Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alltså det här med ligamenten..  (läst 3937 gånger)

EbbaB

  • Inlägg: 24
    • Småland
Alltså det här med ligamenten..
« skrivet: 09 mar-16 kl 09:37 »
Hej!
Jag vet att det står mycket om det här i många trådar och det finns länkar jag har kollat. Men jag undrar ändå.. :-)
Två av mina fyra getter är dräktiga, två år gamla förstföderskor. Jag har blivit visad av en hur man ska känna där vid svansen och jag hittade rätt och tycker jag känner väldigt tydligt dom raka benen på varje sida.
Igår så hade båda dom dräktiga sjunkit, benen är liksom böjda inåt och det är mjukt omkring svnsroten och dom går mer med svansarna upp än ner. Den ena geten har sjunkit lite mer än den andra.
Men dom visar inga andra tecken på att det är dags, förutom att jag tycker hon som sjunkit mest även är lite "bullig" och mer rosa där bak. Och det hängde även ut en vit skemklump igår.

Så, jag tycker att ligamenten sjunkit avsevärt mycke,  men jag kan inte tänka mig att det kommer kkollas inom ett dygn, för det är som sagt inga andra tecken,dom äter och llåter som vanligt. Så jag undrarhur mycket dom ska sjunka? Läste att dom ska "försvinna helt" vilket dom ju inte riktigt har gjort,jag känner dom ffortfarande som små krokar långt ner men jag kan också nästan känna mina fingrar genom huden under ryggraden. Vilket ju är extremstor skillnad mot dom som inte är dräktiga..

Vad är era tankar?
Tack!❤
Magnoliaomfamningar med pionknopp mot kinden i lavendelvind genom kaprifolflod under vibrerande sommarkärlek mot brun hud med bakgrund av påfågelfjädrar, mörkt hav och musik.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Alltså det här med ligamenten..
« Svar #1 skrivet: 09 mar-16 kl 10:52 »
Hej EbbaB!

När bäckenbanden "försvunnit helt" på mina getter, killade de inom ca ett dygn. När födseln är nära söker de upp en vrå för att föda, krafsar i halmen, lägger sig, reser sig igen för att krafsa litet till... Det låter som dina är på G. Förutom ligamenten så håll utkik efter förändringar i beteendet. Ibland blir de extra sällskapliga och vill ha sin människa hos sig, ibland vill de helst vara ifred. Berätta hur det går!

EbbaB

  • Inlägg: 24
    • Småland
SV: Alltså det här med ligamenten..
« Svar #2 skrivet: 10 mar-16 kl 06:52 »
Det hände ingenting mer igår. Men idag låg en av dom kvar och tittade på mig, medan dom andra reste på sig och hälsade som dom brukar. Jag gick in till henne och märkte att hon andades ljudligt och stötvis och det liksom ryckte vid magen och ryggen.
Sammandragningar? Förvärkar? Hur lång tid kan det va kvar nu? Sen reste hon sig upp och började äta hö.
Magnoliaomfamningar med pionknopp mot kinden i lavendelvind genom kaprifolflod under vibrerande sommarkärlek mot brun hud med bakgrund av påfågelfjädrar, mörkt hav och musik.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Alltså det här med ligamenten..
« Svar #3 skrivet: 11 mar-16 kl 21:24 »
Ryckte?  Kan det ha varit fostret som sparkade?  Du verkar ju vara bekant med dina getter, så kolla även hur mycket killingmat som finns mellan bakbenen.  Detta är inget säkert tecken för när födseln ska ske, men när killingen är född behöver den förstås mat!

  Om geten vill ha ditt sällskap, så har du en högtidsstund att se fram emot!  Öppningsstadiet med förvärkar och krafsande i halm brukar ta ungefär 4 timmar.  Det är under detta stadium som geten brukar boa in sig i en vrå där hon hoppas få vara ifred.  Hon visar om hon vill vara ensam eller ha ditt sällskap.  När hon väl har boat in sig, brukar det vara jobbigt att flytta på henne.  Om du har lösa grindar, kan de sättas upp runt henne lika gärna som att flytta på geten till en killningsbox.

  Utdrivningsstadiet med krystvärkar, geten stönar - eller skriker - och lägger ihop öronspetsarna, brukar ta ungefär 30 minuter.  Killing nummer två efter ungefär 10 minuter.  Det kan ta längre eller kortare tid, och du ska inte oroa dig om du ser att arbetet ändå går framåt när hon jobbar.

  Först kommer en vattenfylld blåsa, som kan spricka eller låta bli.  (Den hjälper till att vidga förlossningsvägen, så ta inte hål på den i förtid!)  Sen ska det komma en liten klöv, tätt följd av en till liten klöv.  Sen brukar det dröja en stund innan en liten nos börjar synas ovanpå klövarna.  Då vet du att fostrett ligger rätt!  :)

  I vissa fall kan det bli problem, och då har du dessvärre inte så lång tid på dig att hjälpa till.

  LYCKA TILL!!!  Jag följer detta drama med spänning!  Och välkommen hit, har jag sagt det?  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

EbbaB

  • Inlägg: 24
    • Småland
SV: Alltså det här med ligamenten..
« Svar #4 skrivet: 13 mar-16 kl 15:28 »
Tack för så beskrivande svar trollmor! :) Ja jag har blivit väl välkommen!
Nu tycker jag det känns som om ligamenten har höjts igen, benen är rakare och jag känner dom tydligare nu igen. Läste att det kan vara så också fast det är lite ovanligt?

Ja min största lilla fining, Hjorna, har haft ett välfyllt juver nu i några veckor. Hon fortsätter att ligga och flåsa om mornarna. Idag är det 146 dagar sen ihopsläpp med bockarna. Ja rycket vid ryggen kan juha vart nåt annat. Visst är jag bekant med gettera, kanske så mycket att jag överanalyserar minsta tecken.. :D

Den andra, Torun, har inte lika stort juver och är också mindre om magen. Hon har däremot en "dubbelspene". Är det nåt som kan ställa till det när hon ska ge di sen?
Magnoliaomfamningar med pionknopp mot kinden i lavendelvind genom kaprifolflod under vibrerande sommarkärlek mot brun hud med bakgrund av påfågelfjädrar, mörkt hav och musik.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Alltså det här med ligamenten..
« Svar #5 skrivet: 15 mar-16 kl 09:03 »
En brukar börja räkna dagar vid brunsten, inte vid bocksläppet. Jag brukar anteckna när geten visar brunst, eftersom de ibland är lite blyga, och de inte gör själva betäckningen med mänskliga vittnen. Getter har ju c:a 21 dagars brunstcykel, så de kan ha sin första brunst nästan 3 veckor efter bocksläpp i vissa fall.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

EbbaB

  • Inlägg: 24
    • Småland
SV: Alltså det här med ligamenten..
« Svar #6 skrivet: 15 mar-16 kl 19:11 »
Bockarna va bara här två veckor och dom på som är dräktiga nu brunstade och parade sig redan första dagarna.
Men jag har sett alltifrån runt 142, 148 och 156 dagar från olika källor. Vad skulle ni säga? Är det sån variation en får räkna med? :)
Magnoliaomfamningar med pionknopp mot kinden i lavendelvind genom kaprifolflod under vibrerande sommarkärlek mot brun hud med bakgrund av påfågelfjädrar, mörkt hav och musik.

EbbaB

  • Inlägg: 24
    • Småland
SV: Alltså det här med ligamenten..
« Svar #7 skrivet: 15 mar-16 kl 19:12 »
Dagar dom är dräktiga alltså.
Magnoliaomfamningar med pionknopp mot kinden i lavendelvind genom kaprifolflod under vibrerande sommarkärlek mot brun hud med bakgrund av påfågelfjädrar, mörkt hav och musik.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Alltså det här med ligamenten..
« Svar #8 skrivet: 15 mar-16 kl 20:27 »
Jag hade lantrasgetter, och de killade efter 148 dagars dräktighet, räknat från betäckningsdagen.  Plus/minus högst fem dagar.  Jag tror siffran kan vara lite olika inom olika raser, och jag tror att det kan skilja lite mellan olika moderlinjer.  Du verkar ju vara väl bekant med dina älsklingar, så om du inte såg själva betäckningen, så kan du ha sett andra tecken och beteendeförändringar som förekommer strax före och strax efter själva parningen.

  Som det nu är får du rikta in dig på att läsa av beteenden.  Fråga dina gosedjur hur de mår, så får du säkert någon typ av begripligt svar när det börjar bli dags.  För min del misstänker jag att du kan bli ditropad, för att "hålla klöv".  Bäst då att du tar på dig ordentligt, och sätter dig så att du kan erbjuda geten en skosula att ta spjärn emot om så behövs.  Svara mjukt och lågmält, när hon bräker och tycker att det är jobbigt.  För det är det ju.

  Men om hon vill vara ifred, så talar hon nog om det också för dig!

LYCKA TILL!!!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Alltså det här med ligamenten..
« Svar #9 skrivet: 17 mar-16 kl 07:56 »
Dagar dom är dräktiga alltså.
Jag brukar räkna lite enkelt med 5 månaders dräktighet plus/minus en vecka, från brunstdatum.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Alltså det här med ligamenten..
« Svar #10 skrivet: 17 mar-16 kl 10:08 »
Japp. För mina lantrasgetter räknade jag 150 dagar +- en vecka från betäckningsdatum eller senaste brunsten om jag inte hade ett exakt datum.

EbbaB

  • Inlägg: 24
    • Småland
SV: Alltså det här med ligamenten..
« Svar #11 skrivet: 30 mar-16 kl 18:42 »
NU minsann har jag känt hur det är när ligamenten är HELT borta! :D På skärtorsdagen fick jag va med om båda getternas förlossningar med bara några timmars mellanrum. Så fantastiskt gulliga och roliga killingar!
Magnoliaomfamningar med pionknopp mot kinden i lavendelvind genom kaprifolflod under vibrerande sommarkärlek mot brun hud med bakgrund av påfågelfjädrar, mörkt hav och musik.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Alltså det här med ligamenten..
« Svar #12 skrivet: 30 mar-16 kl 18:55 »
Kul! Grattis :D ! Bilder?? Gick killningarna bra?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Alltså det här med ligamenten..
« Svar #13 skrivet: 30 mar-16 kl 20:42 »
Grattis till att du fick vara med också!  :D  Visst är det en högtidsstund!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Alltså det här med ligamenten..
« Svar #14 skrivet: 31 mar-16 kl 10:24 »
Ett fint vårtecken med killingar som nu föds. Roligt att dina getter "kompiskillade!" Grattis till alla  :D!

EbbaB

  • Inlägg: 24
    • Småland
SV: Alltså det här med ligamenten..
« Svar #15 skrivet: 31 mar-16 kl 14:07 »
Tack! ❤ Ja det gick bra! Första gick jättefort, bara två bräkande kryssningar sen va den ute, bocken Måns. För andra geten va det jobbigare, fosterhinnan sprack inte så det var trögt och gjorde ont, hon skrek och ville mycket riktigt ta spjärn mot mig med sin klöv. Men till slut kom geten Yrsa ut!
Yrsa stödmatade jag första dygnet för hon åt inte alls och mammans juver va sprängfyllt. Men nu har det rättat till sig, har mjölkat ur en gång efter det.
Idag är dom ute i hagen för första gången och efter ha skuttat och sprungit länge kröp dom båda upp i mitt knä och somnade.

Detta är fantastisk! :D o:)

Tack för era svar och pepp!
Magnoliaomfamningar med pionknopp mot kinden i lavendelvind genom kaprifolflod under vibrerande sommarkärlek mot brun hud med bakgrund av påfågelfjädrar, mörkt hav och musik.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Alltså det här med ligamenten..
« Svar #16 skrivet: 01 apr-16 kl 07:55 »
Åh, så söta och näpna :D ! *vill ha* (Nej, fy på mig, det vill jag inte alls, jag har ju faktiskt egna såna där...)
Skönt att det gick bra! Fosterhinnan med fostervattnet hjälper till att vidga förlossningsvägarna, så det är ingen nackdel om den är hel när geten krystar. När det går hål på den av sig själv så gör det det, men en behöver som människa inte ta hål på den.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 10 användare (2 dolda)
xaelanar, Själv är bäste dräng, Anders Flix, Oskari, Radar, ärt, alternaiv, e bergman

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser