Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vertikalodling utan dyra inköp  (läst 5765 gånger)

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
Vertikalodling utan dyra inköp
« skrivet: 30 maj-14 kl 13:14 »
Hittade den här länken. Måste börja samla plastflaskor för att bygga några torn. Borde gå att ha inomhus och på balkong. Och ute på vår nya veranda, förstås.
http://containergardening.wordpress.com/2011/09/07/bottle-tower-gardening-how-to-start-willem-van-cotthem/
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Vertikalodling utan dyra inköp
« Svar #1 skrivet: 01 jun-14 kl 10:57 »
Begriper inte riktigt. Rinner inte vattnet ut eller samlas längst ner? Man måste vattna ganska ofta då eller det borde ta ett tag innan man hittat balansen mellan hur många växter och vilka man kan ha under varje vattenflaska? Verkar dock mycket smidigt :).
EDIT: har läst texten nu och systemet verkar vara vattensnålt pga. minimal avdunstning. Små dräneringshål är gjorda i alla flaskor med jord så onödigt vatten kan rinna ut.
« Senast ändrad: 01 jun-14 kl 11:06 av Humle »
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Vertikalodling utan dyra inköp
« Svar #2 skrivet: 04 jun-14 kl 12:30 »
Ja gom små hålen gör att det rinner sakta igenom systemet ska testa något år.
Svårast blir nog att få flaskor för vi köper inte sånt. Kanske nån granne har. Nåja de blir senare.
Kul system iallafall  :)
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Vertikalodling utan dyra inköp
« Svar #3 skrivet: 12 jul-14 kl 22:20 »
ÅÅÅ vilken bra beskrivning! Har tänkt på "windowfarms" länge men inte ids eftersom det värkar så fasligt klurigt och med akvaripumpar och diverse har det aldrig blivit av. Här behöver man ju faktiskt bara flaskor och jord. Underbart!
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Richard

  • Gäst
SV: Vertikalodling utan dyra inköp
« Svar #4 skrivet: 05 aug-14 kl 20:32 »
Jo Fast   vertikalodla är inte riktigt samma sak som fönsterodla...

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Vertikalodling utan dyra inköp
« Svar #5 skrivet: 10 aug-14 kl 22:56 »
nej det är det ju inte men det här systemet kan ju lätt sättas i ett fönster lika gärna som utomhus.  :D
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Richard

  • Gäst
SV: Vertikalodling utan dyra inköp
« Svar #6 skrivet: 04 sep-14 kl 19:17 »
 temperaturen blir alldeles för högt i en transparant flaska med svart jord.rötter gillar inte ljus och för högt temp.

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: Vertikalodling utan dyra inköp
« Svar #8 skrivet: 12 sep-14 kl 16:13 »
temperaturen blir alldeles för högt i en transparant flaska med svart jord.rötter gillar inte ljus och för högt temp.

En del målar flaskorna vita. Eller täcker den delen som ska innehålla jord på annat sätt. Ogenomskinlig bred tejp, tex.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

white:cloud

  • Gäst
SV: Vertikalodling utan dyra inköp
« Svar #9 skrivet: 17 sep-14 kl 09:10 »
En del målar flaskorna vita. Eller täcker den delen som ska innehålla jord på annat sätt. Ogenomskinlig bred tejp, tex.

Jag målar mina svarta för skyddet och sedan vita över det. Har aldrig haft problem med att det blir för varmt trots högsommarsol rätt på mina fönsterodlingar.

Richard

  • Gäst
SV: Vertikalodling utan dyra inköp
« Svar #10 skrivet: 20 sep-14 kl 09:10 »
Vilken temperatur håller jorden mitt på dagen?

white:cloud

  • Gäst
SV: Vertikalodling utan dyra inköp
« Svar #11 skrivet: 22 sep-14 kl 09:06 »
Vilken temperatur håller jorden mitt på dagen?

Använder inte jord som odlingsmedium, bara lecakulor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

463 gäster, 2 användare
xaelanar, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser