Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göra ett minislott  (läst 2311 gånger)

carolinitza

  • Inlägg: 4
    • Södermanland
Göra ett minislott
« skrivet: 08 jan-16 kl 10:59 »
Hej,

Med för mycket tid över på kvällarna har jag funderat på att bygga ett litet slott till min son.

Håll i er, för nu kommer fackliga termer och kunskap hagla omkring sig...  :P


Min tanke är att ut och plocka småsten och "mura" ihop till ett slott i en storlek av ungefär 60x60 cm. Ungefär i denna stil är jag ute efter; http://static5.depositphotos.com/1005809/501/i/950/depositphotos_5013265-Old-stone-castle.jpg
Ett leksakslott i riktig sten som sonen kan leka med gubbar och katapulter i. Tycker det skulle vara jättehäftigt om jag lyckas göra detta samt att tidsfördrivet passar mig bra.

Jag har några frågor då jag är helt fri från kunskap i detta område samt att jag knappt vet vart jag ska leta eftersom jag inte vet vad jag letar efter.

Men jag behöver ju "mura" stenarna. Vad gör jag det med? Jag vet inte ens, är det cement man använder när man bygger riktiga stenmurar? Skulle jag i så fall kunna använda det här eller bör jag hitta någon form av hobbymaterial?

Tror ni att det är lättare att forma på fri hand när det är så små stenar som det kommer att handla om eller bör jag kanske bygga någon typ av form där jag sen häller ner stenar och "kladd" i?

Det skulle ju vara kul om någon gjort detta innan och kan visa annars behöver jag bara lite tankehjälp i detta.


Tack på förhand!

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Göra ett minislott
« Svar #1 skrivet: 08 jan-16 kl 11:10 »
Vanlig cement funkar fint och det kommer gå jättebra att mura med småsten. Men du kommer säkert få göra det i flera etapper så det inte glider isär i botten när det börjar bli tungt högre upp

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Göra ett minislott
« Svar #2 skrivet: 08 jan-16 kl 11:24 »
Kul idé!
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

carolinitza

  • Inlägg: 4
    • Södermanland
SV: Göra ett minislott
« Svar #3 skrivet: 08 jan-16 kl 12:13 »
Vanlig cement funkar fint och det kommer gå jättebra att mura med småsten. Men du kommer säkert få göra det i flera etapper så det inte glider isär i botten när det börjar bli tungt högre upp

Men va bra! Tur du sa det för det hade jag inte tänkt på, förmodligen upptäckt ganska snart... gissar på att det blir en del trial and error på vägen.

Kul idé!

Tack så mycket! Hoppas det blir som jag tänkt mig.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Göra ett minislott
« Svar #4 skrivet: 08 jan-16 kl 12:30 »
Kom ihåg att lägga stenarna i vatten innan du murar, bruket fäster dåligt på torr sten


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

731 gäster, 3 användare (2 dolda)
Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser