det nära havet och en liten yta så skall man kärra upp tång årligen för att få fart på jorden.
Brukar ta några kärror vid stranden och köra upp till potatislandet om vårarna man lägger först upp sörjan i en hög så att vattnet torkar ur, annars väger det hur mycket som helst, sedan är det bara att lassa på valfri kärra, tex en traktorkärra...

Havssediment innehåller mest stenmjölspartiklar (ler, leror, mm) och sand är min erfarenhet.
Åtminstone här vid mitten av Östersjön.
(åkermark på gammal sedimentbotten är en annan sak).

Havsslam sliter oerhört på pumparna om man pumpar det direkt, s jag skulle nog använda någon typ av jet-munstycke och en tryckstråle som forslar sedimentet om det gäller slam från havet, det blir en tung, mycket hård skorpa på jorden när det torkar så man måste nog mylla ned det med organiskt material tror jag.

(sagt av erfarenhet från muddringsmassor, dessa tog vi dock med ett skopverk eller pontongrävare, det mesta var nästan ren sand eller mycket tung blålera blandad med skikt av organiskt material.)







Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Bojan

  • Inlägg: 53
    • -
SV: Anlägga trädgård genom att pumpa upp bottenslam
« Svar #13 skrivet: 18 maj-17 kl 14:35 »
Vid våran stuga består marken bara av sten och grus, visst att vi lyckats få den lite grönt genom att slå det lilla gräs som fanns och sedan låta det ligga kvar och förmultna. Med åren har det blivit mer gräs och de senaste åren har vi till och med tyckt att det lönar sig att kasta ut lite gräsfrön på hösten.

Skulle det fungera att ta bottenslam till att fylla igen ojämnheter och täcka stenar med?
Tänker att det blir bara ett tungt lager och att då kanske saltet lakas ur snabbare.
Vi vill ju ha en frodig gräsmatta, både för att leka på och till komposten.
Komposten är den viktigaste källan till odlingsbar gjord då det är sjukt mycket arbete att forsla gjord till ön.
Kunskapen är en lätt börda

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Anlägga trädgård genom att pumpa upp bottenslam
« Svar #14 skrivet: 18 maj-17 kl 22:44 »
Ja, det går nog bra om ni vill jämna ut marken, fast jag tog helt enkelt massor med tång sedan när det var någorlunda jämnt och fint när jag skulle täcka en markschaktning för toatanken vid morfars stuga, detta blev sakta men säkert jord och blev grönt blixtsnabbt, där är ännu matjord då grönmassan byggs upp sakta varje år.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Anlägga trädgård genom att pumpa upp bottenslam
« Svar #15 skrivet: 18 maj-17 kl 22:59 »
Raket som ligger längs stränderna på vårarna blir bra jord när det ruttnar. Bara man plockar bort plasten ur raket är ju resten vattenväxter av olika slag och litet ruttna kvistar. Säkert går det att blanda med bottenslam om man vill få mer jord snabbt.

På Inishmore på Irland är den mesta odlingsjorden konstgjord. Folk samlade tång längs stränderna och blandade med sand och det blev matjord.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

lallas

  • Inlägg: 266
  • En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
SV: Anlägga trädgård genom att pumpa upp bottenslam
« Svar #16 skrivet: 19 maj-17 kl 08:48 »
Det tråkiga med att regelbundet gödsla med kåve (tång) idag är att man förgiftar jorden. Tång ifrån Östersjön hade jag definitivt inte använt i mina jordar. Den tiden då man kunde utnyttja den naturliga och lättillgängliga gödningen är för länge sedan förbi. Lär väl knappast återkomma heller. Det är ju ingen cancer-odling man vill ha.

Det finns iofs grödor som inte tar upp gifterna i dom ätbara delarna så det går att använda kåve ur den synvinkeln men jorden blir ju ändå förgiftad.

Läste för länge sedan någon rapport där dom gjort tester med olika grödor och olika platser längs Östersjökusten. Det var nog bortåt 20 år sedan och läget lär ju inte vara bättre nu...  :'(

Ibland var det bättre förr...
Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Anlägga trädgård genom att pumpa upp bottenslam
« Svar #17 skrivet: 19 maj-17 kl 12:57 »
lallas,

kan du beskriva närmare vilka gifter det rör sig om i Östersjötång?

lallas

  • Inlägg: 266
  • En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
SV: Anlägga trädgård genom att pumpa upp bottenslam
« Svar #18 skrivet: 19 maj-17 kl 13:14 »
Nä du, så insatt är jag inte. Men lite googlande plockar nog fram det. Med tanke på att Östersjön har använts som soptipp under lång tid nu så kan jag tänka mig att det finns en del att välja bland.  :(
Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

lallas

  • Inlägg: 266
  • En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
SV: Anlägga trädgård genom att pumpa upp bottenslam
« Svar #19 skrivet: 19 maj-17 kl 13:47 »
Jag ville så hemskt gärna använda kåven när jag tidigare arrenderade mark och odlade potatis på hobbynivå men gav upp kåven efter att ha forskat i saken. Vill minnas att den rapporten som tillslut fick mig att överge den var gjord i länstyrelsens regi. Kan dock ha fel.

Men när man såg alla lass med kåve som bara låg där och ruttnade bort så gjorde det ont i en. :( Förr i tiden var det ju den naturligaste saken i världen att bönderna var och hämtade den. Precis som man använde och utnyttjade allt. Som sig bör.
Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Anlägga trädgård genom att pumpa upp bottenslam
« Svar #20 skrivet: 19 maj-17 kl 14:05 »
Här finns en notis:  https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/strandernas-tang-kommer-till-nytta

Och som vanligt blir man förbannad när den gamla lösningen kommer fram...

 "– Vi har kommit fram till att det går bra att använda rötrester från alger som gödning, trots vad man tänkte innan om den höga halten av metaller i södra Sverige, säger Catherine Legrand, professor i marinekologi.

Forskarlag ser lösning

Visserligen är halterna av kadmium i rötresterna på gränsen för att man sen ska kunna använda dem som gödsel på åkrarna. Men forskarlaget i Kalmar ser lösningar på detta.
Genom att låta tången rötas tillsammans med till exempel växtdelar eller matrester får man ner kadmiumhalterna betydligt och biogasutvinningen blir dessutom effektivare."

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Anlägga trädgård genom att pumpa upp bottenslam
« Svar #21 skrivet: 19 maj-17 kl 19:17 »
Ok, trist, illa nog med all jädra plast vi har slängt i haven...
Vad vi inte verkar ha tänkt på är att om haven är mättade med gift så KOMMER det med tiden även att drabba jorden ovan vattnet och där kommer det att koncentreras snabbare lokalt, dessutom stannar inte föroreningar som ligger fritt i havet, som man trodde förr, utan kan med tiden färdas till helt andra platser om det inte ligger djupt inbäddat i lera. Hav och Sjöar är över 70% av jordens totala yta, det är idioti att tro att det stannar där för evigt...

Här var det dock ganska ok när de kollade muddermassorna.

Hör med kommunen eller andra om det finns arkiverade mätningar av senare datum, har man tur kan det göra det, tex hos miljö, eller liknande...
Men, min erfarenhet säger att det mest är vid gamla industriområden, kajplatser och liknande bottenslammet inte skall röras då det kan ruva på väldigt underliga saker om man börjar rota i det... Muddring av havsbotten kräver i princip alltid tillstånd.

Kommer nog att fortsätta att använda tång här uppe, men var ju onekligen en ögonöppnare att det är ännu värre ställt än man vill medge...
Slit, släng, köp nytt gör profit på så låga priser det går! Det håller för evigt...







Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt, Okulärbesiktning av Byrålåda

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser