Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sälja rotposter, är det på riktigt?  (läst 7966 gånger)

sneksnex

  • Gäst
Sälja rotposter, är det på riktigt?
« skrivet: 27 nov-15 kl 13:35 »
Hej

Jag har nyligen köpt en skogsfastighet och nu vill jag plocka ner och sälja en del av skogen.
Jag har läst runt massa på internet och det verkar klart och tydligt:
att sälja rotposter är det man får bäst betalt för/minst risk/pengar direkt.

Men att göra det praktiskt är inte lika lätt att hitta nån information om. Var hittar man dessa "stämplare" som åker ut och mäter träden? Vad söker man på? Kan inte hitta nån på internet, utom nån enstaka i småland då, men det här gäller Ångermanland.

Sen tittar jag på rotpost.se som vad jag förstått är där man sen låter budgivare tävla om rotposten. Det finns bara tre annonser uppe där. Känns som lågt intresse med så få..?

Och när jag kollar bland de stora skogsbolagen häromkring så verkar bara sca vara intresserade av rotposter. Norra, norrskog och holmen skriver ingenting på sina sidor om att de köper rotposter.

Så hur kan det bli ett budgivningsförfarande om det bara finns en intressent?


Jag begriper inte riktigt. Är rotposter ett realistiskt alternativ? Vad är det annars som gäller?

mvh



kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Sälja rotposter, är det på riktigt?
« Svar #1 skrivet: 27 nov-15 kl 14:58 »
Tidigare utförde skogsstyrelsen den tjänsten, men det förbjöd den förra regeringen, eftersom det konkurrerade med privata företag.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Sälja rotposter, är det på riktigt?
« Svar #2 skrivet: 27 nov-15 kl 17:32 »
Det finns ett helt forum för skogsfrågor som heter skogsforum.se

Det du efterfrågar, rotpost, finns inte längre eftersom det inte finns några som kan ta på sig uppdraget att stämpla skogen. Det går ut på att de går runt och räknar och mäter träden i skogen.

Numera kan du dels sälja leveransrot, och antingen fast pris på alla huggklasser eller olika priser beroende på om det är timmer eller massaved. Detta säljer du till priser inkl avverkningskostnad. Då kan du begära anbud och se vem som erbjuder mest. Det är svårt att veta vem som erbjuder mest ändå om man väljer att ta olika prisklasser eftersom man inte själv vet hur många procent av ens träd som kommer att klassas som timmer resp massaved och hur mycket röta man har.

Du kan ombesörja avverkningen själv och sälja virket som leveransvirke.
Du kan sälja till SCA etc utan att förhandla om priset och bara ta det priset de erbjuder i sin prislista som finns på hemsidan.
Även norrskog har väl fasta priser som är icke förhandlingsbar.
Om man väljer leveransrot så kan de variera vad som ingår. En del bakar in markberedning, och vissa andra ska ha extra betalt för snöröjning, så var tydlig med vad som ska ingå i priset.
Oavsett vad du väljer så lusläs kontraktet och det ska stå att tvister ska tas i vanlig domstol och inte i skiljedomstol/nämnd.
Ett vanligt problem är att de kör sönder vägen och tycker markägaren ska stå för detta.


Skogsola

  • Gäst
SV: Sälja rotposter, är det på riktigt?
« Svar #3 skrivet: 27 nov-15 kl 20:16 »
Rotposter finns men omfattningen har minskat sedan SV slutade med stämplingen. Andra aktörer kan göra det t.ex hushållningssällskapen. Olika i olika län. Kolla! Skogsägareföreningarna är av princip skeptiska till rotposter. Rotposthandel över nätet har aldrig slagit igenom.  För övrigt gäller det som Olivia säjer.

sneksnex

  • Gäst
SV: Sälja rotposter, är det på riktigt?
« Svar #4 skrivet: 28 nov-15 kl 08:40 »
Ok tack för svaren. Det måste vara så att internet inte hunnit med riktigt i den här frågan. Jag har också hittat nån artikel om att skogstyrelsen slutade mäte, men försöker man finna info om vilken försäljningsmetod som är bäst så tycker google fortfarande att rotpost är det överlägsna.

Det måste vara så att knappt nått har skrivits om det sen det försvann.

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Sälja rotposter, är det på riktigt?
« Svar #5 skrivet: 28 nov-15 kl 09:59 »
Precis som Oliva säger, så oavsett hur du säljer, se till att lusläsa kontraktet.  Skogshandel är rena vildavästern, och du kommer i stort sett alltid att känna dig blåst.

Att sälja på leveransuppdrag är nog nästan det vanligaste nu. Du säger att du vill sälja antingen x antal hektar skog, eller att du vill sälja x antal kubikmeter, och så får dom ta så många hektar som behövs.
Kan ju vara så att du vill ha loss t.ex 350 000 kr, och man vet att nettot brukar bli ca 350 kr/m3, ja, då skriver ni kontrakt på 1000 m3.
Men det gäller ju att ha ett hum om hur många kubik man har på marken, så inte hela skogen ryker.

En vanlig formulering dom lägger in är att dom ska få avverka när dom vill och när det passar dom. Det betyder att dom kan komma med maskinerna när det nyss har regnat 100 mm och köra sönder hela skogen.
En annan som sagt att tvistar enligt skogsbolagen ska avgöras i skiljenämnd. Det beror på att det är svårare för den enskilde att få rättshjälp till det, så därför vågar h'n inte bråka.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Sälja rotposter, är det på riktigt?
« Svar #6 skrivet: 28 nov-15 kl 12:54 »
Jag har också hittat nån artikel om att skogstyrelsen slutade mäte, men försöker man finna info om vilken försäljningsmetod som är bäst så tycker google fortfarande att rotpost är det överlägsna.


Alla aktörer utom norrskog köper väl rotposter? Att de inte har info om det på sin hemsida lär ju bero på att de inte köpt några rotposter den sista tiden eftersom ingen erbjudet dem rotposter. Min far sålde alltid skogen som rotposter förrut när skogsstyrelsen stämplade skog. Helst vill ju skogsbolagen köpa enligt avverkningsuppdrag och efter deras egna prislistor. En vinter ringde SCA till mig och sa att de höll på att avverka på grannskiftet så de undrade då om de inte kunde ta ned några hektar på min mark också. Detta sparar ju pengar åt dem eftersom de redan hade maskiner på plats.

Här är en länk som beskriver lite saker som leveransrot etc:
http://www.kunskapdirekt.se/sv/KunskapDirekt/Avverka/Avverka-sjalv-eller-leja-bort/Leja-bort/

sneksnex

  • Gäst
SV: Sälja rotposter, är det på riktigt?
« Svar #7 skrivet: 27 jan-16 kl 13:06 »
Ja fy farao, tack så mycket för alla råd jag fått här de har varit till stor hjälp.. det är verkligen VILDA VÄSTERN att sälja skog.

Efter att ha begärt in offerter från en bunt olika aktörer, både de stora samt lokala sågar så trodde jag att jag hade fått ett bra bud.
Har varit stenhård med att jag vill ha fastpris per m3fub oavsett sortiment.
Ingen har velat gett mig det. Efter mkt tjat har de flesta sagt "ok" - och sedan skickat mig prislistor med olika priser per sortiment i alla fall... Som om jag vore efterbliven eller nått...
Ett par har tillslut gått med på att ge mig fastpris oavsett sortiment. Men jag har fått KRIGA för det.

Slutligen trodde jag att jag fått ett bra fastpris oavsett sortiment per m3fub. 355kr m3/fub fastpris oavsett sortiment från den största aktören.

Anländer till deras kontor avtalad tid för kontraktskriving, alla detaljer är utmejslade.
Börjar läsa kontraktet och se på fan. Det är inte ett pris oavsett sortiment trots allt, utan de har delat upp det med ett pris (355kr/m3fub) för alla sortiment.... UTOM för bränsle/industrived då gäller 53kr/m3fub.....

Helt jävla obegripligt jag har varit glasklar att jag vill ha ett pris oavsett soritment nått annat är jag inte intresserad av. Har försäkrat mig om det flera gånger, annars är ju priset useless att jämnföra mot andra med.

Denna siffra 53kr/m3fub har aldrig ens presenterats för mig.


Jävla fuling de försökte med. Hoppades väl att jag bara skulle öga igenom och skrivapå.

De är så jag storknar nästan.

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Sälja rotposter, är det på riktigt?
« Svar #8 skrivet: 27 jan-16 kl 13:35 »
Ja det där är en bransch som lever på att mygla i stort och smått. När det väl är avverkat så kommer nästa del.. Att det kommer diffa lite med vad som avverkades mot det som betalas, eller så försvinner det något lass GROT, betalningar som uteblir.. Alltid är det något och alltid märkligt nog i deras favör.

Pratade med lite skogsägare här omkring om att det vore sjukt intressant om någon oberoende skogsforskare kunde titta på detta "småmyglande" längs hela kedjan. Jag är övertygad om att vi pratar om miljardbelopp per år för hela Sverige.

För övrigt tycker jag att det låter märkligt att du inte får ett fast kubikpris. Grannen kör inte med något annat, han får in priser från 3-4 aktörer varje gång..
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Sälja rotposter, är det på riktigt?
« Svar #9 skrivet: 27 jan-16 kl 18:29 »

Anländer till deras kontor avtalad tid för kontraktskriving, alla detaljer är utmejslade.
Börjar läsa kontraktet och se på fan. Det är inte ett pris oavsett sortiment trots allt, utan de har delat upp det med ett pris (355kr/m3fub) för alla sortiment.... UTOM för bränsle/industrived då gäller 53kr/m3fub.....

Jag tror inte det är möjligt att få bara ett pris på allt, utan att man alltid får ett pris på "allt" förutom det som klassas som rötved/vrak/bränsle. Jag äger några hektar gammal granskog och skogsbolaget sa att kanske 20-30% är röta. Jag sålde lite stormfälld skog och då gick det mesta som vrak och de flisade upp veden på plats och körde till värmeverket. Jag fick också 50kr fubben.
Det pris du blev erbjuden lät dock lågt för jag trodde priserna hade gått upp mycket sen 2011 då jag blev erbjuden ca 330kr per fub.

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Sälja rotposter, är det på riktigt?
« Svar #10 skrivet: 27 jan-16 kl 18:48 »
Ja, vraket kommer de aldrig att väga in i det fasta priset. Orsaken är ju given, det går inte att göra någon uppskattning av hur mkt man får vraka pga röta. Så ett fast pris innebär ett pris för allt som inte vrakas.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Sälja rotposter, är det på riktigt?
« Svar #11 skrivet: 27 jan-16 kl 19:00 »
Ja, vraket kommer de aldrig att väga in i det fasta priset. Orsaken är ju given, det går inte att göra någon uppskattning av hur mkt man får vraka pga röta. Så ett fast pris innebär ett pris för allt som inte vrakas.

Jaha, men vrak är väl samma sak som "bränsle/industrived"?
Du skriver ju ovan att det är konstigt att sneksnex inte har fått ett fast kubikpris. Han fick ju två. Jag tycker det inte är konstigt för det kommer alltid finnas ett sortiment som de inte vill betala för.

Min farhåga är ju att om man tar bara ett pris kanske de kasserar mer som vrak än vad de hade gjort om man hade tagit flera klasser, som timmer resp massaved.
Det som inte duger som timmer kanske de slänger till vrak och så får de jättefint timmer för 300kr fubben fast de borde betala 600kr fubben för timmer.

Sneksnex menar ju att han tror att han ska hitta någon som betalar över 300kr per fub och även 300kr för allt vrak/flis/bränsleved etc. Då måste man ju ha väldigt fin skog om de ska ta den risken, typ 100% tall eftersom det är mindre risk för rötskador på tall än på gran.

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Sälja rotposter, är det på riktigt?
« Svar #12 skrivet: 27 jan-16 kl 19:47 »
Jaha, men vrak är väl samma sak som "bränsle/industrived"?
Du skriver ju ovan att det är konstigt att sneksnex inte har fått ett fast kubikpris. Han fick ju två. Jag tycker det inte är konstigt för det kommer alltid finnas ett sortiment som de inte vill betala för.

Min farhåga är ju att om man tar bara ett pris kanske de kasserar mer som vrak än vad de hade gjort om man hade tagit flera klasser, som timmer resp massaved.
Det som inte duger som timmer kanske de slänger till vrak och så får de jättefint timmer för 300kr fubben fast de borde betala 600kr fubben för timmer.

Sneksnex menar ju att han tror att han ska hitta någon som betalar över 300kr per fub och även 300kr för allt vrak/flis/bränsleved etc. Då måste man ju ha väldigt fin skog om de ska ta den risken, typ 100% tall eftersom det är mindre risk för rötskador på tall än på gran.
Menade exakt dom du skrev.. Förtydligade bara mitt första inlägg. Läste för snabbt och förstod inte att det var vraket som avsågs.
Och som du skriver så riskerar man ju att de slänger med lite för mkt i vrakhögen. Men det kommer man nog inte ifrån. Det är bara olika sätt att bli blåst på.. :)
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Sälja rotposter, är det på riktigt?
« Svar #13 skrivet: 27 jan-16 kl 22:47 »
Jag ser inte riktigt poängen med att försöka få ett fast pris för allt.  Om man har 5000 hektar skog så kanske man har en förhandlingsposition, men knappast annars.  Kör man på för hårt med ett fast pris så blir det ju att dom betalar sämre för timret för att ha råd med massaveden.

Och några dramatiska prisskillnader sen 2011 lär det inte vara.. det ligger ju på samma nivå alltid. Nån hundralapp upp eller ner.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Sälja rotposter, är det på riktigt?
« Svar #14 skrivet: 28 jan-16 kl 06:11 »
Vitsen är ju att kunna jämföra uppköpare mot varandra på ett enklare sätt. Men visst finns risken att man får ett lägre totalpris, iaf om man typ bara avverkar någon gång per generation.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Sälja rotposter, är det på riktigt?
« Svar #15 skrivet: 28 jan-16 kl 08:06 »
Jag förstår inte heller varför du vill ha enhetspris på alla sortimenten? Om det du avverkar är något annat än exemplariskt skött trakthyggesbruksskog, kommer du ofrånkomligen få ett antal olika vältor* liggandes ute vid vägen; gran/talltimmer, klentimmer, barrmassaved, lövmassaved, rötved, brännved osv, så kommer flishögen ett par månader senare. Och varför i hela friden ska då skogsbolaget betala lika för allt? Grejerna ska ju inte ens till samma ställen; det är ju ingen som kör massaved till ett sågverk t ex.
Så jämför du offerterna som de är, med de olika sortimenten för sig :) !

* ordet "välta" kan översättas till rikssvenska som "trave med stockar"
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

sneksnex

  • Gäst
SV: Sälja rotposter, är det på riktigt?
« Svar #16 skrivet: 28 jan-16 kl 08:32 »
Min oerfarenhet av averkning lyser igenom märker jag. Att begära ett fastpris för samtliga sortiment var ett råd jag fick av en som hjälpt mig med lite regler och skatt å sånt.

Jag tänker att risken för mig blir mindre, volymen kan ju skilja till inmätning men priset är ju detsamma oavsett hur de hugger och sorterar skogen.

De offerter jag fått använder sig inte heller av samma indelning sortiment.

Exempel:
En har valt ett fastpris för alla sortiment men olika pris per skifte. (min avverknings idé har växt sen originalposten)
En har fastpris för alla sortiment, utom rötved.
En vägrar ge fastpris och vill bara ge prislista för avverkningsuppdrag.
En har fastpris och delar upp på timmer, björkmassa, barrmassa och röt.
En har fastpris och delar upp på talltimmer, grantimmer, lövmassa, barrmassa och röt.


Det blir jättesvårt att räkna på.. därför fastnade jag för de som kunde ge fastpris oavsett sortiment. Jag är lagt åt att försöka minimera min risk när jag gör affärer därför kändes det klokt att få ett fastpris så det inte blir godtyckligt vilka instruktioner gubben som kör skördaren får.

Fråga:
Om man delar in fastpris per m3fub i olika sortiment, vad skiljer då den leveransrotköp med fastpris per m3fub från ett averkningsuppdrag med prislista?

Men jag är fel ute alltså menar ni? Inte lätt detta :P

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Sälja rotposter, är det på riktigt?
« Svar #17 skrivet: 28 jan-16 kl 09:36 »
Kan den som gav dig rådet om ett fastpris för alla sortiment, menat alla sortiment var för sig... ?  För det är ju en viss fördel, då vet du vad du kommer att få för dom olika varianterna.  Dock finns då risken att du missar en tillfällig pristopp, men så är det ju alltid. Vill man försäkra sig om ett grundpris, så får man vara beredd på att kanske vinna ibland, eller förlora ibland.

Att skördaren skulle köra slarvigt ser jag som en rätt liten risk. Jag tycker alltid dom varit väldigt duktiga på att ta ut maximalt av alla träden, och dom har ju även prislistan inlagd i datorn i maskinen, så om föraren vill göra fel så protesterar datorn.
Dom får ut betydligt mer timmer än om man går själv med motorsåg och måttband.

Timmer delas ju sen också in i en rad olika klasser, där det bästa väl kanske betalas uppåt 600 kr, och sen neråt till kanske 480.
Sen har du massaveden på kanske 280?

Så det säger sig ju självt att det inte är så lämpligt med ett fastpris på alltihop.  Då kommer du att få 350 för timmer av toppkvalitet...
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

sneksnex

  • Gäst
SV: Sälja rotposter, är det på riktigt?
« Svar #18 skrivet: 28 jan-16 kl 10:22 »
Kan den som gav dig rådet om ett fastpris för alla sortiment, menat alla sortiment var för sig... ?  För det är ju en viss fördel, då vet du vad du kommer att få för dom olika varianterna.  Dock finns då risken att du missar en tillfällig pristopp, men så är det ju alltid. Vill man försäkra sig om ett grundpris, så får man vara beredd på att kanske vinna ibland, eller förlora ibland.

Att skördaren skulle köra slarvigt ser jag som en rätt liten risk. Jag tycker alltid dom varit väldigt duktiga på att ta ut maximalt av alla träden, och dom har ju även prislistan inlagd i datorn i maskinen, så om föraren vill göra fel så protesterar datorn.
Dom får ut betydligt mer timmer än om man går själv med motorsåg och måttband.

Timmer delas ju sen också in i en rad olika klasser, där det bästa väl kanske betalas uppåt 600 kr, och sen neråt till kanske 480.
Sen har du massaveden på kanske 280?

Så det säger sig ju självt att det inte är så lämpligt med ett fastpris på alltihop.  Då kommer du att få 350 för timmer av toppkvalitet...

Ja det kanske var så han menade. Jag börjar tro det =)

Några 600kr för nått sortiment tror jag inte jag kommer få här i mellan norrland dock. Det absolut högst jag sett från nån är tallsågstimmer för 420kr/m3f

Exempel på två fastprislistor för leveransrotköp jag fått är:

// Lokal aktör 1:
Barrmassaved 195:-/m3f 
Lövmassaved 165:-/m3f 
Gransågtimmer 405:-/m3f 
Tallsågtimmer 420:-/m3f   
Rötved 100:-/m3f

// Lokal aktör 2:
Timmer 400 kr/m3fub
Barrmassaved 195 kr/m3fub
Björkmassaved 160 kr/m3fub
Röt o industrived 100 kr/m3fub


I ljuset av dess priser är väl inte 355kr/m3fub oavsett sortiment så dåligt?
Men det faller ju platt om inte rötved ingår förståss som ni nämner ovan finns risk att det hamnar en hel del i den kategorin om det bara finns två sortiment i avtalet.

MVH

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Sälja rotposter, är det på riktigt?
« Svar #19 skrivet: 28 jan-16 kl 11:44 »
Det är väl nettopriser du fått då, efter avverkningskostnaderna?    Om man googlar fram Norrskogs prislista så ser man att toppnoteringen för tall av högsta kvalitet är 773 kr. Gran 515 kr.

Och man räknar väl bort 120-150 kr för avverkningskostnaderna.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

772 gäster, 3 användare
addebadde, skogaliten, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser