Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rekommendation av böcker  (läst 10238 gånger)

Monica

  • Inlägg: 535
Rekommendation av böcker
« skrivet: 31 jan-13 kl 19:44 »
Hej alla örtälskare :)

tänkte vi kan ha en tråd där vi tipsar om vilka böcker vi använder oss av och som vi gillar.

Själv har jag haft stor hjälp av Maria Trebers bok när jag började och en annan som jag bara älskar är Vår Örtabok - Lesley Bremness just för att den är så bred. Allt från användning till hur man gör örtpapper :) Kan verkligen rekommendera dessa :)

Så kom igen och fyll på med goda tips för både nybörjare och veteraner :)

Malin Johansson

  • Inlägg: 482
    • Västergötland
SV: Rekommendation av böcker
« Svar #1 skrivet: 31 jan-13 kl 20:01 »
Örtmedicin och växtmagi, Det Bästa förlag, flera författare, är ovärderlig i min bokhylla.  :)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Rekommendation av böcker
« Svar #2 skrivet: 31 jan-13 kl 20:53 »
* "Örter och kryddor Odla skörda nyttja" av Avril Rodway Bokförlaget Forum. (1979) ISBN 91 37-07345  1

* "Prismas stora örtabok Hur man odlar och använder mer än 200 kryddörter och läkeväxter" av Antony Atha Bokförlaget Prisma 2001
ISBN 91-518-3966-0

* "Huskurer och läkekonster Kloka råd från nu och då" av Marguerite Walfridson Bokförlaget Semic 2007 ISBN 978-91-552-3185-9
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

hexagon

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
SV: Rekommendation av böcker
« Svar #3 skrivet: 12 jul-13 kl 20:47 »
"Praktiska läkeörter" av Henriette Kress!
Författaren driver för övrigt en fantastisk örtsite, http://www.henriettesherbal.com/

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Rekommendation av böcker
« Svar #4 skrivet: 12 jul-13 kl 20:59 »
Jag har med stort intresse läst Matts Bergmarks böcker om olika växter, mediciner och gifter. De börjar bli gamla nu, men biblioteken brukar ha dem i magasinen.

Någon hette "Vallört och vitlök", minns just nu inte fler titlar

amygdahlia

  • Inlägg: 8
  • Intresserad av läkeväxter och självhushållning
    • Norge
SV: Rekommendation av böcker
« Svar #5 skrivet: 27 sep-13 kl 22:01 »
Nä.. vad ledsen jag blev nu... Hade just skrivit ett inlägg om mina böcker så bara försvann det - jag hade blivit utloggad! De böcker jag har är: "Hälsa ur Guds apotek" av Maria Treben, "Damms store bok om medisinske urter" av Andrew Chevallier (på Norska), "Gröna apoteket" av Marie-Louise Eklöf och två som avhandlar örter ur ett AyurVediskt perspektiv, dessa är "Örtapoteket" av Janne Hallqvist och "The Yoga of Herbs" av David Frawley och Vasant Lad. Min absoluta favorit är Gröna apoteket - den är översiklig, informativ och tar upp både örtens verkan, aktiva ämnen, insamling, lagring och beredning och dessutom en del kring sjukdomar. Kan rekommenderas. Fast just nu ska jag testa min alldeles nygjorda tinktur av Maria Trebens "Schwedenbitter" - skall se om de kan lindra artros-ont.
Amygdahlia

NiklasTyreso

  • Inlägg: 40
    • Uppland
SV: Rekommendation av böcker
« Svar #6 skrivet: 29 sep-14 kl 14:52 »

The New Healing Herbs
The Classic Guide to Nature's Best Medicines Featuring the Top 100 Time-Tested Herbs
 av Castleman Michael  (häftad, 2004)
(Pris 71 kr på Bokus).

Författaren tar upp mer än 100 medicinalväxter som det finns vetenskapliga studier på och som dessutom har få biverkningar.  :)
Boken tar främst upp växter som används i Europa och Nordamerika, men några andra exotiska växter som är vanliga i den naturmedicinska branschen finns också med.  :)
Priset på boken bör tilltala de flesta. :)
Bilderna av växterna i boken är små, tecknade och svartvita, så man bör ha en flora vid sidan av att titta på hur de ser ut. :(

Bokens fokus på vetenskapligt studerade växter med få biverkning och tydlig effekt gör den väldigt prisvärd, trots de små bilderna.

Klok gubbe i medelåldern. Gör egna naturmediciner och kompletterar med läsningar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

886 gäster, 5 användare (1 dolda)
Emil i backen, von tratt, RindertD, köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser