Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var hittar man segjärn?  (läst 2840 gånger)

Mikael1

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
Var hittar man segjärn?
« skrivet: 28 aug-15 kl 09:26 »
Hej!

Jag hade tänkt börja gjuta lite som hobby och undrar om någon av er vet var jag kan få tag på segjärn? Finns det inget företag som säljer tackor färdiga för gjutning?

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Var hittar man segjärn?
« Svar #1 skrivet: 30 aug-15 kl 20:27 »
Segjärn?
Menar du gjutstål?..... eller sånt där segt gjutjärn som utomlands kallas för "ductile cast iron"?
Såvitt jag vet så kräver alla dylika material en väldigt speciell gjutteknik och så lär de ställa höga krav på formarna eftersom de är (eller var) mera trögflytande än vanligt gjutjärn. Om jag inte minns fel var det något problem med smältningen också så de går kanske inte att smälta i en vanlig kupolugn...... i värsta fall......

Jag är illa rädd att då kommer att få arbeta en tid och göra många misstag innan du lyckas smälta och gjuta vanligt gjutjärn med hyggligt resultat.

Vad har du tänkt använda för typ av smältugn?
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Var hittar man segjärn?
« Svar #2 skrivet: 30 aug-15 kl 22:26 »
Skillnaden mellan "vanligt gjutjärn" och segjärn är att segjärnet är legerat, eller "ympat" med en aning magnesium, vilket får kolet att bilda mikroskopiska kulor istället för fjäll, som i vanligt gjutjärn.
Eftersom kolhalten är ungefär densamma så borde det inte vara svårare att gjuta segjärn än annat gjutjärn.

Om man tar reda på en materialbeteckning för den segjärnskvalitet man önskar (t ex EN 1563 eller SS 140717) och sedan googlar på den så är det snabbt gjort att hitta leverantörer.

Men om man ska börja med hobbygjutning så föreslår jag att man först testar att smälta om gjutjärnsskrot, så man inte förstör dyrt material på sina första misslyckade experiment.  Det finns gott om gamla motorblock, avloppsrör, spisplattor mm att utgå ifrån.  Var dock noga med att rensa bort detaljer av andra metaller, grov rost mm från skrotet innan smältning.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Var hittar man segjärn?
« Svar #3 skrivet: 31 aug-15 kl 08:17 »
Tack för att du rättade mig.
Tydligen var mina kunskaper precis så föråldrade som jag misstänkte.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Mikael1

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
SV: Var hittar man segjärn?
« Svar #4 skrivet: 08 sep-15 kl 20:30 »
Tack för de snabba svaren! Ok, då skall jag bara ta reda på vad det är för segjärnskvaliteter som är aktuella för projektet då.

Jag hade tänkt bygga en enkel ugn i eldfast tegel och värma den med kol och blåsbälg, men förslag på alternativa tillvägagångssätt mottages tacksamt!

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Var hittar man segjärn?
« Svar #5 skrivet: 08 sep-15 kl 21:21 »
Ja säkert skall det gå att bygga en ugn...... men eftersom det är oerhört tungt att pumpa in tillräckliga mängder luft med handkraft tycker jag du skall satsa på någon sorts elektrisk fläkt eller blåsmaskin av något slag i stället för blåsbälg. Det handlar om enorma mängder luft.
Innan elektricitetens tid använde man ångmaskiner eller ännu tidigare vattenhjul för att driva bälgarna till ugnar där man smälte järn.

Det går inte att smälta järn med stenkol. Järnet tar nämligen upp föroreningar ur kolet. Du behöver koks eller träkol. Helst koks för det har större energitäthet vilket innebär att du lättare får upp tillräckligt hög värme i ugnen. Koks är stenkol som man har hettat upp i en lufttät koksugn så att gasen har avgått och endast det rena kolet blivit kvar.

Mina begränsade kunskaper i småskalig gjuteriteknik är väldigt föråldrade. Närmast på 1920-talsnivå........ och på den tiden var det ju kupolugnar som gällde på små gjuterier.... Är det en sådan du har tänkt bygga? ....eller har det kommit någon nyare konstruktion?
En kupolugn bygger man normalt av en speciell eldfast massa inne i ett skal av järnplåt.

Här är en intressant internetlänka om små kupolugnar:
https://books.google.fi/books?id=WKBcQBbkuhAC&pg=PA11&lpg=PA11&dq=foundry+cupola+design&source=bl&ots=RIQiq9RPs-&sig=GeYJrgCRtLLWyPBXC9YYwNYTSuo&hl=sv&sa=X&redir_esc=y#v=onepage&q=foundry%20cupola%20design&f=false
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Var hittar man segjärn?
« Svar #6 skrivet: 08 sep-15 kl 21:56 »
Man kan ju också med fördel elda med olja eller gas i en smältugn. Undrar om man kan få tillräcklig värme med en lämplig inmurning framför oljebrännaren från en vanlig villaoljepanna?

Annars har man ju förr i tiden inom järn- och stålindustrin gärna eldat kol, koks eller ved i en gasgenerator (typ gengasaggregat) och använt gasen för olika slags ugnar. Den tidigaste tillämpningen av detta kallades "Ekmans koltorn". Det var också vanligt att man använde den brännbara masugnsgasen för sådana ändamål.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

779 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, wazi, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser