Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Definitiv ordning på bank och finans  (läst 13144 gånger)

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Definitiv ordning på bank och finans
« Svar #80 skrivet: 03 dec-16 kl 17:43 »
Gör man verkligen någon nytta ,när man ger människor som Bo en plattform att föra ut sina absurda tankar på . Förr eller senare måste man inse att en diskussion med vissa typer inte leder någonstans. Jag tycker nästan att detta borde sluta här och nu. 
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Definitiv ordning på bank och finans
« Svar #81 skrivet: 03 dec-16 kl 17:59 »
http://www.dn.se/debatt/orimligt-att-hushallen-ska-bara-upp-banksystemet/

Hur bekymrad man är, beror på hur djupa insikter man har i hur vårt aktuella finanssystem fungerar. - Basel3 kommer att göra ont värre, det finns ingen lösning inom ramarna för rådande ordning, - det måste till något helt nytt.

- Och så långt jag kan se, har jag visat på vad som krävs.

 (Och jag är smartast i detta sällskapet, - tro inte något annat.)



Hoppas verkligen att du hade otur när du tänkte ut den meningen.
För om du inte klarar av att tycka att dina idéer är smart och värda att dölja så är du inte speciellt smart, empatiskt eller har någon som helst verklighetsuppfattning som är sann.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Definitiv ordning på bank och finans
« Svar #82 skrivet: 03 dec-16 kl 21:34 »
Du har alltså starka misstankar om att det aktuella spenderandet av skattemedel inte är i vårt intresse och att det skulle satsas helt annorlunda om vi haft reell makt och inte bara en låtsasdemokrati.

Det där var det mest urbota korkade som jag har läst sedan Alexander stubb försökte förklara varför han ljög i riksdagen.

Redan nu vet jag att vi har ett allvarligt demokratiunderskott där minst 10% an statsbudgeten går till fullkomligt vansinninga ändamål som enbart gynnar en liten elit.
I en Boistisk stat går 60-90 procent av statsbudgeten till dylika vansinniga ändamål som enbart syftar till att berika den elit som sitter på nästan all makt och styr så gott som enväldigt.
Sedan inbillar du dig att den lilla struntsumman som blir över skall räcka till en medborgarlön.....

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Definitiv ordning på bank och finans
« Svar #83 skrivet: 03 dec-16 kl 21:49 »
Det är den produktiva befolkningen som betalar nästan all skatt och dina bekymmer måste handla om att du inte litar på deras välvilja utan föredrar en ordning där de overksamma kan tvinga till sig omfördelning av köpkraft i kraft av sitt antal.

StigEvert

  • Inlägg: 1
    • Värmland
SV: Definitiv ordning på bank och finans
« Svar #84 skrivet: 02 jun-17 kl 19:16 »
Till Bo Svensson
Du länkade till denna  gamla tråd från det goda samhället. Tyvärr så kommer jag inte in med mina kommentarer där långre Patrik E hänvisar till tekniska problem..

Det verkar som om du missat hela den diskussion ock kritik av penningsystemet som Positiva Pengar står för. Din beskrivning av hur penningsystem fungerar stämmer inte med verkligheten. Bankerna är ingen intermediär mellan sparare och lånare utan en från den funktionen fristående kreditskapare. I systemet i Sverige sammanfaller kreditgivningen med med de digitala pengarnas skapande.
Följande länk innehåller en beskrivning av kreditgivningens svenska historia.
http://klyvnadenstid.se/2017/03/nya-tider-om-pengar/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

782 gäster, 5 användare
xaelanar, GE202, Hantverkaren, von tratt, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser