Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Killingarna kom några dagar för tidigt  (läst 3233 gånger)

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
Killingarna kom några dagar för tidigt
« skrivet: 20 jan-15 kl 21:01 »
Har två getter och en bock, den ena är dräktig och den andra är numera mamma till två små killingar. Den senaste månaden har bocken varit ganska stygg mot geten som killa nyligen.
När jag kom ut en morgon förra veckan så låg låg killingar, get och efterbörd i olika hörn av boxen medan bocken stod mitt i och såg inte ut att låta geten ta hand om killingarna.
Trodde först att de var dödfödda, men de andades båda två så vi flytta get och killingar till ett uppvärmt utrymme och hjälpte dem dia några dagar tills de kunde gå själva. Geten har verkat lite stressad den senaste tiden och det tror jag kan vara anledning till att de kom för tidigt.
Frågan är vad som ska hända nu, när kan get och killingar släppas ihop med de andra.
Vad kommer hända när nästa get ska killa. Kommer bocken bete sig likadant, kan ju nämna att han varit betydligt snällare mot den andra geten.
Hur ska jag hantera situationen framöver?


olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Killingarna kom några dagar för tidigt
« Svar #2 skrivet: 20 jan-15 kl 23:52 »
Frågan är vad som ska hända nu, när kan get och killingar släppas ihop med de andra.
Vad kommer hända när nästa get ska killa. Kommer bocken bete sig likadant, kan ju nämna att han varit betydligt snällare mot den andra geten.
Hur ska jag hantera situationen framöver?

Inte lätt, för du kan ju knappast ha bocken ensam i flera månader, för de ska ha sällskap helst av artsfrände. Har du olika boxar i samma utrymme kan det funka att ha honom i egen box och de andra två i box utanför med sina killingar. Är det utegångsdjur som går ute men har möjlighet att gå in skulle jag inte ha mina nyfödda killingar ute än på en månad. Du kan prova släppa ihop dem och går det inte bra hade jag haft dem åtskilda. Jag har ingen erfarenhet av att bocken varit elak mot killingar eller getter, däremot att ena geten dum mot en annan gets killing, så de var i skilda utrymmen inne. Det gick över när killingen blev lite äldre och de kunde vara ute mer. Bra att du lyckades rädda killingarna så de fick komma åt att dia!

macker

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Killingarna kom några dagar för tidigt
« Svar #3 skrivet: 21 jan-15 kl 09:03 »
Det är det ständiga problemet när man har både get och bock och man bara vill ha en kull killingar per år. Vi skiljer från bockarna efter killingningen och sen får dom vara åtskilda tills dom ska betäcka i aug sept igen. Brunsten brukar upphöra på vårkanten så då kan man kanske chansa att ha dom tillsammans.
Du får ha ett par bockar så dom har sällskap av varandra. Egentligen trivs dom bäst så  ;)

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Killingarna kom några dagar för tidigt
« Svar #4 skrivet: 21 jan-15 kl 16:50 »
Vi skiljer från bockarna efter killingningen och sen får dom vara åtskilda tills dom ska betäcka i aug sept igen.  (...) Du får ha ett par bockar så dom har sällskap av varandra. Egentligen trivs dom bäst så  ;)

Enl min uppfattning är detta den bästa modellen även om jag skiljt av bockarna innan killningarna börjar. Bockar trivs alldeles utmärkt i egen grupp som är det naturliga sättet för dem att leva. När dina getter har killat färdigt har du antagligen fått en och annan bockkilling. Din bock mår inte illa av att stå i egen box/hage (men den måste vara stabil) bredvid eller mitt emot getter och killingar tills någon eller flera av hans söner kan göra honom sällskap vid 3-månaders ålder. Då ska de skiljas från mödrar och systrar och det är ju alltid trevligt att behålla någon man själv fött upp  :).

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Killingarna kom några dagar för tidigt
« Svar #5 skrivet: 05 mar-15 kl 13:41 »
Nej, bocken trivs inte ensam.  Det är något man måste utsätta honom för för att skydda getterna.  En vild getflock går tillsammans hela året, och bockarna hjälps åt med försvaret mot yttre fiender.

  Fårabaggar däremot går i baggflock på sommaren.  Mina baggar gick med getterna, och tackorna gick för sig.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Killingarna kom några dagar för tidigt
« Svar #6 skrivet: 06 mar-15 kl 06:21 »
I det vilda går getter och bockar i separata flockar, som Jakobn säkert läst om i Heidrun. Därför bör vi som håller getter i fångenskap försöka efterlikna detta.
Jag har mina bockar, både vuxna och avvanda bockkillingar, på bete separat hela sommaren. Getterna har sin flock, och ingen verkar vara missbelåten med detta - förrän det blir höst, men då får de träffas, så då är alla återigen nöjda.
Förslag till lösningar på bockproblemet:
1: Behåll en bockkilling som sällskap till pappa.
2: Låna ut bocken till någon som har andra bockar, om du inte har bete och foder åt fler bockar just nu.
3: Kastrera eller slakta bocken (fast då behöver du en ny i höst...)
4: Skaffa en till obesläktad bock, som kan betäcka getkillingarna när de blir stora nog.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Killingarna kom några dagar för tidigt
« Svar #7 skrivet: 06 mar-15 kl 06:41 »
Bra råd, skräptanten! Jag känner inte till några djurflockar i det fria där könsmogna unghanar tillåts vara kvar i flocken. De  brukar ströva omkring och söka sig till flockar med andra hanar. Vid brunsttid söker handjuren upp honflocken och kämpar då om vem som ska få föra sina gener vidare.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Killingarna kom några dagar för tidigt
« Svar #8 skrivet: 06 mar-15 kl 07:03 »
I det vilda går getter och bockar i separata flockar, som Jakobn säkert läst om i Heidrun. Därför bör vi som håller getter i fångenskap försöka efterlikna detta.
Jag har mina bockar, både vuxna och avvanda bockkillingar, på bete separat hela sommaren. Getterna har sin flock, och ingen verkar vara missbelåten med detta - förrän det blir höst, men då får de träffas, så då är alla återigen nöjda.
Förslag till lösningar på bockproblemet:
1: Behåll en bockkilling som sällskap till pappa.
2: Låna ut bocken till någon som har andra bockar, om du inte har bete och foder åt fler bockar just nu.
3: Kastrera eller slakta bocken (fast då behöver du en ny i höst...)
4: Skaffa en till obesläktad bock, som kan betäcka getkillingarna när de blir stora nog.
Någon av de  lösningar du föreslår får det bli.
1: Tanken har funnits att behålla vår bockkilling och kastrera honom för att han inte skulle kunna smita och betäcka getterna, också hade han kanske blivit enklare att hantera i vuxen ålder.
2: Det är ju ett jätte bra alternativ om vi inte har ekonomiska förutsättningar att lösa det på något annat sätt, frågan vad som är rimligt för eventuell fodervärd att ta betalt?
3: Nu har vi fått tag på en superfin bock som har rätt relation till människor, än så länge åtminstone. Men det är ju ett billigt alternativ, om än kanske inte i längden.
4: Kostnaden för bocken blir ju noll under förutsättning att vi kan byta eller sälja vår nuvarande bockilling. Att ha två okastrerade bockar är ju bättre både för mångfalden och för oss om en bock skulle förolyckas.

Till slut kommer det nog bli en ekonomisk fråga vilket alternativ det blir.
Kommer behöva stängsla en del till alternativ 1 och 2, men det hade jag behövt göras i framtiden ändå. Så det är kanske mest att skjuta problemet framför sig.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Killingarna kom några dagar för tidigt
« Svar #9 skrivet: 06 mar-15 kl 08:06 »
Bra råd, skräptanten! Jag känner inte till några djurflockar i det fria där könsmogna unghanar tillåts vara kvar i flocken. De  brukar ströva omkring och söka sig till flockar med andra hanar. Vid brunsttid söker handjuren upp honflocken och kämpar då om vem som ska få föra sina gener vidare.


http://www.alternativ.nu/index.php?topic=174258.msg1636875#msg1636875
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

791 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, polyamorista

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser