Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ser man om hon killat färdig?  (läst 3198 gånger)

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
Hur ser man om hon killat färdig?
« skrivet: 22 jan-15 kl 09:41 »
Natten har varit  lång och börja lite trist med att en blivit stångad av gammel geten. Har gått och väntat en vecka på när en av getterna skulle sätta igång att killa. Skaffa kamera för att kunna hålla ögon på henne och i går kväll strax efter tolv så börja hon släppa slem. Tänkte att det inte skulle dröja länge men tiden ticka och hon vagga hit dit och skrapa med benet men tycktes inte ha krystvärkar. Vid fem la jag mig och satte på larm till sex och såg inte ut att hänt något på skärmen då. 7:40 så kom killingen som tråkigt nog var död men efter det har inget hänt. Hon krystar inte eller något utan ligger ner och vilar. Har inte sett moderkakan än och bakom så är det typ liten bubbla som hänger. Det är första gången för henne och då det tog sin tid så är jag lite orolig. Kan hon ha killat färdigt ?  Lade även märke i går kväll att hon slicka/sög sig på ena spenen. Något att oroa sig för? Vi har inte tänkt mjölka henne vidare.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hur ser man om hon killat färdig?
« Svar #1 skrivet: 22 jan-15 kl 12:46 »
Tråkigt att killingen dog :'( , var den dödfödd?
Det är mycket ovanligt att en get som får sin första killing får mer än en, så det lär inte komma någon mer killing. Bubblan som hänger ut genom slidöppningen är fosterhinnor eller efterbörd (moderkaka, som det heter i mänskliga sammanhang). Nu har det gått några timmar sedan du skrev, har hela efterbörden släppt nu? Har den inte gjort det bör du ringa veterinär!
Har getterna fått E+selen i slutet av dräktigheten? Det kan hjälpa, inte bara killingarnas muskeltonus, utan även minska risken för kvarhållen efterbörd.
Mjölka ur juvret, spara gärna råmjölken i så förpackningar i frysen. Kan behövas när någon annan liten killing är svag! Hon borde inte börja producera mjölk nu när killingen är död, eftersom det är diandet som sätter igång mjölkproduktionen.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Hur ser man om hon killat färdig?
« Svar #2 skrivet: 22 jan-15 kl 13:50 »
Mjölka ur juvret, spara gärna råmjölken i så förpackningar i frysen. Kan behövas när någon annan liten killing är svag! Hon borde inte börja producera mjölk nu när killingen är död, eftersom det är diandet som sätter igång mjölkproduktionen.

Är tveksam till om det stämmer..  Om du skriver att mjölkproduktionen sätter igång vid diandet skall man väl inte mjölka ur ens råmjölken? På fårsidan på facebook frågas ofta om man ska mjölka ur råmjölken på en tacka som bara född döda lamm, och då tycker alla att man inte ska röra för då sätter mjölkproduktionen igång. Inte ens råmjölken ska man ta säger de.

Beträffande killingen så beklagar jag naturligtvis att den dog.. Kom den ut åt rätt håll (framfötterna först) eller var det ett felläge?

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Hur ser man om hon killat färdig?
« Svar #3 skrivet: 22 jan-15 kl 15:44 »
Känns så tråkigt för henne när det var hennes första. Var lite orolig för att där skulle vara två då hennes syster och en till fick två st i fjol och det var deras första födsel. Ringde veterinär en kort stund efter att skrev inläggen och fråga och han sa att jag skulle känna efter lite försiktigt om det kan vara nått mer. Men kände inget så vi det som syntes var troligast efterbörden och att vi skulle avvakta och se om hon släpper. Ringde igen för en stund sen och fråga då moderkakan inte kommit än utan hänger så skulle vi avvakta lite till. Hur lång tid kan det ta?

Hon har fått b vitamin och lite E- selen lite då och då den senaste månaden men inte varje dag. Ingen aning vilket håll den kom men tror inte det var felläge då hon inte legat och krystat den tid jag titta till henne. Hon var mer orolig än de andra två vid första gången.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Hur ser man om hon killat färdig?
« Svar #4 skrivet: 22 jan-15 kl 16:35 »
Ringde igen för en stund sen och fråga då moderkakan inte kommit än utan hänger så skulle vi avvakta lite till. Hur lång tid kan det ta?

Ingen aning vilket håll den kom men tror inte det var felläge då hon inte legat och krystat den tid jag titta till henne.

Vet inte om jag förstår, menar du att delar av moderkakan hänger utanför? Jag hade ett får där moderkakan hängde utanför i flera timmar så jag drog lite i den men det ska man inte göra för då kan den  gå av och djuret kan få infektion som följd. Du kan ta tempen på henne. Om den är normal är det nog ingen fara.
Att jag frågar om felläge är för jag tänkte att killingen kanske inte tog sig ut och då kan man behöva dra ut den innan den dör. Jag har själv klantat till det vid en lamning för jag förstod inte att ungen satt fast fel. Kanske inte är så vanligt med felläge om det bara är en killing i magen men om det dröjer mer än en timme utan att moderkakan kommer ska man stoppa in handen och dra ut de som är kvar har jag läst.

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Hur ser man om hon killat färdig?
« Svar #5 skrivet: 22 jan-15 kl 19:00 »
Jag tror inte den lille låg fel men kan inte säga säkert då ingen var där när den kom. Det har hänt en gång att en hamnat i felläge och då har geten i frågat legat ner och krystat utan att något hänt/synts på ett litet tag. Det jag mena med hänger är att de är slamsor/hinnor som hänger ut en bit. Vet att hos fåren så brukar det dröja ett två timmar eller lite till innan hon släpper moderkakan. I sällsynta fall så har de inte släppt efterbörden och då har veterinär gett sprutan. För övrigt så har hon ätit lite grönsaker och druckit. Om det inte händer något ikväll så skulle vet komma imorgon.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hur ser man om hon killat färdig?
« Svar #6 skrivet: 22 jan-15 kl 21:22 »
Är tveksam till om det stämmer..  Om du skriver att mjölkproduktionen sätter igång vid diandet skall man väl inte mjölka ur ens råmjölken? På fårsidan på facebook frågas ofta om man ska mjölka ur råmjölken på en tacka som bara född döda lamm, och då tycker alla att man inte ska röra för då sätter mjölkproduktionen igång. Inte ens råmjölken ska man ta säger de.
Det lär inte sätta igång fullskalig mjölkproduktion bara för att någon en gång mjölkar ur råmjölk ur ett (kanske fullt) juver på ett djur som fått dödfödda ungar. Att geten slickat på sitt juver, i det här fallet, tyder på att juvret är lite ömt, fullt med råmjölk och skulle behöva tömmas (alternativt att geten är en självmjölkare). Det är killingens ständiga diande som skickar signaler till getens kropp att producera mer mjölk - ju oftare signalerna kommer, desto mer mjölk blir det.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

742 gäster, 3 användare
Be, Bustera, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser